۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷

زنده روح:

مشارکت ۴ کشور در اجرای پروژه احداث گلخانه های مدرن هیدروپونیک کرمان

مشارکت ۴ کشور در اجرای پروژه احداث گلخانه های مدرن هیدروپونیک کرمان

کرمان - مدیراجرایی پروژه گلخانه های مدرن هیدروپونیک سازمان عمران گفت: فرانسه، بلژیک، هلند و چین از جمله کشورهایی هستند که در اجرای پروژه احداث گلخانه های مدرن هیدروپونیک در کرمان مشارکت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی زنده روح پنجشنبه شب در جلسه انعقاد تفاهم نامه پروژه احداث هزار هکتار گلخانه های مدرن هیدروپونیک گفت: سازمان عمران با توجه به سیاست هایی که در بخش کشاورزی اتخاذ کرده است یکسری کارهای مطالعاتی در استان انجام داده که در آن با توجه به پیشنهاد وزارتخانه جهاد کشاورزی مبنی بر استفاده از روش های آبیاری نوین در حوزه گلخانه های مدرن هیدروپونیک پیش رفته است.

وی با بیان اینکه فاز اول قرار بود پنج هزار هکتار داشته باشیم، گفت: پنج هزار هکتار به سمت هزار هکتار رفت و فعلا روی این سطح گلخانه ها را راه انداختیم.

زنده روح همچنین در ادامه افزود: از ظرفیت های موجود برای اجرای هزار هکتار گلخانه های مدرن هیدروپونیک استفاده کرده و از همکاری کشاورزان بهره می بریم.

وی همچنین ادامه داد: ۵۰۰ واحد دو هکتاری ایجاد کرده ایم و ۵۰۰ کشاورز را در استان برای این طرح شناسایی کنیم و هماهنگی های لازم نیز با بانک کشاورزی انجام شده است و تنها از اراضی دارای سند مالکیت و چاه های آب دارای پروانه و با کیفیت بهره برداری و استفاده می کنیم.

زنده روح افزود: بالای ۳۰۰ نفر از کشاورزان قرارداد با شرکت عمران کرمان را امضا کرده اند و این در حالی است که بانک کشاورزی تهران تصور می کرد که این کار اتفاق نخواهد افتاد و وقتی با ارائه اسنادی از ۱۰ شهرستان متوجه شدند که این انجام پذیر است.

وی سازمان عمرانی کرمان را سرمایه گذار و مجری این طرح دانست و گفت: آورده کشاورزان به عنوان رکن اول در این پروژه مدرن تنها زمین و آب است و پس از بازپرداخت اقساط بانک دوباره اسناد و سازه های احداث شده در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت. همچنین درآمد پس از بازپرداخت اقساط به نسبت ۷۰ درصد سهم کشاورز و ۳۰ درصد سازمان است.

زنده روح با توجه به اینکه ۶۵۰ هکتار از هزار هکتار گلخانه های مدرن هیدروپونیک کرمان به تولید سبزی و صیفی جات اختصاص دارد، گفت: ۳۵۰ هکتار باقی مانده به تولید گل شاخه بریده اختصاص دارد و همچنین ۵۰ هکتار آن خزانه تولید و نشاء است.

وی افزود: ۳۰۰ نفر از کشاورزان منطقه شناسایی شده و در واحدهای چهار تا ۲۰ هکتاری گلخانه های مدرن کرمان فعالیت می کنند و ۷۰۰ هکتار از این پروژه توسط شرکت های خارجی اداره می شود و ۳۰۰ هکتار نیز توسط شرکت های داخلی اجرا می شود چرا که شرکت های داخلی توان اجرای بیش از ۳۰۰ هکتار را ندارند.

وی گفت: فرانسه، بلژیک، هلند و چین از جمله کشورهایی هستند که در اجرای این پروژه با شرکت عمران کرمان همکاری می کنند.

زنده روح دومین رکن را بهره برداران دانست و گفت: بهره برداران پول دریافت نمی کنند و از محل تولید منافعی نصیبشان می شود و انتخاب بهره برداران نیز در این پروژه با انجام آزمون صورت می گیرد که هر کدام قبول شدند وارد کار خواهند شد و مابقی براساس نقاط ضعف  و تواناییشان آموزش داده می شوند.

وی همچنین رکن سوم را بحث بازرگانی نام برد و گفت: تاکیدی که حجتی با مجموعه ما داشت انجام دو کار در حق گلخانه ها بود که اولین کار تکنولوژی ساخت و دومین کار دانش تولید است که تمام شرکت ها موظفند یک دوره کشت را به کشاورز آموزش دهند.

زنده روح کل سرمایه را دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵۸ درصد به عنوان وثیقه و ۱۵ درصد وثیقه خارج از طرح و ۱۵ درصد به نقدینگی اختصاص دارد.

وی همچنین افزود: در هر هکتار ۱۰ نفر مشغول به کار می شوند و اکثرا کارشناس هستند و اگر تا پایان امسال این طرح اجرا شود سال آینده ۵۰ تا ۶۰ هکتار محصول خواهیم داشت.

کد خبر 2471873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha