۲۴ آبان ۱۳۸۴، ۱۲:۳۳

دكتر رحمتي در هم ‌انديشي " تخيل هنري : عالم مثال و هنر" :

هانري كربن نظريه خيال ابن عربي را متناسب فضاي فكري معاصر معرفي كرده است

هانري كربن نظريه خيال ابن عربي را متناسب فضاي فكري معاصر معرفي كرده است

استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي در هم ‌انديشي " تخيل هنري : عالم مثال و هنر" گفت: هانري كربن نظريه خيال ابن عربي را به زباني مناسب با فضاي فكري دوران معاصر معرفي كرده و تحقيق وي درباره ابن‌عربي كه بر پايه خيال متمركز است در نوع خود تحقيق كم ‌نظيري است.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" دكتر انشاء الله رحمتي، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي، در دومين هم ‌انديشي " تخيل هنري : عالم مثال و هنر" به بررسي موضوع فلسفه خيال ابن‌عربي از نگاه كربن پرداخت.

دكتر رحمتي در ابتداي سخنانش گفت : هانري كربن فيلسوف فرانسوي معاصر در كتاب "تخيل خلاق در عرفان ابن‌عربي"، نظريه خيال ابن عربي را به زباني مناسب با فضاي فكري دوران معاصر معرفي كرده است.

وي افزود: تحقيق كربن درباره ابن‌عربي كه بر پايه خيال متمركز است در نوع خود تحقيق كم ‌نظيري است.

استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي به اين مطلب اشاره كرد كه هانري كربن عرفان ابن‌عربي را هم از موضع بيروني به عنوان تخصصي آشنا به نحله‌هاي فكري مختلف دنياي معاصر و هم از منظري دروني به عنوان انديشمندي كه به ژرفاي انديشه‌هاي اين عارف بزرگ دست يافته است مورد بررسي قرار مي‌دهد.

دكتر رحمتي تأكيد كرد: كربن در تحقيق خويش در عين نشان دادن نسبت ميان انديشه‌هاي ابن‌عربي و متفكران ديگر با دقت تمام به تشريح انديشه‌هاي وي مي‌پردازد.

وي افزود: به اين دليل تحقيق كربن از بسياري جهات مي‌تواند در پژوهشهاي مربوط به عرفان و فلسفه اسلامي و بيان آنها به زباني روزآمد راه ‌گشا باشد.

استاد و مترجم آثار فلسفي درباره موضوع كتاب هانري كربن گفت : هانري كربن در اين كتاب از مباحث ابن عربي موضوع خيال را مورد بررسي قرار داده و كتاب شامل دو قسمت و يك مقدمه طولاني است. كربن در مقدمه "تخيل خلاق ابن عربي"  مفاد رمزي زندگي ابن عربي را مورد بررسي قرار داده است. به عنوان مثال مفهوم ظاهري شرق يعني حركت ابن عربي از اندلس به شرق جهان اسلام را هانري كربن مفاد رمزي براي آن قائل مي شود. در واقع زندگي نامه رمزي نگاشته شده كه البته هانري كربن حوادث زميني زندگي ابن عربي را حوادث عادي نمي داند و به بهره برداري از رمزهاي باطني مي پردازد.

کد خبر 253747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha