۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۳

قلعه رباط ابرکوه مرمت و بازسازی شد

قلعه رباط ابرکوه مرمت و بازسازی شد

یزدـ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: قلعه رباط ابرکوه به عنوان یکی از قدیمی ترین قلعه های استان یزد، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

محسن ذاکری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اثر فرهنگی، تاریخی قلعه رباط در حاشیه غربی شهرستان ابرکوه واقع شده و قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد.

وی عنوان کرد: این بنا دارای ۹ برج مدور است که بر روی برج ها تزئیناتی نیز دیده می شود که این تزئینات به صورت اشکال هندسی است به نحوی که اشکال لوزی، مربع و نقش صلیب، مانند هر کدام داخل باندی در دوره برج ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: ورودی قلعه در ضلع شرقی است که با دو برج بزرگتر از هفت برج دیگر در طرفین آن بر استحکام آن افزوده و تزئینات روی برج های بخش ورودی با دقت بیشتری صورت گرفته است.

ذاکری نیا ادامه داد: برج ها دارای سه قسمت زیربرج، میان برج و سربرج هستند و در تعدادی از این ۹ برج، در هر قسمت تیرکش هایی قرار دارد و تعدادی نیز فقط در قسمت سربرج دارای تیرکش هستند.

وی بیان کرد: دیوار حصار دور قلعه نیز از چینه است که ۹ ردیف چینه را شامل می شود و مصالح به کار رفته در بنای قلعه شامل گل، خشت و سنگ است که سنگها با ملات ماسه و آهک در زیرسازی و فوندانسیون بنای قلعه به کار گرفته شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد عملیات مرمتی قلعه رباط بیان کرد: مهمترین آیتم های مرمتی این قلعه شامل زیربندی و استحکام بخشی با خشت خام، تهیه مصالح و اجرای آجرفرش کف‌، اجرای بندکشی، اجرای اندود کاهگل پشت بام، اجرای دیوارچینی به صورت چینه، اجرای اندود کاهگل رویه و ... است.

وی یادآور شد: این بنای ارزشمند تاریخی در مهرماه ۱۳۸۱ با شماره ثبتی ۶۳۰۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 2876590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha