۷ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۰۴

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین:

نیازمند تشکیل شورای نظارت برساخت مساجد هستیم

نیازمند تشکیل شورای نظارت برساخت مساجد هستیم

قزوین- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: نیازمند تشکیل شورای نظارت برساخت مساجد، با حضور دستگاه‌های متولی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی نعمت الهی ظهر دوشنبه در نشست با حجت‌الاسلام عباس اوتارخانی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین اظهار کرد: مسجد ظرفیت فوق‌العاده‌ای در فرهنگ دینی ما محسوب می‌شود و هنوز از این ظرفیت به‌صورت کامل استفاده‌نشده است.

وی به اهمیت مساجد در غنی کردن فرهنگ دینی اشاره و تصریح کرد: مساجد به شکل سنتی هم کارکردهای فراوانی داشتند و در غنی کردن و حفظ فرهنگ دینی ما بسیار مؤثر بودند.
وی ادامه داد: پایگاه‌های فرهنگی و مذهبی ظرفیت بسیار خوبی برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی در مساجد دارند و باید از ظرفیت‌های آن‌ها بیشتر استفاده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین بابیان این‌که دو رویکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مساجد وجود دارد، افزود: در حوزه سخت‌افزاری نیازمند تشکیل شورای نظارت برساخت مساجد، با حضور دستگاه‌های متولی هستیم.

وی تشریح کرد: در حال حاضر به ازای هر نفر در کشور ۱۰ مترمربع مسجد داریم، اما به دلیل عدم توجه به آمایش سرزمینی و تراکم جمعیتی در برخی از مناطق نیازمند احداث مسجد هستیم و کمبود فضای مسجد به‌خوبی احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام نعمت الهی بیان کرد: یکی از کارکردهای شورای نظارت برساخت مسجد، توجه به بحث آمایش سرزمینی و تراکم جمعیتی در ساخت مساجد است، تا با توجه به آن منابع مالی و کمک‌های خیرین به سمت درستی هدایت شوند و از تعدد احداث مساجد در یک منطقه جلوگیری شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با تأکید بر این‌که باید برای مساجد تعریف مشخص و روشنی داشته باشیم، افزود: مساجد باید به مسجد محله، مسجد جامع و مسجد جمعه تقسیم‌بندی شوند و نیاز نیست همه مساجد دارای مهندسی یک‌شکل با زیربنای وسیع باشند و اگر این موضوع رعایت شود بسیاری از مشکلات کمبود فضا برطرف می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر ساخت مساجد و اهدای مجوز با نظر شورای نظارت برساخت مساجد صورت گیرد بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و با مهندسی تعریف‌شده‌ای مساجد احداث می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین همچنین فعال کردن مسجد نت‌ها را برای ایجاد فضایی جذاب برای جوانان و همچنین استفاده صحیح از فضای مجازی را ضروری دانست و گفت: شبکه‌سازی و اتصال مساجد و همچنین فعال کردن مسجد نت‌ها در جذب جوانان بسیار مؤثر خواهد بود.

حجت‌الاسلام نعمت الهی با تأکید بر این‌که مساجد باید امام محور باشند، افزود: مساجد باید امام محور باشند اما امام محوری هم نیازمند فراهم شدن زمینه‌هایی است که برخورداری امامان جماعت از دانش روز ازجمله آن‌هاست.

وی تأکید کرد: حوزه مساجد نیازمند تشکیلات مستقل است و اگر کارها به‌خوبی تفکیک نشود و دستگاه‌های متولی از وظیفه خود در حوزه مسجد به‌درستی آگاه نباشند کارها به‌خوبی پیش نمی‌رود.

حجت‌الاسلام عباس اوتارخانی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد هم در این دیدار جوان‌سازی مساجد را امری ضروری و یکی از طرح‌های مهم این مرکز معرفی کرد و گفت: حضور جوانان باعث نشاط و شادابی مساجد می‌شود و مساجد موفق استان همواره از جوانان بهره‌مند هستند.

وی تصریح کرد: ضروری است مساجد با محوریت و مدیریت روحانیون اداره شوند و هیئت‌امنا بازوان اجرای مسجد باشند و این ترکیب اجرای طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را با سرعت بیشتری پیش می‌برد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد قزوین، طرح شبکه‌سازی مساجد را ضروری دانست و گفت: شبکه‌سازی مساجد باعث می‌شود امکانات مساجد به‌خوبی مورداستفاده قرار گیرد.

حجت‌الاسلام اوتارخانی اجرای گفتمان دینی، تقویت فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه و مسابقات قرآنی را از طرح‌هایی نام برد که مرکز رسیدگی به امور مساجد استان و اداره کل تبلیغات اسلامی می‌توانند در آن زمینه‌ها باهم همکاری کنند.

 

کد خبر 3011640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha