سید حسن نصرالله:

ایران در ریاست جمهوری لبنان دخالت نکرده است/حمایت مجدداز میشل عون

ایران در ریاست جمهوری لبنان دخالت نکرده است/حمایت مجدداز میشل عون

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه ایران در انتخابات ریاست جمهوری لبنان هیچ دخالتی ندارد گفت: رئیس جمهوری آینده لبنان از جریان 8 مارس خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای این سخنرانی گفت: در ابتدا بر خود لازم می دانم حمله جنایتکارانه به مسجد امام رضا (ع) در منطقه احساء عربستان را محکوم می کنم و این حادثه را به خانواده های قربانیان تسلیت می گویم.

وی افزود: همچنین شهادت 7 نفر از نیروهای گردان های شهید عزالدین قسام که در حین انجام وظیفه خود یعنی حفر تونل به عنوان مهمترین سلاح خود به شهادت رسیده اند را تسلیت می گویم.

وی آغاز به کار دولت  لبنان را تبریک گفت و تصریح کرد: همه ما باید به الزماتی که توافق کرده ایم پایبند باشیم.

وی تصریح کرد: تلاش‌هایی که گروه‌های سیاسی و به ویژه آقای نبیه بری انجام دادند را ارج می‌نهیم.

وی افزود: ایران به هیچ وجه موضوع ریاست جمهوری لبنان را در مذاکرات با کشورهای 1+5 مطرح نکرده است.

وی ادامه داد: ما از توافق هایی که حاصل شد خوشحال هستیم و از تلاش گروه های سیاسی به ویژه تلاش های نبیه بری قدردانی می کنیم.

نصرالله تاکید کرد: متهم کردن ایران به مسکوت گذاشتن و تعطیل کردن پرونده ریاست جمهروی در لبنان ظالمانه است، تهران در این موضوع دخالت نکرده و نخواهد کرد.

دبیر کل حزب الله لبنان در مورد موضوع ریاست جمهور لبنان گفت: پرونده ریاست جمهوری لبنان نیاز به فعالیت و تلاش در خارج از چارچوب رسانه ای داشت.

وی افزود: ایرن به پرونده ریاست جمهوری لبنان، نه در توافق هسته ای و نه برای چیزی دیگری نیاز نداشت و در هیچ کدام از جلسات با شش کشور قدرتمند، پرونده ریاست جهوری را مطرح نکرد. طی چند روز گذشته نیز حسن روحانی رییس جمهوری ایران به پرونده ریاست جمهوری لبنان در ایتالیا نپرداخت، همچنین هیئت ایرانی در جریان سفر به فرانسه نیز به این پرونده نپرداخت.

 نصر الله تاکید کرد: ایران همیشه بحث درباره مسائل خارج از پرونده هسته‌ ای را رد می کرد و در نهایت برغم تلاش های رژیم صهیونیستی و عربستان برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات، توافق حاصل شد. بعد از آن تلاش ‌ها در راستای عدم اجرای این توافق به کار گرفته شد، اما توافق بر خلاف میل آنها اجرایی شد.  جمهوری اسلامی ایران تا کنون 35 انتخابات برگزار کرده است و حتی زمان تجاوز صدام حسین دیکتاور معدوم عراق به ایران انتخابات برگزار کرد.

وی با بیان اینکه هر کس دلیل و مدرکی در مورد اینکه ایران از پرونده ریاست جمهوری لبنان برای منافع خود بهره می گیرد، ارائه کند، افزود: کسانی که اتهامات بی ‌پایه و اساس به ایران نسبت می‌دهند، ‌باید به جایگاه خود و جایگاه جمهوری اسلامی ایران واقف باشند.

نصر الله تاکید کرد: تمام اتهاماتی که در مورد دنبال کردن منافع دولتی یا سهمیه‌ های وزارتی علیه حزب الله مطرح شده است، بی ‌پایه و اساس است.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه روابط ما با متحدانمان بر اساس اعتماد و احترام متقابل است و این جزو اصول اصلی است، گفت: ما تصمیم خود را بر کسی تحمیل نمی کنیم و کسی را مجبور به پذیرش آن نمی کنیم، بلکه گفت و گو می کنیم.

نصرالله با تاکید بر اینکه مبنای اتحاد و پیمان ما منافع استراتژیک نیست بلکه مبتنی بر اعتماد، دوستی و محبت است، یادآور شد: رقیب ما از زمان شروع شدن موضوع انتخاب رییس جمهور تلاش می کرد میان ما و متحدانمان اختلاف افکنی کند.

وی ادامه داد: روابط میان جنبش امل و حزب الله مبتنی بر احترام متقابل، اعتماد، گفت و گو تماس های روزانه است.

نصر الله گفت: از زمان شروع شدن بحث انتخاب رییس جمهور برخی تلاش کردند روابط جریان ملی آزاد لبنان را با حزب الله تیره کنند.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اتهامات رقبای سیاسی جریان مقاومت مبنی بر اینکه حزب الله خواستار معامله در پرونده انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: وقتی درباره حل این پرونده سخن گفتم، به موضوع امتیازدهی پرداختم؛  ولی برخی ها با اعلام دشمنی، همه ابزارها را در این زمینه بکار گرفتند.

نصر الله با اشاره به اینکه عماد عون کاندیدای حزب الله نیست؛ بلکه شخصی است که حزب الله از وی حمایت می ‌کند، افزود: بسیاری به ما می گفتند که آیا شما از کاندیداتوری عماد عون حمایت می‌کنید؛باید گفت عون یک کاندیدا است و حزب الله نیز از او حمایت می‌ کند، ولی نماینده حزب ‌الله نیست.

وی اظهار داشت: تصور کردند که عون کاندیدای حزب ‌الله است، از این رو جنگ علیه او در جهان عرب و سایر کشورها شروع شد و از هیچ تلاشی برای دروغ پردازی علیه او فروگذاری نکردند. بعد از آن گفتند که حزب ‌الله در راستای اتفاقات سوریه و به نفع توافق هسته‌ ای پشت  عون پنهان شده است؛ در هر صورت ما در برگزاری هرگونه نشست و گفت و گو جدی هستیم، برخی در جریان ملی آزاد لبنان از اظهارات طرف مقابل تاثیر پذیرفتند مبنی بر اینکه حزب الله عون را نمی خواهد. طرف مقابل شروع کرد به تبلیغ اینکه حزب الله عون را نمی خواهد بلکه سلیمان فرنجیه را می خواهد، ما تماس ها و گفت و گوهایی را به عنوان یک حق دمکراتیک خود انجام دادیم.

دبیرکل حزب‌ الله لبنان، در مورد سلیمان فرنجیه گفت: فرنجیه هم پیمان قدیمی، دوست و مورد اعتماد ماست و از گذشته نیز بین ما دوستی بوده است، فرنجیه رایزنی های خود با نماینده الحریری را به اطلاع ما رساند و ما به او گفتیم که باید هوشیار باشیم چرا که برخی می ‌خواهند تا بین تو و میشل عون یا بین حزب‌الله و عون اختلاف افکنی کنند. وی در مورد دیدارش با حریری در پاریس از ما سؤال کرد و ما نیز به او گفتیم که ما به میشل عون التزام داریم و این مسأله باید مورد بررسی قرار گیرد؛ ما به تو اعتماد داریم و در نزد ما اعتبار داری، اما ما از لحاظ سیاسی و اخلاقی با عون هستیم.

وی تصریح کرد: در نشست دیگری فرنجیه گفت که المستقبل به صورت جدی خواهان کاندیداتوری وی است، ما به او گفتیم تو شایستگی ریاست جمهوری را داری ولی ما باید با عون موضوع را بررسی کنیم.

نصرالله با اشاره به اینکه شیوه برخورد جریان المستقبل با مسئله نامزدی سلیمان فرنجیه و افشای این خبر، راه را به روی بررسی موضوع بست، گفت: ما همچنان خود را به نامزدی میشل عون پایبند می ‌دانیم، حتی اگر رقیب سیاسی ما، او را نامزد کند، ما همه چیز را در نظر گرفته‌ ایم و می ‌دانیم که به چه نتیجه ‌ای خواهیم رسید، ما هرگز مجبور نیستیم که هر روز و با هر حادثه ای موضع خود را مورد تاکید قرار دهیم و با توجه به اینکه منتظر نتایج بودیم درباره تحولات اخیر هیچ موضعی نگرفتیم.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: برخی تلاش کردند به ما بگویند که عون از طریق کاندیدا کردن نیروهای خود، در مسائل اصلی به ما خیانت کرد ولی این اظهارات درست نیست و برای ما اهمیتی ندارد. ما متحدان خود را در مورد هیچ موضعی مجبور نمی کنیم و آنها نیز این موضوع را نمی پذیرند و پرداختن به این موضوع اهانت به خود ما و آنهاست.

نصرالله یادآور شد: شرایط تا به این لحظه نشان می دهد که گروه سیاسی ما سود سیاسی زیادی برده است، در مقابل جریان 14 مارس دچار شکاف و اختلاف داخلی است و تعداد زیادی از اعضای آن از میشل عون و برخی دیگر نیز از فرنجیه حمایت می‌ کنند. شرایط سیاسی نیز حاکی از آن است که رییس جمهور آینده از گروه 8 مارس است، البته در هر صورت ما به کاندیداتوری  عون پایبندی اخلاقی و سیاسی داریم، ما حتی در صورت شکست سیاسی، به تعهد خود پایبند می مانیم و تنها در یک صورت است که تعهد از بین می رود و آن زمانی است که عون بگوید من از کاندیداتوری انصراف دادم.

وی خاطر نشان کرد: طرف مقابل کاری دیگری ندارد جز اینکه به ما حمله کند و بگوید حزب الله نه عون و نه فرنجیه را نمی خواهد و به دنبال خلأ است.

دبیرکل حزب الله لبنان در مورد انتخابات شهرداری ها گفت: ما باید به دنبال تقویت گفت و گوها باشم و ما خواهان برگزاری انتخابات شهرداری ها در موعد مقرر خود هستیم و با هر گونه تمدید مخالفیم.

کد خبر 3036680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha