۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد:

علت اجرانشدن قانون تعرفه خدمات پرستاری/به پرستاران اجحاف نشده است

علت اجرانشدن قانون تعرفه خدمات پرستاری/به پرستاران اجحاف نشده است

معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد اجرانشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از گذشت ۱۰ سال از تصویب آن، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد میرزابیگی صبح دوشنبه در نشست خبری که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، به تشریح اقدامات معاونت پرستاری پرداخت و گفت: تصویب سالیانه برنامه‌های معاونت پرستاری در شورای معاونین و قرار گرفتن در کتاب برنامه‌ریزی عملیاتی وزارت بهداشت و همچنین تثبیت معاونت و ارتقای جایگاه مدیریت پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله دستاوردهای معاونت وزارت بهداشت در دولت یازدهم بوده است.

وی به سطح‌بندی خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: خدمات پرستاری به سطوح حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم‌بندی شده است که خدمات حرفه‌ای شامل مراقبت‌های عمومی و تخصصی بوده و غیرحرفه‌ای شامل مراقبت‌های اولیه و بالینی است.

از زمان اجرای طرح تحول سلامت ۱۶ هزار پرستار جذب بیمارستان‌ها شده‌اند

میرزابیگی به ابلاغ چند بخشنامه برای رفع کمبود نیروی پرستاری در کوتاه مدت و بلندمدت اشاره کرد و گفت: از زمان اجرای طرح تحول سلامت ۱۶ هزار پرستار جذب بیمارستان‌ها شده‌اند که ۹۰۰۰ نفر از این تعداد برای طرح تحول سلامت بوده و ۷۰۰۰ نفر در بیمارستان‌های جدید مشغول خدمت شده‌اند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از جذب ۷۵۰۰ نیروی پرستاری و همچنین ۵۰۰۰ پرستار از طریق جایگزینی مرخصی زایمان نیروها اشاره کرد و گفت: ۱۱ هزار نفر در آینده نزدیک به صورت استخدام دولتی جذب بیمارستان‌ها خواهند شد.

وی با اعلام اینکه ۱۰ هزار کمک پرستار (بهیار یک ساله) برای فعالیت‌های غیرحرفه‌ای جذب بیمارستان‌ها خواهند شد، اظهار داشت: آنچه ما برای کمک پرستاری پیش‌بینی کرده‌ایم؛ یک کمک پرستار به ازای هر چهار پرستار برای انجام مراقبت‌های اولیه است.

میرزابیگی در ادامه به پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری اشاره کرد و گفت: بعد از کارهای کارشناسی، در نهایت از یک ماه آینده صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای با همکاری سازمان نظام پرستاری و بُرد پرستاری صادر می‌شود.

وضعیت پرستاران شرکتی به لحاظ پرداختی‌ها قابل قبول نیست

معاون پرستاری وزارت بهداشت به وضعیت پرستاران شرکتی اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است وضعیت پرستاران شرکتی به لحاظ پرداختی‌ها قابل قبول نیست؛ از همین رو وزارت بهداشت تصمیم گرفت با تأسیس مؤسسه آوای سلامت نسبت به پوشش پرستاران شرکتی اقدام کند.

وی با اعلام اینکه حداقل دریافتی پرستار شرکتی می‌بایست دو میلیون و ۷۰ هزار تومان باشد، گفت: بر اساس بخشنامه‌هایی که به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است، اگر شرکت‌های طرف قرارداد نتوانند این مبلغ را به پرستاران شرکتی پرداخت کنند، این پرستاران تحت پوشش مؤسسه آوای سلامت قرار خواهند گرفت.

به گفته میرزابیگی، مؤسسه آوای سلامت از سهامداران دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تشکیل شده است و تاکنون ۷۰۰۰ پرستار تحت پوشش این مؤسسه فعالیت می‌کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ارتباط با وضعیت دریافتی پرستاران اظهار داشت: بر اساس حکم کارگزینی حقوق پرستار نباید کمتر از دو میلیون تومان باشد و در عین حال کارانه پرستاران نیز در این دولت سه برابر شده است.

وی افزود: اگر شیوه پرداخت عملکردی به درستی اعمال شود، وضعیت دریافتی پرستاران بهتر خواهد شد.

در اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بسته‌های خدمات تشخیصی و درمانی مدنظر است

میرزابیگی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از گذشت۱۰ سال اجرا نشده است، گفت: در سال ۹۲ و زمانی که بنده رئیس سازمان نظام پرستاری کشور بودم، با معاون نظارت راهبردی وقت ریاست جمهوری توافق شد که اگر سه برابر وضعیت کارانه آن سال پرستاران بودجه در نظر گرفته شود، می‌توان قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را اجرا کرد.

وی در ادامه با عنوان این مطلب که در حال حاضر در حق پرستاران اجحاف نشده است، افزود: با توجه به آن توافق سال ۹۲ در حال حاضر کارانه پرستاران سه برابر شده است و در نتیجه نمی‌توان گفت که در حق پرستاران اجحاف شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با این توضیح که اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به شیوه‌ای که بابت هر خدمت پولی دریافت شود، قابلیت اجرایی ندارد، گفت: یک هفته قبل از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مجلس، جزوه‌ای تحت عنوان «۴۰ دلیل» به نمایندگان مجلس دادیم و در همان جزوه عنوان کردیم که نمی‌خواهیم قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به شکل و شیوه‌ای که برای پزشکان اعمال می‌شود، اجرا شود.

میرزابیگی ادامه داد: مد نظر ما در اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بسته‌های خدمات تشخیصی و درمانی است و بر اساس آن می‌خواهیم قانون اجرا شود.

کد خبر 3785948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شهلا پورغلام ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
      0 0
      چرا برا همکاران پرستار شفاف سازی نمیکنید جناب آقای میرزابیگی فرق بین تعرفه خدمات پرستاری و بسته خدمات تشخیصی درمانی چیه بعد از ده سال هنوز زمان تعیین تکلیف آن نرسیده ؟!!!!