۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۳:۲۳

مذاکرات اوکراین و ناتو برای گشت زنی مشترک در دریای سیاه

مذاکرات اوکراین و ناتو برای گشت زنی مشترک در دریای سیاه

یک مقام بلندپایه امنیتی اوکراین با اشاره به «رفتار روسیه در منطقه» اعلام کرد که مقامات «کی یِف» و ناتو در حال انجام مذاکراتی برای اجرای عملیات گشت زنی مشترک در دریای سیاه هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری راشاتودی، یک مقام بلندپایه امنیتی اوکراین با اشاره به «رفتار روسیه در منطقه» اعلام کرد که مقامات «کی یِف» و «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»- ناتو- در حال انجام مذاکراتی برای اجرای عملیات گشت زنی مشترک در دریای سیاه هستند.

«الکساندر تورچینوف» وزیر «شورای دفاعی و امنیت ملی» اوکراین اظهار داشت: «ما آمادگی داریم و در حال گفتگو پیرامون این گزینه [گشت زنی مشترک با ناتو] هستیم».

تورچینوف روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری «اینترفاکس اوکراین» مدعی شد «با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه،‌ نیروهای مسلح روس در حال تفوق یافتن بر دریای سیاه هستند و در حال حاضر هیچ گزینه دیگری برای [مقابله] با آنها وجود ندارد و ناو قدرتمند ناتو نیز در دریای سیاه حضور ندارد. در گذشته این عملیات [گشت زنی مشترک] ضروری نبود، اما تحت شرایط کنونی یک ضرورت بشمار می رود».

این مقام اوکراینی ضمن اشاره به تقویت مواضع دفاعی روسیه در «کالینینگراد» و «حوزه دریای مدیترانه» به بازگویی «پیشروی های» مسکو در منطقه بالتیک پرداخت و پایگاههای روسیه در خاک سوریه را متذکر شد.

وزیر شورای دفاعی و امنیت ملی اوکراین در ادامه افزود: «اوکراین آماده است تا از [ناتو] بطور کامل حمایت نماید، از جمله در اختیار گذاشتن بنادر خود برای میزبانی [فعالیتهای] مشترک واحدهای نیروی دریایی اوکراین و ناتو... ما [کشتی های] زیادی در اختیار نداریم اما آماده ایم که در طرحهای مشترکی همچون گشت زنی های مشترک شرکت کنیم. ما و متحدانمان علاقمند هستیم که روند تهاجمی روسیه را مهار کنیم».

مدتهاست که موضع رسمی ناتو بر این مبنا استوار بوده است که فعالیت نظامی در شرق اروپا یک واکنش دفاعی در برابر «تهاجم» روسیه در اوکراین است. ناتو می گوید که روسیه مسئول «جدایی» شبه جزیره کریمه از اوکراین بوده است، هرچند که ساکنان این شبه جزیره در ماه مارس ۲۰۱۴ طی یک همه پرسی به پیوستن به فدراسیون روسیه رأی مثبت دادند.

از آن زمان تاکنون ناتو به طور فزاینده ای نگران آن است که دریای سیاه به یک «دریاچه روسیه» تبدیل شود. کشتی های جنگی ناتو از جمله رزمناوهای موشکی از آمریکا و سایر کشورهای عضو این ائتلاف نظامی در منطقه دریای سیاه بطور چرخشی به گشت زنی می پردازند.

در سپتامبر سال جاری،‌ «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت که این ائتلاف نظامی در راستای حمایت از متحدان خود در اروپای شرقی آماده است که حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دهد.

گفتنی است که هم اکنون ناتو در حال اجرای مانورهای نظامی در نزدیکی مرز روسیه است. در مانورهای نظامی «شمشیر آهنین» که از بیستم نوامبر آغاز شده است، حدود چهار هزار نیروی نظامی از یازده کشور عضو ناتو شرکت می کنند. این مانورهای نظامی در کشور لیتوانی که همسایه روسیه و بزرگترین کشور حوزه بالتیک بشمار می رود،‌ در حال اجراست.

مسکو نیز در ماه آگوست و در واکنش به فعالیتهای ناتو در این منطقه، سامانه دفاع موشکی «اِس- ۴۰۰» را به کریمه اعزام نمود و در واکنش به استقرار سامانه ضد موشکی «اِی بی ام» آمریکا در دو کشور اروپای شرقی عضو ناتو- رومانی و لهستان- موشکهای بالستیک «اسکندر» در کالینینگراد مستقر شدند.

کد خبر 3837613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha