۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶

ایجاد پایگاه پژوهشی جنگل های هیرکانی با مشارکت ۳ دستگاه مرتبط

ایجاد پایگاه پژوهشی جنگل های هیرکانی با مشارکت ۳ دستگاه مرتبط

کارگاه آموزشی جنگل های هیرکانی درحالی به کار خود پایان داد که معاون میراث فرهنگی از ایجاد پایگاه مشترک پژوهشی جنگل های هیرکانی با مشارکت، سازمان حفاظت از محیط زیست و جنگل ها و مراتع خبر داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ دومین کارگاه آموزشی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی که با میزبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با حضور سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، کمیسیون ملی یونسکو، بنیاد سوکو و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (iucn) برگزار شده بود عصر روز گذشته (۸ اسفندماه) فعالیت خود را به پایان رساند.

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور در خصوص اهمیت ثبت پرونده هیرکانی در میراث جهانی گفت: ثبت پرونده جنگل های هیرکانی در فهرست آثار جهانی نه تنها برای دولت که برای مردم ایران بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: پرونده جنگل های هیرکانی، یک پرونده کلیدی است که این امکان را دارد تا در آینده تبدیل به پایلوت و یک الگوی شاخص برای دیگر سایت های طبیعی شود.

معاون میراث فرهنگی کشور اما به ایجاد پایگاه پژوهشی جنگل های هیرکانی اشاره کرد و افزود: همانطور که برای پرونده طبیعی بیابان لوت ۳ پایگاه جهانی در ۳ استان ایجاد شده است در خصوص پرونده جنگل های هیرکانی نیز لازم است که یک پایگاه پژوهشی جنگل های هیرکانی با مشارکت ۳ دستگاه سازمان میراث فرهنگی، محیط زیست و جنگل ها و مراتع و آبخیزداری تشکیل شود.

وی افزود: این پایگاه با هدف نگهداری اسناد و اطلاعات و همچنین هماهنگی و مدیریت یکپارچه جنگل های هیرکانی در یکی از استانهای شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) ایجاد می شود.

طالبیان همچنین از حمایت علمی پرفسور کناپ و بنیاد سوکو تشکر کرد و نماینده iucn و اعضای بنیاد سوکو را مورد خطاب قرار داد و گفت: با توجه به آمادگی که ایران در زمینه ثبت جنگل های هیرکانی در فهرست آثار یونسکو دارد با همکاری دستگاه ها نقشه ها با بهترین تجهیزات و کیفیت تهیه می شود و درفت اولیه (نمونه اولیه پرونده جنگل های هیرکانی) نیز با همکاری دستگاه ها تا پایان تابستان آماده خواهد شد.

همچنین در این کارگاه آموزشی دو روزه کارشناسان دستگاه های میراث فرهنگی، محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع، پژوهشگران و مسئولان عالی استان ها سوالات خود را مطرح کردند و به پرسش و پاسخ پرداختند.

پرفسور کناپ یکی از اعضای بنیاد سوکو همچنین در این کارگاه آموزشی خواستار تداوم فعالیت های مستمر پرونده جنگل های هیرکانی شد.

او همچنین از مناطق پیشنهادی پرونده جنگل های هیرکانی اظهار رضایت کرد و افزود: درحال حاضر فرایند این پرونده رو به جلو  است و همکاری های بسیار خوبی بین دستگاه ها شکل گرفته، به طوری که مناطق معرفی شده در این پرونده بسیار مناسب هستند و مطمئن هستم که ارزشهای برجسته جنگل های هیرکانی را پوشش می دهد.

کد خبر 3918740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha