۳ مهر ۱۳۹۶، ۸:۴۷

مهر گزارش می دهد؛

تاخیرهای مکرر بزرگترین معضل حجاج در فرودگاه امام خمینی(ره)

تاخیرهای مکرر  بزرگترین معضل حجاج در فرودگاه امام خمینی(ره)

ری- حاجی‌ها با اشاره به برخی معضلات اعزام و بازگشت حجاج از فرودگاه امام خمینی(ره) ، تاخیرهای متعدد را بزرگترین معضل حج امسال دانستند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- وحید محمدی یکتا: حج یکی از مهم ترین فروع دین اسلام است، که در شرایطی برای مسلمانان واجب و از ابتدای ماه ذی الحجه آغاز می شود.

برای به جا آوردن مناسک حج، مسلمانان باید به کشور عربستان سفر کنند، در سال جاری به گفته مسئولان، حدود ۲ میلیون حاجی، از سراسر دنیا به عربستان سفر کردند، که عمده این سفرها به صورت هوایی صورت می گیرد.

مردم ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای به جا آوردن اعمال حج ابراهیمی، پس از وقفه ای که به دلیل فاجعه منا رخ داده بود، از ۸ مرداد ماه عازم عربستان سعودی شدند و این اعزام تا ۳۰ مرداد ادامه داشت.

بخشی از حاجیان ایرانی از طریق پروازهای عربستانی و بخشی دیگر از طریق پروازهای شرکت های داخلی به حج اعزام شدند.

به گفته رییس سازمان حج و زیارت، در سراسر کشور ۲۰ ایستگاه پروازی برای اعزام حجاج در سال جاری در نظر گرفته شده بود، که فرودگاه امام خمینی(ره) از مهم ترین آن ها به شمار می رفت و ۸ استان هم جوار خود را پوشش می داد.

بازگشت حاجیان کشورمان از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) نیز با پرواز ۱۴ شهریور ماه جده آغاز شد و به تدریج زوار بیت الله الحرام به میهن اسلامی رجعت کردند و این بازگشت تا ۷ مهرماه ادامه خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ، تعداد مسافران اعزامی به حج از طریق این فرودگاه را حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ نفر ذکر کرد و گفت: با تدابیر اندیشیده شده توسط همه ارگان های فعال در امر حج، روند اعزام حجاج بدون مشکل انجام شد.

این اظهارات رئیس هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ، در حالی صورت می گیرد، که علی رغم کاهش چشمگیر مشکلات اعزام حجاج، اما هم چنان شاهد برخی ایرادات در اعزام حاجیان به سرزمین وحی بودیم.

یکی از مشکلاتی که هر ساله موجب بروز نارضایتی هایی در خلال پروازهای انتقال حجاج می شد، کمبود فضا در فرودگاه و ترمینال برای استقبال از حاجیان بود، که به همین دلیل افرادی که به استقبال حجاج می آمدند، می بایست در فضای بیرون ترمینال تجمع کنند و صحنه هایی از هرج و مرج و بی نظمی و سردرگمی و به تبع آن نارضایتی را شاهد بودیم، که این مشکل به خوبی در سال جاری مدیریت شد و با بهره برداری از سالن چند منظوره ۶ هزار متری، و پارکینگ اختصاصی این سالن با ظرفیت ۱۲۰۰ خودرو ۸ کامیونت مخصوص برای انتقال بار حجاج از هواپیما به طور کامل رفع شد و دیگر شاهد سرگردانی استقبال کنندگان در خیابان نبودیم.

اما برخی ضعف های عملیاتی دیگر در بازگشت حجاج، مورد گلایه بود، یکی از حجاج تهرانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: انتقال بارهای ما از هواپیما طولانی شد و زمان زیادی معطل ماندیم تا بارهایمان را تحویل بگیریم.

وی گفت: در حالی که در پروازهای خارجی، به غیر از حج، بارها بسیار سریع تر به مسافران تحویل داده می شود.

البته مهم ترین معضل سفر حجاج بی نظمی در برخی از پروازها بود، به نحوی که برخی از پروازها با تاخیرهای معنادار همراه بوده و تعدادی از آن ها نیز لغو شد.

پروازی که حجاج را سرگردان کرد

قطعا پرواز ۱۵۰۸ «ایران ایر» که قرار بود، حجاج استان های قم، تهران و سمنان را در تاریخ دوم شهریور منتقل کند، از یاد حاجیان این پرواز نخواهد رفت، پروازی که با نقص فنی هواپیما روبرو شده و پرواز این هواپیما به صبح شنبه انتقال یافت، که مسافران از این لغو پرواز گلایه داشته و برخی منابع خبری از سرگردانی مسافران در فرودگاه امام(ره) خبر دادند، البته سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از اسکان این مسافران، پس از اطمینان از زمان بر بودن رفع نقص هواپیما گفته بود.

یکی از زائران این پرواز که از استان سمنان راهی سفر بیت الله الحرام شده بود، در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: پرواز ما لغو شد و به روز بعد افتاد، این اتفاق در حالی روی داد، که نه امکان بازگشت به منازلمان وجود داشت و نه می توانستیم از پرواز جایگزین استفاده کنیم، راهی جز سرگردانی و صبر نداشتیم.

وی گفت: می توان با مدیریت بهتر و جایگزین کردن پروازها، از سرگردانی مسافران جلوگیری کرد.

این حاجی سمنانی اضافه کرد: از همه بدتر، بی برنامگی است، طوری که چندین بار مسئولان وعده رفع نقص فنی و انجام پرواز را دادند، اما عملی نشد.

نمونه دیگر، سرگردانی حدود ۲۰ ساعته مسافران شهرهای کرج، قزوین و قم در تاریخ ۱۶ مرداد بود، جایی که حاجیان، از ساعت یک الی ۲ بامداد ۱۶ مرداد در فرودگاه امام(ره) حاضر شدند، تا با پرواز ۱۶۱۶ عازم عربستان شوند، اما سرگردانی ۲۰ ساعته آن ها خبر ساز شد.

تحویل بارها پس از یک هفته ورود به عربستان

مسافر دیگری که به تازگی از حج بازگشته بود، در فرودگاه امام خمینی(ره) به خبرنگار مهر گفت: پرواز اعزام ما به عربستان بدون کوچک ترین تاخیری انجام شد و از این بابت بسیار راضی هستم، اما پرواز بازگشت با حدود ۳ ساعت تاخیر صورت گرفت، که البته طبق گفته مسئولان کاروان، هواپیمای بازگشت آماده پرواز بوده، اما به دلیل ترافیک هوایی فرودگاه عربستان، اجازه پرواز با تاخیر داده شد.

فرودگاه عربستان می توانست، با برنامه ریزی بهتر، از تاخیر ایجاد شده، در پرواز بازگشت نیز جلوگیری کند، اما این اتفاق نیفتاد

وی با بیان این که در مجموع نسبت به سال های گذشته، رضایت مندی بیشتری را شاهد بودیم، افزود: فرودگاه عربستان می توانست، با برنامه ریزی بهتر، از تاخیر ایجاد شده، در پرواز بازگشت نیز جلوگیری کند، اما این اتفاق نیفتاد.

این حاجی، که از شهرستان های استان تهران، عازم حج شده بود، هم چنین گفت: یک مشکل دیگری که موجب عدم رضایت، بنده و تعدادی از هم کاروانی های دیگر شده بود، دیر تحویل دادن وسایلی بود، که با خود به عربستان منتقل کرده بودیم، به طوری که، وسایل ما یک هفته بعد از حضورمان در عربستان تحویل داده شد.

وی البته سالن ۶۰۰۰ متری استقبال از حجاج را بسیار راضی کننده توصیف کرد و گفت: وجود این سالن جلوی بسیاری از بی نظمی های پیشین را گرفت.

پروازهای با تاخیرهای کم تر نیز به تعداد فراوان در حج امسال دیده شد، درست است که می توان از برخی عوامل پیش بینی نشده و حوادث چشم پوشید، اما با برنامه ریزی جامع و بسیار دقیق، با سرلوحه قرار دادن مشتری مداری، راه های مدیریت این امر را سنجید و اجرا کرد، طوری که نارضایتی کم تری برای حجاج ایجاد شود.

البته تاخیرهای این چنینی مربوط به امروز و دیروز نیست، اما زمانی که هیچ اقدام عملی برای رفع آن ها دیده نمی شود، بیش از پیش درد آور خواهد شد.



 


 

کد خبر 4094987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha