۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸

مجتبی آقایی در گفتگو با مهر:

در جشنواره هنرهای تجسمی اصالت با هنرمند است/ تقویت فضای مجازی

در جشنواره هنرهای تجسمی اصالت با هنرمند است/ تقویت فضای مجازی

مجتبی آقایی با اشاره به مشارکت هنرمندانی از ۴۳ کشور در دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، حضور طیف های گسترده هنری در این رویداد را حاصل اصالت دادن به ایده‌های هنری دانست.

مجتبی آقایی دبیر دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آمار هنرمندان خارجی شرکت کننده در این دوره از جشنواره اظهار کرد: هنوز مهلت ارسال آثار به جشنواره به پایان نرسیده و با توجه به این که ۲۰ آذر آخرین روز ارسال آثار است و اغلب هنرمندان در آخرین روزها آثارشان را به جشنواره ها می فرستند، بنابراین طی روزهای آینده حجم بیشتری از آثار هنرمندان به دبیرخانه خواهد رسید ولی با این وجود بر اساس آخرین آمار دبیرخانه جشنواره تا ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۱۳ آذرماه، هنرمندانی از ۴۳ کشور به جز ایران در این دوره از جشنواره تجسمی فجر شرکت کرده اند و از ایران نیز ۱۷۰۰ هنرمند ثبت نام کرده اند که این آمار طی روزهای آینده تغییر خواهد کرد.

آقایی درباره بخش ویژه این دوره از جشنواره هم توضیح داد: در دوره گذشته «بخش ویژه» به آثار هنرمندان یک کشور اختصاص داشت و با عنوان روز فرهنگ و هنر آن کشور برگزار می شد، امسال ایده دیگری داریم و بخش جنبی را با عنوان «ایران فرهنگی» برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان این که بخش جنبی به صورت غیررقابتی و به صورت کیوریتوری برگزار می شود، اضافه کرد: در بخش «ایران فرهنگی» آثار هنرمندانی از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و کشورهایی که در قالب ایران بزرگ فرهنگی می گنجند، به نمایش درمی آید.

دبیر دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره پروژه ویدیوآرت-اینستاگرام در این دوره از جشنواره بیان کرد: این دومین دوره ای است که از ظرفیت فضای مجازی استفاده می کنیم و سال گذشته نتایج بسیار خوبی را با خود به همراه داشت بنابراین امسال به شکل گسترده تری از این ظرفیت بهره گرفتیم.

این هنرمند یادآور شد: ویدیوآرت هایی که به جشنواره ارسال می شود ابتدا از سوی گروه انتخاب آثار، مورد بررسی اولیه قرار می گیرد و آثار  برگزیده برای نمایش انتخاب می شوند که این آثار در صفحه اینستاگرام جشنواره امکان نمایش پیدا می کند و در ارزیابی نهایی دو اثر برگزیده به انتخاب هیات داوران و انتخاب مردمی معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به تاکید جشنواره تجسمی فجر بر هنرهای مفهومی طی سه دوره اخیر گفت: طی سه دوره اخیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر، هنرهای جدید از جمله اینستالیشن، کانسپتچوآل آرت، پرفورمنس و ...که قبلاً نادیده گرفته می شد، امکان حضور یافتند و در دو دوره اخیر نیز از ظرفیت های فضای مجازی و امکانات روزآمد برای نمایش آثار استفاده کردیم.

دبیر چند دوره اخیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره رویکرد این جشنواره در سال های اخیر به سمت هنرهای مفهومی و نتایج حاصل از آن توضیح داد: در کشور ما در طول سال جشنواره تجسمی بسیاری از سوی سازمان های مختلف برگزار می شود که نتایج آن سازمان ها را در ایفای نقش سازمانی خود یاری می کند. این جشنواره ها معمولاً تم مشخصی دارند و به تعبیری می توان گفت آثاری را با موضوع مشخص به هنرمندان سفارش می دهند و هنرمندان هم با توجه به موضوع اعلام شده، آثاری را خلق می کنند اما جشنواره هنرهای تجسمی فجر لازم است که به خود هنرمند و ایده های هنرمندانه اش اصالت بدهد و زیرساخت های هنری کشور را تقویت کند بنابراین ما طی سه دوره اخیر این قاعده موضوعی بودن را از جشنواره برداشتیم.

وی افزود: هنرمندان به عنوان افراد صاحب اندیشه و تاثیرگذار نسبت به مسایل پیرامون خود تفسیر و تحلیل خاص خود را دارند. سال گذشته آثاری با موضوعات مختلفی به جشنواره ارسال شد. برخی از هنرمندان نسبت به مسایل اجتماعی واکنش داشتند و به طور مثال با توجه به مساله کم آبی به این موضوع پرداخته بودند، برخی هم آثاری در واکنش به خشونت داعش در منطقه خلق کرده بودند، تعدادی از آثار با موضوع دفاع مقدس به جشنواره رسید و تعدادی از هنرمندان هم به دور از دغدغه های اجتماعی، با نگاه آرت، صرفاً پیشنهاد هنری ارایه کرده بودند و این طیف وسیع از نگاه های مختلف، اجازه حضور در جشنواره را پیدا کرده بودند.

آقایی با تاکید بر این که باور کردن هنرمند، اندیشه ها و دغدغه های آنها به عنوان افرادی که سنسورهای جامعه هستند باید اصل جشنواره هنرهای تجسمی فجر باشد، یادآور شد: ما طی دوره های گذشته، با توجه به این رویکرد جشنواره، پاسخ خوبی از هنرمندان جوان دریافت کردیم چراکه توانستند ظرفیت های بیانی تازه ای را به میدان بیاورند.

وی با اشاره به این که در عرصه هنرهای مفهومی پیش از این جایی برای عرضه وجود نداشت، اضافه کرد: در زنجیره جشنواره های مختلف تجسمی، دوسالانه های هنری را هم داریم که با نگاه تخصصی به هنرهای مختلف تجسمی می پردازند بنابراین ما در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به خود هنرمند، دغدغه های هنری او، هنرهای بینارشته ای و هنر جدید می پردازیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این رویکرد جشنواره با توجه به دستاوردهای خوبی که به همراه داشته است، طی دوره های آتی این جشنواره نیز تداوم پیدا کند.

کد خبر 4164060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha