۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۴۴

مدیرکل میراث فرهنگی مرکزی خبر داد؛

راه اندازی پایگاه ملی دستکندها و شهرهای زیرزمینی مرکزی مدنظر است

راه اندازی پایگاه ملی دستکندها و شهرهای زیرزمینی مرکزی مدنظر است

اراک- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی از پیگیری برای راه اندازی پایگاه ملی دستکندها و شهرهای زیرزمینی در استان مرکزی با هدف رمزگشایی و شناساندن این آثار تاریخی خبر داد.

سید محمد حسینی در گفت‌ و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تاکنون تعداد زیادی دستکند و شهر تاریخی زیرزمینی در استان مرکزی به ویژه شهرستان خمین شناسایی‌ شده و کاوش‌ برای شناسایی دستکندها در محدوده های تاریخی دیگر در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: طی روزگار تاریخی دستکندها و شهرهای زیرزمینی با هدف ایجاد یک سکونتگاه امن برای مردم ساخته‌شده و هم اکنون شهرستان خمین در رتبه نخست کشور از نظر تعداد این آثار تاریخی قرار دارد.

وی ادامه داد: با بهره‌ گیری از توان و ظرفیت‌های کارشناسی و با حمایت مسئولان تلاش داریم تا سایت موزه و نمایشگاه دائمی برای به نمایش گذاشتن اشیای حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی دستکندها در استان مرکزی راه‌اندازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  استان مرکزی استان مرکزی بیان کرد: همچنین پیگیر آن هستیم که راه‌اندازی پایگاه ملی دستکندها و جذب نیروهای متخصص در این بخش برای پیگیری‌های جدی‌تر و کاوش دستکندها و ثبت آثار به دست آمده انجام شود.

حسینی خاطرنشان ساخت: قطعا با مشخص شدن استان مرکزی به‌ عنوان میزبان پایگاه ملی دستکندهای کشور، اعتبارات ملی سالانه برای کاوش و شناسایی این آثار تعریف می‌شود و با دست بازتری می‌توان در این حوزه اقدام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه کاوش دستکندها رقم قابل‌توجهی اعتبار می‌طلبد، بنابراین باید در جذب اعتبارات ملی برای این بخش تلاش کرد، چراکه اعتبارات شهرستانی پاسخگوی کار پرحجم و پرهزینه کاوش و شناسایی دستکندها و امکان‌پذیر ساختن زمینه گردشگری در این مکان‌ها نیست و بایستی تعریف ملی برای جذب بودجه در حوزه دستکندها انجام پذیرد.

وی اضافه کرد: کاوش دستکندها یک اقدام دولتی است و نمی‌توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد اما بعد از شناسایی و کاوش در خصوص مدیریت امور دستکندها می‌توان از ظرفیت‌ها و پتانسیل بخش خصوصی استفاده کرد که این مهم زمینه فعال شدن این آثار تاریخی از نظر جذب توریست را فراهم می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی عنوان کرد: هدف از کاوش دستکندها معرفی جایگاه تاریخی و فرهنگی این محدوده ها از حیث معماری و... است و قطعا بهره‌گیری از ظرفیت‌های توریستی این شهرهای زیرزمینی، شرایط مناسبی برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در محدوده خود فراهم می‌آورد.

کد خبر 4282485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha