۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۰۹

استاندار مرکزی:

گذر از تنش آبی در استان مرکزی مستلزم تغییر الگوی کشت و مصرف است

گذر از تنش آبی در استان مرکزی مستلزم تغییر الگوی کشت و مصرف است

اراک- استاندار مرکزی گفت: در راستای گذر از تنش آبی در استان مرکزی باید الگوی کشت محصولات کشاورزی و نحوه آبیاری متحول شود، ضمن اینکه صرفه جویی عموم مردم هم در این مساله بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی آقازاده روز پنجشنبه در نشست مشترک استانداران ادوار استان مرکزی در اراک، با رویکرد استان مرکزی و بررسی تنش و بحران آب، اظهار داشت: در تنش آبی که امسال پیش رو داریم، سیاست های وزارت نیرو مبتنی براستفاده بهینه از شبکه های آبرسانی، کشت جایگزین در حوزه کشاورزی و خودداری از صادرات آب مجازی است.

وی افزود: در حوزه کشاورزی باید نوع کشت به گونه ای انتخاب شود که آب زیادی مصرف نشود و از کشت محصولاتی که استراژیک نیستند همانند صیفی کاری به روش سنتی، کشت هندوانه که بسیار آب بر است و... خودداری گردد.

آقازاده با اشاره به اینکه بنا به گفته وزیر نیرو بیش از ۵۰ درصد از آب شبکه های آبرسانی شرب هدر می رود، بیان داشت: در این زمینه بایستی سیاست دولت این باشد که شبکه های فرسوده انتقال آب آشامیدنی را در شهرها اصلاح کنند تا هدررفت آب کاهش یابد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: عدم استفاد از منابع آبی دشت های ممنوعه در استان و توقف برداشت چاه های غیر مجاز و تعطیلی چاه های مجاز در زمستان، می تواند توازن آبی دشت های استان را حفظ کند و تنش آبی را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار برنامه های اجرایی و سیاست های ذکر شده با هدف گذر از تنش و بحران آب، همکاری و صرفه جویی مردم هم نقش بسیار مهمی دارد.

آقازاده عنوان کرد: در طول چند ماه اخیر که سایه کم آبی بر کشور و استان گسترده شده و به یک بحران عمومی تبدیل شده بود، مردم نهایت همکاری را با صرفه جویی نشان دادند و این اقدام می تواند در راستای کنترل کمبود آب بسیار راهگشا باشد.

کد خبر 4293098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha