۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴

توسط نشر افق انجام شد؛

چاپ دو عنوان جدید از «تاریخ ترسناک»/خطرهای عصر حجر

چاپ دو عنوان جدید از «تاریخ ترسناک»/خطرهای عصر حجر

دو عنوان جدید از مجموعه «تاریخ ترسناک» توسط نشر افق برای نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب‌های دهم و یازدهم مجموعه «تاریخ ترسناک» که برای نوجوانان منتشر می‌شود، به‌تازگی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شده‌اند. این کتاب‌ها با دو عنوان «سلحشوران سیاه و دژهای دودزده» و «عصر حجر پر خطر» نام دارند.

کتاب‌های این مجموعه به قلم تری دیری نوشته شده‌اند اما مترجمان مختلفی آن‌ها را به فارسی برگردانده‌اند. تصویرگری کتاب‌ها هم توسط طراحان مختلف انجام شده‌ است. فرمانروایان فرومایه، رومی‌های بی‌رحم، امپراتوری بی‌خرد بریتانیا، آمریکا، جنگ وحشتناک جهانی دوم، انقلاب‌های پرهیاهو، انقلاب‌های فرانسه، امپراتوری بی‌خرد بریتانیا و جنگ فجیع جهانی اول، ۹ کتابی هستند که پیش از این در قالب این مجموعه چاپ شده‌اند.

دهمین کتاب «تاریخ ترسناک»، «سلحشوران سیاه و دژهای دودزده» نام دارد که تصویرگرش فیلیپ ریو و مترجمش پیمان اسماعیلیان است. نویسنده در این کتاب درباره تاریخ جوانمردی و عیاری نوشته است؛ روزهایی که جوانمردان و عیاران با زره و جوشن‌های براق، شمشیر کشیده و دشمن را مثل برگ خزان روی زمین می‌ریختند. بعد هم رعیت‌ها جنازه‌ها را پشت سرشان جمع می‌کردند. سلحشوران، جنگجویان یا شوالیه‌های قرون وسطا شخصیت‌های اصلی این کتاب هستند. که با این عنوان فرعی معرفی می‌شود: «تاریخ حال به‌هم زن‌تر از همیشه!»

در این کتاب سیاهچال‌های وحشتناک، جنگجویان صلیبی جنایتکار، اشباح شب و روز و ... حضور دارند. همچنین سنت جرج معروف‌ترین سلحشور اروپایی نیز در این کتاب حضور دارد و قصه‌هایش روایت می‌شود.

بعد از سال‌های ۱۶۰۰ میلادی، مقام سلحشوری یا همان شوالیه سِر، تبدیل به افتخاری شد که پادشاه به هر زن یا مردی که می‌خواست، اعطا می‌کرد. لازم هم نبود با شمشیر و اسب به شاه خدمت کرده باشند. راستش بیشترشان حتی نمی‌توانستند روی اسب بنشینند و نیفتند، یا شمشیر را در دست بگیرند، بدون اینکه آن را روی پای کسی بیاندازند. بنابراین از ۱۶۰۰ میلادی به بعد نسل سلحشوران هم مثل دایناسورها منقرض شد.

عناوین کتاب «سلحشوران سیاه و دژهای دودزده» به این ترتیب‌ است: مقدمه، رخدادنگاری، سلحشوران سیاه، تورنمنت‌های ترسناک، جنگ‌های صلیبی جنایت‌بار، خون و خونریزی، دژهای دودزده، سیاهچال‌های سهمگین، دژهای دانا، دژهای دهشتناک، محاصره‌های موحش، سخن آخر.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

۷. زمانی که شوهرانشان مفقود می‌شدند، همیشه هم نمی‌فهمیدند او مرده است یا زنده. اگر مرده بود که می‌توانست دوباره ازدواج کند. اگر هم کسی از سرنوشتش باخبر نبود، آن‌گاه مردانِ قانون، یک حد زمانی قانونی معین می‌کردند.

بعضی دادگاه‌ها حکم می‌دادند که اگر مردی پنج‌سال مفقود می‌ماند، زن اجازه ازدواج داشت اما بعضی از آن‌ها حکم را برای صد سال صادر می‌کردند!

۸. البته معروف‌ترین زنِ سرباز همان ژاندارک بود. این رعیت‌زاده فرانسوی صداهایی می‌شنید که می‌گفتند زره بر تن کن و سپاهیان فرانسوی را به سوی پیروزی علیه متجاوزان انگلیسی هدایت کن. او پیروزی‌های خیره‌کننده بسیاری به دست آورد، ولی سرانجام به دست انگلیسی‌ها اسیر شد.

۹. انگلیسی‌ها نمی‌توانستند اسیر جنگی را اعدام کنند چون این کار دور از جوانمردی بود. برای همین چو انداختند صداهایی که ژاندارک شنیده بود، نه مال فرشتگان... بلکه مال شیاطین بود. ژاندارک هم قدیسه نبود... بلکه ساحره بود. حالا با ساحره‌ها چه کار می‌کردند؟ آن‌ها را می‌سوزاندند. در سال ۱۴۱۲ میلادی بود که قهرمان بیست‌ساله فرانسوی را شمع‌آجین کردند.

این کتاب با ۱۷۶ صفحه مصور، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۱۴ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب یازدهم مجموعه مورد نظر، «عصر حجر پر خطر» توسط مارتین براون تصویرگری و پیمان اسماعیلیان ترجمه شده است. این کتاب هم درباره «تاریخ با تکه‌های زشت جاافتاده‌اش!» است. نویسنده در این کتاب، مخاطبش را به زمانی بر می‌گرداند که انسان‌ها در غار زندگی می‌کردند،‌ حیوانات وحشی را شکار می‌کردند و هرگز اسمی از آداب معاشرت نشنیده بودند. نئاندرتال‌های زشت و بدجنس و دیوارنگاری‌های عجیب غارها و ... از جمله موضوعات مطرح‌شده در این کتاب هستند.

عناوین این کتاب هم به این ترتیب هستند: مقدمه، رخدادنگاری عصر حجر، هولناک برای حیوانات، خوراک خراب، بازی‌های باحال، عقاید عجیب، امتحان از آموزگار،‌ باستان‌شناسان بدهیبت، زندگی زبون، مناسک مزخرف، ارواح استون‌هنج، سخن آخر.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

دختر زیر لب گفت: «آره، می‌دونم که برای تعیین قدم اشیاه به کار می‌ره.»

- این‌طوری باستان‌شناس‌ها روشی پیدا کردن که اجازه می‌داد سن دقیق یافته‌هاشون رو تعیین کنند. زنی به اسم کتلین کنیون که تو اریحای فلسطین حفاری می‌کرد، یک کشتزار اولیه کنار دهکده‌ای پیدا کرد. اونم برای تعیین قدمت از روش کربن ۱۴ استفاده کرد. معلوم شد کشاورزها ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اونجا زراعت می‌کردن! فکرش رو بکن! اون‌ها هزاران سال پیش از زمانی که من گفته بودم کشاورزی داشتن. یک عمر تلاشم بر باد رفت! نابود شد!‌

مرد نالید و کمی جلوتر رفت، طوری که تقریبا نقطه اتکای دیگری نداشت. اگر کمی خم می‌شد، افتاد بود. الی گریفیث نفسش را حبس کرد. بعد نجوا کرد: «نه! در مورد بقیه موارد که حق با شما بود!»

«نظریه‌هام یکی یکی داشتن نابود می‌شدند. زراعت کنار واحه‌ها شکل نگرفته بود بلکه تو فلسطین آغاز شده بود. اون‌ها هم چیزی نمی‌کاشتن. دست‌کم تا ۲۰۰۰ سال بعدش که چیزی نکاشته بودن. اون‌ها یک جا مستقر شدن و یاد گرفتن از گیاهان وحشی و خودرو که هرسال میوه می‌دادن تغذیه کنن. اون‌ها اون‌طور که من خیال می‌کردم هم شخم نمی‌زدن و تخم نمی‌کاشتن. من تمام مدت اشتباه می‌کردم، اشتباه، اشتباه، اشتباه!» صدایش به ناله تبدیل شده بود.

این کتاب هم با ۱۲۸ صفحه مصور، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

کد خبر 4377508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      1 0
      عالیه من و پسرم عاشق این سری کتاب هاییم