۲ اسفند ۱۳۸۵، ۱۱:۵۷

در جلسه علنی امروز؛

مجلس به استانی شدن برگزاری انتخابات مجلس رای نداد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد استانی شدن برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت نکردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در ادامه بررسی جزئیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، به بررسی پیشنهاد برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد اصلاح ماده 10 قانون انتخابات پرداختند.

رضا طلایی نیک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از پیشنهاد دهندگان اصلاح ماده 10 قانون انتخابات گفت: براساس این پیشنهاد حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس محدوده جغرافیایی هر استان خواهد بود.

وی تصریح کرد: هر یک از استان ها به عنوان یک حوزه انتخابیه اصلی و حوزه های انتخابیه فعلی تابعه استان، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می شوند.

طلایی نیک افزود: براساس این پیشنهاد، داوطلبان نمایندگی باید منحصرا برای یکی از حوزه های انتخابیه فرعی استان داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی شوند.

ثبت نام پیش از یک حوزه انتخابیه فرعی موجب ابطال و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

نماینده بهار و کبودر آهنگ خاطر نشان کرد: در این طرح همچنین آمده است علاوه بر شرایط مندرج در قانون انتخابات مجلس، هر داوطلب نمایندگی مجلس باید متولد محدود جغرافیایی حوزه انتخابیه فرعی محل ثبت نام بوده، یا سابقه نمایندگی مجلس از آن حوزه یا سابقه حداقل 5 سال سکونت در آن محدوده را داشته باشد.

محمد حسین موسی پور معاون امور حقوقی و مجلس وزارت کشور نیز به عنوان نماینده دولت، مخالفت خود را با این پیشنهاد اعلام کرد و گفت: در این پیشنهاد حضور افراد غیر وابسته به جناح ها در انتخابات مجلس کاهش می یابد.

وی افزود: با این پیشنهاد امکان موفقیت نخبگان و افراد شایسته و مورد شناخت مردم بومی به شدت کاهش می یابد.

موسی پور تصریح کرد: در حال حاضر 202 حوزه انتخابیه در کشور وجود دارد که از این تعداد از 173 حوزه انتخابیه یک نماینده به مجلس راه می یابد و در 22 حوزه انتخابیه نیز دو نماینده و در دیگر حوزه ها بین 3 تا 4 نماینده برگزیده می شوند.

معاون حقوقی و مجلس وزارت کشور خاطر نشان کرد: هم اکنون درحوزه انتخابیه استان تهران 30 نماینده برای مجلس انتخاب می شوند.

موسی پور گفت: اگر بخواهیم انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی برگزار می شود، قطعا در حوزه های انتخابیه ای که یک نماینده دارد، شعب اخذ رای باید افزایش یابد. با این پیشنهاد در واقع نمایندگان از 172 حوزه انتخابیه نمی توانند مسایل کلان کشور و قانون گذاری بپردازند.

وی افزود: استانی شدن انتخابات مجلس بسیار پر هزینه است. اگر در یک حوزه انتخابیه در مرحله اول داوطلبی رای لازم را کسب نکند در مرحله دوم انتخابات این انتخابات باید در کل استان برگزار شود.

جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان نماینده این کمیسیون مخالفت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را با پیشنهاد استانی شدن انتخابات مجلس اعلام کرد و از نمایندگان خواست به این پیشنهاد رای منفی دهند.

گفتنی است، یکی از تبصره های این پیشنهاد که به رای نمایندگان نرسید به شرح زیر بود: انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی همزمان با یکی از انتخابات سراسری برگزار خواهد شد.

انتخابات نمایندگی مجلس در انتخابات میاندوره ای بر اساس کسب اکثریت نسبی می باشد.

کد خبر 451384

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha