۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۴۳

حکیم در گفتگو با مهر:

آمریکا نمی‌تواند رابطه اقتصادی ایران و عراق را کاهش دهد

آمریکا نمی‌تواند رابطه اقتصادی ایران و عراق را کاهش دهد

یک کارشناس مسائل عراق گفت: برای آمریکا چندان آسان نیست که بتواند سطح روابط اقتصادی ایران و عراق را کاهش دهد و حتی می‌توان گفت این امر نشدنی است.

محمدباقر حکیم کارشناس مسائل عراق در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص لزوم افزایش سطح تبادلات تجاری میان ایران و عراق به عنوان کشوری همسایه در برهه فعلی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها از سوی آمریکا واقع شده است و موانع تحقق این امر، اظهارداشت: به نظر می‌رسد برخی موانع در مسیر افزایش سطح تعاملات تجاری میان ایران و عراق برداشته شده که از جمله آن، رایگان شدن ویزا میان دو کشور است که حتما می‌تواند در افزایش و تعمیق روابط این دو کشور تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در صورت فراهم شدن ثبات ارز در بازارهای ایران، می‌توان شاهد روند افزایش سطح تعاملات تجاری میان ایران و عراق بود، گفت: یکی از مسائلی که تجار عراقی نسبت به آن حساسیت و نگرانی دارند، موضوع ثبات ارز در ایران است، چرا که آنها(تجار عراقی) تبادلات مالی خود را با دلار انجام می‌دهند.

حکیم افزود: موضوع دیگر در این خصوص، حضور و مشارکت بیشتر شرکت‌های اقتصادی ایران در عراق است. راه اندازی و عملیاتی کردن طرح ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک که در سال‌های اخیر در تفاهم نامه‌ای میان دو کشور انجام شد، یکی دیگر از عوامل مهم و موثری است که در افزایش حجم تبادلات مالی دو طرف تاثیرگذار است.

این کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: امروز شاهد این هستیم که کشور عراق در برخی از امور به خودکفایی رسیده و قدم به قدم در حال ممنوعیت واردات برخی کالاها به عراق است لذا نیاز است که شرکت‌ها و موسسات تجاری وارد عراق شوند و به همراه شرکای عراقی بتوانند فعالیت تجاری خود را بصورت مستقیم در استان‌های عراق ادامه دهند. 

وی در خصوص اهداف رژیم صهیونیستی از حملات اخیر خود به مواضع نیروهای حشد شعبی بیان کرد: امروز به صورت واقعی ما شاهد هراس رژیم صهیونیستی و آمریکا از افزایش قدرت و نفوذ نیروهای حشدالشعبی در عراق هستیم. از آنجا که این نیروها تفکر مقاومت را در عراق گسترش می‌دهند، طرف مقابل تلاش خود را در جهت تضعیف هرچه بیشتر آنها دارد. آمریکا از تضعیف نیروهای حشدالشعبی در عراق حمایت می‌کند و تمام توان خود را به کار می‌گیرد تا بتواند این مهم را تحقق بخشد. 

حکیم با اشاره به حضور اخیر مقتداصدر در ایران گفت: این موضوع امری عادی است، چراکه در ماه‌های گذشته هم وی به همراه خانواده جهت زیارت به ایران آمده بود. اما رسانه ای شدن این سفر و حضور وی در بیت رهبری نشان دهنده بازنگری در سیاست های منطقه ای مقتداصدر است. وی به این نتیجه رسیده است که به واقع جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان یک دوست خوب در شرایط مختلف به حساب آید.

این کارشناس مسائل عراق در خصوص فشارهای دولت آمریکا بر عراق در جهت تضعیف همکاری‌ها با ایران، افزود: فشار زیادی از سمت دولت آمریکا به عراق جهت کاهش یا قطع همکاری‌ها با ایران وارد شده است که به نظر می‌آید تداوم هم خواهد داشت. اما نمی‌توان رابطه جمهوری اسلامی ایران و عراق را یک رابطه سطحی دانست، بلکه در حوزه های مختلف کاملا عمیق و راهبردی است. 

وی خاطرنشان کرد: وقتی ما صحبت از رفت و آمد ۳ میلیون زائر عراقی به ایران داریم، این به معنای وجود یک رابطه بسیار عمیق و راهبردی در میان بدنه جامعه ایران و عراق است که این نیز به دلیل وجود اشتراکات مذهبی و دینی میان مردم دو کشور است.

حکیم با بیان اینکه ایران و عراق ۱۴۵۸ کیلومتر مرز زمینی و دریایی دارند و همین قدرت ژئوپلیتیکی در تبادل اقتصادی بسیار تاثیرگذار است، گفت: بحث انتقال نیرو، انرژی، مواد اولیه و حتی سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی مشترک جدید هم می تواند در افزایش سطح تعاملات تجاری دو طرف تاثیرگذار باشد. در واقع این موضوع برای آمریکا چندان آسان نیست که بتواند به راحتی سطح روابط اقتصادی دو کشور را کاهش دهد و حتی می‌توان گفت این امر نشدنی است و این را بارها مسئولان عراقی به آمریکایی ها گوشزد کردند. 

این کارشناس مسائل عراق در پایان خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که می توانم در راستای افزایش سطح تعاملات تجاری دو طرف مطرح کنم، لزوم حمایت دولت ایران از سرمایه گذاری شرکت ها و تجار ایرانی در عراق است. ما شاهدیم که این امر در ساخت شهرک های صنعتی مشترک بین دو کشور مدنظر قرار گرفته و آنها مورد حمایت دولت واقع شدند، اما تحقق افزایش روابط اقتصادی نیازمند حمایت حداکثری دولت از سرمایه‌گذاری در عراق است.

کد خبر 4720841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha