۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۶

آمریکا به ابراز نگرانی از محدودیت‌ها در جامو و کشمیر بَسنده کرد

آمریکا به ابراز نگرانی از محدودیت‌ها در جامو و کشمیر بَسنده کرد

معاون وزارت امور خارجه آمریکا به ابراز نگرانی از محدودیت‌ها در جامو و کشمیر بَسنده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دی‌اِن‌تی‌وی، معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا از هند خواست تا محدودیت‌ها در جامو و کشمیر را فوراً لغو کند.

«آلیس ولز» (Alice Wells) معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با جگرفتن ژستی عوام فریبانه از وضعیت کنونی در جامو و کشمیر ابراز نگرانی کرد و گفت: باید هند برای لغو محدودیت های ارتباطات و اقدامات امنیتی که زندگی مردم را محدود می کند وارد عمل شود.

وی همچنین تاکید کرد که اگر هند و پاکستان بخواهند، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای میانجیگری بین دو کشور آماده است.

گفتنی است دهلی نو چندی پیش در جامو و کشمیر خطوط ارتباطات را قطع و دسترسی به اینترنت را نیز محدود کرد.

نمایندگان مجلس قانونگذاری «لوک سبها» پارلمان هند در ششم آگوست گذشته لایحه تقسیم ایالت جامو و کشمیر به دو سرزمین اتحادیه جداگانه را تصویب کردند.

این لایحه یک روز پیش نیز در مجلس اعلا «راجیه سبها» پارلمان هند به رای‌گیری گذاشته شده و با ۱۲۵ مثبت در مقابل ۶۱ رای منفی به تصویب نمایندگان این مجلس رسیده بود.

از سوی دیگر، طرح پیشنهادی برای لغو ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند نیز که موقعیت ویژه‌ای به منطقه جامو و کشمیر اعطا می کند، در مجلس قانونگذاری با۳۵۱ رای موافق، ۷۲ رای منفی و یک رای ممتنع تصویب شده بود.

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا تاکنون ۳ جنگ در سال‌های (۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال ۱۹۸۹ مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته شده اند.

کد خبر 4730142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha