۱۳ دی ۱۳۹۸، ۷:۲۲

مردم احتیاط کنند

پنهانکاری داروی درد آنفلوانزا نشد/ بیماری در کرمان جولان می‌دهد

پنهانکاری داروی درد آنفلوانزا نشد/ بیماری در کرمان جولان می‌دهد

کرمان – عدم ارائه آمار در خصوص بیماری آنفلوانزا در شهر کرمان در کنار کاهش آگاهی جامعه حساسیت آنان در راستای پیشگیری را نیز کاهش داده اما ویروس همچنان در شهر فعال است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان کرمان از ابتدای شیوع بیماری آنفلوانزا در کشور یکی از شهرهای درگیر با این بیماری بود شرایط آب و هوایی از یک سو و از سوی دیگر وجود بیش از ۳۰۰ هزار تبعه خارجی که برخی از آنها غیر مجاز هستند از دلایل عمده شیوع آنفلوانزا در بزرگترین استان کشور است.

اما نکته بسیار عجیب که از ابتدای شیوع بیماری مطرح شد پنهان کاری در خصوص وضعیت شیوع، تعداد بیماران و تعداد افرادی که بر اثر آنفلوانزا فوت کرده‌اند می‌باشد.

عدم ارائه آمار، عدم فرهنگ سازی مطلوب در رسانه‌ها و تبلیغات شهری و کم بودن آگاهی عمومی در این زمینه موجب شده حساسیت عمومی در این خصوص کاهش یابد و پیشگیری از آنفلوانزا به فراموشی سپرده شود.

واکسن کمیاب شد

این در حالی است که اگر سری به داروخانه‌های کرمان بزنید واکسن آنفلوانزا را پیدا نمی‌کنید و در مقابل اگر مقصدتان اورژانس بخش بیماری‌های تنفسی بیمارستان به خصوص بیمارستان افضلی پور کرمان باشد می‌توانید اوج شیوع بیماری را نیز مشاهده کنید.

آخرین آمار در خصوص بیماری آنفلوانزا فوت ۹ نفر را براثر این بیماری تأیید می‌کند اما تعداد مبتلایان نیز مشخص نیست، گفته می‌شود داروی این بیماری فقط در بیمارستان به بیماران تحویل می‌شود و به همین دلیل نیز مراجعه به مراکز اورژانس نیز قابل توجه است.

کرمان جز استان‌های مطرح در بحث آنفلوانزا

معاون بهداشت وزارت بهداشت چند روز قبل در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که استان‌های گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و اهواز استان‌هایی هستند که بیشترین بروز و شیوع بیماری آنفلوانزا در آن‌ها گزارش شده است.

سرعت شیوع بیماری بالاست

دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به آخرین وضعیت بروز و درمان بیماری آنفلوآنزا در کشور، گفت: امسال بروز و شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته چند تفاوت دارد؛ یکی اینکه میزان سرعت شیوع این بیماری بسیار شدید شد. همچنین امسال ویروس H۱N۱ که شدت بیماری آن مقداری بیشتر است، سهم بیشتری را در شیوع آنفلوانزا به خود اختصاص داده است.

رئیسی در ادامه با تاکید بر اینکه داروهای آنفلوآنزا نیز تأمین و در بیمارستان‌ها توزیع شده‌اند و مشکلی از بابت دارو نداریم، گفت: افراد مبتلا از دست دادن، روبوسی کردن و حضور در جمع بپرهیزند. همچنین شست‌وشوی مداوم دست‌ها یکی از اقدامات مؤثری است که توصیه می‌کنیم.

اصرار مسئولان بهداشت و درمان بر این است که همه فوت شدگان بیماری زمینه‌ای داشته‌اند اما سوال این است که آیا این افراد در صورت عدم ابتلاء به ویروس آنفلوانزا فوت کردند؟

مبتلایان از ضعف شدید جسمی و کاهش وزن سخن می‌گویند

هر چند که هیچ اطلاع دقیقی از آخرین آمار افراد مبتلا و یا فوت شده در استان کرمان تا آخرین روز دهه اول دی ماه منتشر نشده است اما مشاهدات میدانی در جامعه و بیمارستان‌ها نشان از فعال بودن ویروس دارد.

آنچه که در گفتگوی خبرگزاری مهر با افراد مبتلا که بهبود یافته‌اند به دست آمده این است که شدت این بیماری در مقایسه با سالهای گذشته بسیار بیشتر است و فرد دچار ضعف و افت شدید قوای جسمی می‌شود و در صورت عدم مراجعه به بیمارستان و دریافت داروی مورد نیاز با مشکلات ثانویه جدی مواجه خواهد شد.

مردم خوددرمانی نکنند

افت شدید وزن و افت سلامت عمومی بدن از جمله شواهدی است که بعد از گذشت چندین روز از ابتلاء و بهبودی به این ویروس در بین افراد مشاهده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص آخرین وضعیت این بیماری و نگرانی‌های مردمی می‌گوید: به مردم اطمینان می‌دهیم که وضعیت در استان کرمان در خصوص این بیماری بحرانی نیست اما چون ویروس در جامعه فعال است از مردم می‌خواهیم در صورت ابتلاء به بیماری به صورت جدی از خود درمانی خودداری و بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

تزریق واکسن برای عموم مردم ضروری نیست بلکه فقط افراد در معرض خطر باید نسبت به تأمین این واکسن اقدام کنند

دکتر سیدوحید احمدی‌طباطبایی در خصوص کمبود واکسن نیز می‌گوید: تزریق واکسن برای عموم مردم ضروری نیست بلکه فقط افراد در معرض خطر باید نسبت به تأمین این واکسن اقدام کنند که می‌توان به زنان باردار، کودکان زیر ۵ سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای مانند آسم، بیماری قلبی، دیابت و یا بیماری‌های کلیوی دارند و پرسنلی که در بیمارستان با بیماران سرو کار دارند اشاره کرد.

وی ادامه داد: این اپیدمی هر سال اکثر کشورهای جهان را در برمی گیرد و مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورهایی که سطح بهداشتی نا مطلوبی دارند تعداد قابل توجهی قربانی می‌گیرد.

کرمان وضعیت بحرانی ندارد

طباطبایی در خصوص آمار منتشر شده در خصوص ابتلاء به این بیماری در استان کرمان افزود: طبق آمار بیشترین میزان ابتلاء به آنفلوانزا در تهران و استان‌های شمالی کشور بوده است و جای نگرانی در استان کرمان وجود ندارد.

وی تاکید کرد که زنان باردار، کودکان زیر ۵ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی باید مراقبت بیشتری انجام دهند ضمن اینکه افرادی که مبتلا می‌شوند نیز باید تا زمان بهبودی از حضور در جامعه به شدت خودداری کنند.

افرادی هم که مبتلا می‌شوند نباید نگران باشند چون این بیماری هم مانند دیگر بیماری‌های تنفسی قابل درمان است

وی از مردم خواست پیشگیری را جدی بگیرند و افزود: به شدت از دست دادن به یکدیگر خودداری کنید و سعی کنید در مراکز عمومی تماس دست خود با اشیا و مکان‌هایی که تصور می‌کنید آلوده است کاهش دهید.

وی بیان کرد: افرادی هم که مبتلا می‌شوند نباید نگران باشند چون این بیماری هم مانند دیگر بیماری‌های تنفسی قابل درمان است و فقط افرادی دچار مشکل می‌شوند که جزو گروه‌های در معرض خطر محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: افرادی که مبتلا می‌شوند در زمان سرفه و عطسه زدن جلوی دهان خود را بگیرند و همچنین سعی کنید تعداد دفعات شستشوی دست‌ها را بیشتر کنید.

بیماران در جامعه حضور نیابند / ‏‬ کمبود دارو نداریم

وی گفت: ما به همه ادارات و دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش تاکید کرده‌ایم که شرایطی را مهیا کنند که افرادی که علائم بیماری را دارند در جمع حاضر نشوند چون درصد شیوع بیماری بالا است.

وی در خصوص تأمین داروی آنفلوانزا نیز گفت: هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد و باز هم تاکید می‌کنیم به هیچ عنوان خوددرمانی نکنید چون داروهای موجود در خانه‌ها نمی‌توانند جلوی عوارض بیماری با بگیرد.

وی تاکید کرد که مردم از مصرف آنتی بیوتیک در زمان ابتلاء جدا خودداری کنند چون آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک‌ها هیچ تأثیری برای بهبود فرد مبتلا ندارند.

آنفلوانزا همچنان در جامعه فعال است اما نکته عجیب اینکه مسئولان تصور می‌کنند که اگر حساسیت نسبت به بیماری در جامعه کم شود می‌توان موج ناشی از بیماری را نیز در جامعه کنترل کرد.

کد خبر 4813292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha