۲۵ دی ۱۳۹۸، ۰:۱۷

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

اصلاح الگوی کشت در شرایط کنونی اجباری است

اصلاح الگوی کشت در شرایط کنونی اجباری است

زنجان-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: اصلاح الگوی کشت در شرایط کنونی یک امر ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف رضاپور شامگاه سه شنبه در سومین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان که در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد، به شرایط مختلف مصرف آب اشاره کرد و افزود: ایده‌آل‌ترین میزان مصرف که در دنیا وجود دارد، مصرفی معادل ۲۰ درصد منابع آب در دسترس است.

وی با یادآوری اینکه اگر میزان مصرف آب از منابع در دسترس به ۴۰ درصد برسد، شرایطی که ایجاد می‌شود، شرایط سر به سر بوده و قابل تحمل است، ادامه داد: بدترین حالت مصرف زمانی اتفاق می‌افتد که میزان مصرف آب از منابع در دسترس بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد که به آن شرایط بحرانی اطلاق می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان، با بیان اینکه از مرز شرایط بحرانی عبور کرده‌ایم، تصریح کرد: میزان مصرف آب از منابع آبی در دسترس در کشور ۸۷.۶ درصد است و این بدان معنی است که باید مواردی چون اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی را به مرحله اجرا بگذاریم.

رضا پور با اشاره به وجود ۶۲۸۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان زنجان، وجود این تعداد چاه را یکی از مشکلات پابرجای حوزه آب دانست و خاطرنشان کرد: بی‌تردید اتکا به مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز نمی‌تواند راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات فعلی باشد، بنابراین باید نسبت به عملی کردن روش‌های دیگر اقدام کرد.

وی بر مدیریت مصرف آب تأکید کرد و افزود: مردم باید مصرف آب را مدیریت کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان، یادآور شد: افت سطح آب‌های زیرزمینی استان زنجان به صورت سالانه ۷۷ سانتی متر است و دشت ابهر بحرانی‌ترین دشت استان است که میزان افت سالیانه این دشت یک متر و ۴۰ سانتی متر است.

رضا پور افزود: یکی از راهکارهای تقویت سفره آب‌های زیرزمینی تغذیه مصنوعی است و این اقدام از سال ۹۱ در سطح استان آغاز شده و هر سال انجام می‌شود.

کد خبر 4825979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha