۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۰۳

مطالعه مردم شناسی نقش آب در فرهنگ مردم جزیره هنگام انجام شد

مطالعه مردم شناسی نقش آب در فرهنگ مردم جزیره هنگام انجام شد

«مطالعه مردم شناسی نقش آب در فرهنگ مردم جزیره هنگام» توسط پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی با اعلام اینکه هدف اساسی این تحقیق را بررسی نقش آب به عنوان یکی از حیاتی‌ترین عناصر طبیعت، در فرهنگ مردم جزیره هنگام عنوان کرد.

او افزود: از آن جا که آب یکی از ارکان مهم زندگی را در این جزیره تشکیل می‌دهد و اصولاً حیات و مماش زندگی مردمان این جزیره از طریق آب و زندگی در کنار دریا تأمین می‌شود، این پژوهش به مطالعه این بخش از زندگی مردم می‌پردازد.

حسن زاده با اشاره به خشکسالی سال‌های اخیر، تهیه آب آشامیدنی را دغدغه اساسی مردم این منطقه دانست و تصریح کرد که در این پژوهش راه‌های تهیه آب و باورهای مربوط به آن با روش‌های مطالعه تاریخی و اسنادی مورد بررسی قرار گرفت.

او بیان کرد: همچنین در پیشبرد اهداف تحقیق پیش رو از مصاحبه حضوری، ضبط صدا، بررسی خاطرات قدیمی‌ها، جاشوها و ناخداها، عکس‌ها و اسناد مربوط به سازه‌های آبی مانند برکه و چاه استفاده شد.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی گفت: یافته‌های این تحقیق گواه آن است که به دلیل اهمیت آب و به منظور بهره‌مندی تمامی افراد از آن، نقش‌ها و روابط اجتماعی و فرهنگی گسترده و دقیقی از طریق ساز و کارهای فرهنگی ایجاد شده‌اند که اینها خود بخشی از فرهنگ مردم جزیره هنگام را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

ژیلا مشیری مدیر گروه اسطوره و آئین و مجری این طرح در ادامه افزود: این بررسی پژوهشی است انسان شناختی که فرهنگ مرتبط با آب را در جزیره هنگام مورد مطالعه قرار داده و از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش نخست شامل مطالعات اسنادی پیرامون جزایر خلیج فارس و به خصوص جزیره هنگام و بررسی زندگی مردم این مناطق بوده است.

به گفته این پژوهشگر، در بخش دوم که مطالعه میدانی پ‌ژوهش را شامل می‌شود، آب و فرهنگ مرتبط با آن در جزیره هنگام مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 4982695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha