۱ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸

رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس؛

سالانه ۲۰۰ هزار ایرانی می سوزند/سوختگی قابل درمان نیست

سالانه ۲۰۰ هزار ایرانی می سوزند/سوختگی قابل درمان نیست

رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس(جمعیت حمایت از بیماران سوخته)، به تشریح وضعیت سوختگی در کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد فاطمی، روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته سوختگی و به صورت مجازی برگزار شد، گفت: روز اول دی روز ملی پیشگیری از سوختگی است. 

وی افزود: از نظر آمار سوختگی در رده بالا قرار داریم و تعداد بسیار زیادی هر سال در کشور دچار سوختگی می شوند.

فاطمی با عنوان این مطلب که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر در کشور می سوزند، ادامه داد: ۳۰ هزار نفر از این افراد نیاز به بستری در مراکز درمانی پیدا می کنند.

وی افزود: سالی سه هزار فوتی ناشی از سوختگی در کشور داریم.

فاطمی با اشاره به انواع سوختگی های حرارتی، الکتریکی و مایعات داغ که خیلی شایع هستند، گفت: سوختگی ها همواره با هزینه های جانی، مالی و روانی همراه است.

وی با عنوان این مطلب که سوختگی قابل پیشگیری است و دلیلی ندارد به مشکلات خودمان بیفزاییم، افزود: سه روش پیشگیری از سوختگی داریم که اولین آن اجبار است. شایع ترین علت سوختگی وسایل گازسوز هستند. دومین اقدام، استانداردسازی است سومین عامل پیشگیری، آموزش است.

فاطمی با تاکید بر این واقعیت که سوختگی قابل درمان نیست، تصریح کرد: افراد سوخته همواره برای حضور در جامعه دچار مشکل می شوند. 

وی گفت: سوختگی خیلی سخت است، ولی پیشگیری خیلی ساده است. 

فاطمی با اشاره به نحوه حمایت بیمه ها از بیماران سوخته، افزود: بیمه‌ها خیلی اوقات جراحی پلاستیک بیماران سوختگی را زیبایی حساب می‌کنند و هزینه نمی‌پردازند و بیماران مشکلات زیادی در زمینه تامین هزینه‌ها دارند. البته انجمن حمایت از بیماران سوخته با همکاری بیمارستان حضرت فاطمه (س) و بیمارستان شهید مطهری تمام جراحی پلاستیک بیماران سوختگی را با فرانشیز دولتی انجام می‌دهد و اگر مریضی در این زمینه مشکل دارد می‌تواند به ما مراجعه کند.

وی با اشاره به وضعیت درمان بیماران اسید پاشی، گفت: دو نوع اسید پاشی داریم که یا به شکل جرم است و یا حین کار رخ داده است. درمان‌های این افراد سخت است و نتایج خوب نیست. حتی برخی از این افراد برای درمان به خارج از کشور رفته‌اند. انتظار اینکه این افراد به قبل از اسید پاشی برسند اصلا ممکن نبوده و نیاز به صبوری زیادی برای پزشک و بیمار وجود دارد. همه این ها در کنار هزینه های مالی بسیار زیادی است که به این افراد تحمیل می شود.

فاطمی ادامه داد: متاسفانه مجازات اسید پاشی بازدارنده نیست و باز هم این جرم رخ می‌دهد. در اسیدپاشی هزینه درمان از دیه بیشتر خواهد شد و قانونگذار بار هزینه درمان را به عهده کسی بگذارد که جرم را انجام داده است. در موارد صنعتی هم صاحب کار که ایمنی فرد را ایجاد نکرده باید موظف به پرداخت چنین هزینه‌ای باشد.

وی افزود: در کشورهای دیگر اسید به راحتی در دسترس نیست. اسید باید در اختیار افراد خاص باشد و با مجوز تهیه کنند.

فاطمی با بیان اینکه سوختگی برای ما مشکل ملی است، تصریح کرد: در حال حاضر تنها وزارت بهداشت تبعات ناشی از سوختگی را می پذیرد. سازمان استاندارد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو و وزارت مسکن، راه و شهرسازی، وزارت نفت و سازمان دخانیات باید پای کار بیایند. این مشکل همت ملی از سوی مردم و سازمان‌های درگیر را می‌طلبد تا بتوانیم آن را کم کنیم.

وی با اشاره به نقش مجلس برای کاهش هزینه های سوختگی، گفت: امیدوارم همانگونه که صندوق حوادث تصادفات داریم و سبب شده که بیماران حوادث تصادفات دغدغه نداشته باشند، صندوقی به عنوان صندوق حوادث سوختگی ایجاد کرد تا دغدغه مالی این بیماران را کاهش بدهیم و با این اقدام بیمارستان‌های سوختگی را از ورشکستگی نجات بدهند. بیماران سوختگی می میرند چون امکانات نداریم.

کد خبر 5101027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha