۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۴۳

مهر گزارش می‌دهد؛

انقلاب هم با نگاه متحجرانه به «زن» مخالف است،هم با ولنگاری فرهنگی

انقلاب هم با نگاه متحجرانه به «زن» مخالف است،هم با ولنگاری فرهنگی

یکی از بزرگ‌ترین افتخارات انقلاب اسلامی تربیت زنان فرزانه، تحصیل‌کرده، خوش‌فکر و ممتازی است که به لحاظ فکری و علمی در جامعه فعالیت می‌کنند.

خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین، فاطمه علی‌آبادی: با پیروزی انقلاب اسلامی، تحولی عظیم در جامعه زنان پدید آمد. تفکر حاکم بر جامعه نیز بر اساس رهنمودهای حضرت امام خمینی با پرهیز از غرب باختگی و تحجر فکری شکل گرفت. بانوان ایرانی جایگاه واقعی خودشان را به دست آوردند و با حضور در عرصه‌های علمی در کنار نقش تربیتی و خانوادگی به کسب علم و افزایش ظرفیت‌های خویش در حوزه‌های مختلف علمی پرداختند تا بتوانند آینده روشن‌تری برای کشور رقم بزنند.

رسانه‌های غربی در تلاش هستند تا تصویری غیر واقعی و جعلی از وضعیت زنان ایرانی نشان دهند. اطلاعات غیر واقعی که امروز در رسانه‌های غربی در خصوص نقش و جایگاه علمی زنان در ایران منتشر می‌شود را می‌توان در راستای تضعیف روحیه بانوان ایرانی ارزیابی کرد.

برای بررسی دیدگاه اسلام و انقلاب اسلامی پیرامون ضرورت توجه به علم آموزی زنان و تحولی که در نگاه جامعه پس از انقلاب اسلامی در این خصوص ایجاد شد با دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به گفتگو نشسته‌ایم.

علم آموزی زنان در تعالیم اسلام یک امر وجوبی است

دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بعد از ظهور اسلام و نزول آیات قرآن کریم به عینه اهمیت و ضرورت توجه به علم آموزی زنان در آموزه‌های دینی و نظام حقوقی اسلامی مشاهده و مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: روایات متعددی از پیامبر عظیم‌الشأن وجود دارد که می‌فرمایند «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه»؛ ایشان در این کلام امر سواد آموزی، تحصیل علم و جستجوی علم را بر هر مرد و زن مسلمان واجب می‌دانند؛ بنابراین علم آموزی زنان بر اساس تعالیم اسلام یک امر وجوبی است. از سوی دیگر در روایتی از امیرمومنان علی (ع) وارد شده که می‌فرمایند: «ایها النّاسُ، اِعْلَموا أَنَّ کَمالَ الدّینِ طَلَبُ الْعِلْمِ»؛ در اینجا از حضرت سوال می‌شود کمال دین چیست؟ حضرت طلب علم و عمل را کمال دین معرفی کرده و تاکید می‌کنند که طلب علم بر هر زن و مردی واجب است؛ با توجه به این روایت می‌توان فهمید علم آموزی بانوان همواره مورد توجه و تاکید اولیای الهی بوده است.

عظیم زاده با بیان مستندات قرآنی علم آموزی اظهار داشت: اگر بخواهیم مستند قرآنی برای این مساله طراحی کنیم می‌توان به آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه که می‌فرماید: وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا …، اشاره کرد، خدای متعال در این آیه جامعه ایمانی را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید: چرا عده‌ای از مؤمنان به منظور علم آموزی و کسب آگاهی از قوم خودشان کوچ نمی‌کنند تا بعد از کسب علم به سوی قوم برگردند و آنان را با بیان حقایق آگاه سازند. ذیل این آیه شریفه مفسران بزرگ شیعی چون علامه طباطبایی و مرحوم شیخ طبرسی و بسیاری از بزرگان اصرار بر این دارند که این آیه اشراف و تاکید بر علم آموزی، بصیرت یافتن در دین، یافتن وظایف انسانی به منظور رفع حاجات و مشکلات دنیایی و کسب جایگاه تعالی یک انسان دارد و آن را یک امر ضروری می‌داند و جنسیت پذیر هم نیست، حتی مرحوم ملاّ محسن فیض کاشانی نیز در تفسیر خودشان به همین امر تاکید می‌کنند. همچنین در آیات و روایات متعددی نقل شده که تحصیل علم محدودیت زمان و مکان ندارد، محدودیت جنسی ندارد و زنان و مردان هر دو باید در جامعه به تحصیل علم و آگاهی بپردازند، حال ممکن است این آگاهی‌ها آگاهی محیطی یا اجتماعی باشد تا انسان چگونه زیستن و رفتار کردن را آموزش ببیند.

وی ادامه داد: در آیات دیگری مانند آیه ۹ سوره زمر آمده آیا کسانی که می‌دانند با آن افرادی که نمی‌دانند برابر هستند؟ در حقیقت این آیه یک استفهام انکاری است و خداوند متعال می‌خواهد بگوید کسانی که نمی‌دانند با افرادی که می‌دانند برابر نیستند؛ ذیل این آیه شریفه مفسران بسیاری در تفاسیر مختلفشان اشراف بر این دارند که علم مطرح شده در این آیه جنسیت پذیر نیست و زن و مرد باید مراتب و درجات علمی را طی کنند، البته این درجه علمی تنها علوم آکادمیک و دانشگاهی نیست بلکه مراد علم، حکمت، آگاهی و تجربه است.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه بیان شواهد قرآنی و روایی پیرامون اهمیت علم آموزی گفت: در کتاب شریف نهج‌البلاغه روایتی از امیر حکمت و بلاغت نقل شده که می‌فرمایند: حکمت گم شده مؤمن است و آن را به دست بیاورید؛ مقصود از حکمت در این کلام نورانی مطلب و سخنی متقن، منطقی و صحیح است تا آدمی اعم از زن و مرد با کسب حکمت بتواند به حقایق دین و جامعه دست یابد. خداوند متعال در آیه ۵ سوره مبارکه علق که جز آیات نخستین نازل شده بر قلب نازنین پیامبراکرم (ع) است، می‌فرماید: خدای تو همان خدایی است که انسان را آموخت هر آنچه او نمی‌دانست؛ این آیه به خود انسان ماهوی انسان اشاره می‌کند فارغ از اینکه زن باشد یا مرد، این نشان می‌دهد که خداوند متعال حتی در اولین آیات نازل شده در نزول تدریجی قرآن کریم علم آموزی انسان را جز ضروریات حیات بشری می‌داند تا آدمی بتواند کامل زندگی کند و به مدارج و مراحل تعالی دست یابد. بنابراین بارها ضرورت و اهمیت علم آموزی بانوان در آیات و روایات بیان شده که باید به آن توجه شود.

در تربیت کودک یکی از وظایف واجب والدین آموزش دادن کودک است، یعنی حق آموزش جز حقوق معنوی فرزند به شمار می‌رود و فرزند چه دختر باشد و چه پسر بر پدر واجب است هزینه‌های آموزش او را فراهم آورد و نحوه آموزش نیز برعهده مادر قرار داده شده است.

عظیم زاده افزود: آیه ۱۶۴ سوره مبارکه آل عمران آمده خدا بر مؤمنان منت گذاشت و پیامبری از جنس خودشان برای آنان انتخاب کرد تا آیات الهی را بخواند و دیگران را آگاه سازد تا کتاب و حکمت را بیاموزد؛ این آموزش کتاب و حکمت، فراگیری دین و آگاهی‌های محیطی و اجتماعی که در آیات و روایت بیان شده همه دال بر این است که حق آموزش برای انسان یک حق ضروری است و جنسیت پذیر نیست و حتی امر وجوبی دارد. برای مثال در تربیت کودک یکی از وظایف واجب والدین آموزش دادن کودک است، یعنی حق آموزش جز حقوق معنوی فرزند به شمار می‌رود و فرزند چه دختر باشد و چه پسر بر پدر واجب است هزینه‌های آموزش او را فراهم آورد و نحوه آموزش نیز برعهده مادر قرار داده شده است.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در خصوص توجه ویژه بنیانگذار جمهوری اسلامی به مسئله علم آموزی زنان گفت: در رابطه با این مساله حضرت امام خمینی، در طلیعه پیروزی انقلاب این مساله را مطرح کردند و تاکید داشتند که علم آموزی واجب است و در این مساله هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست. در حقیقت با آغاز انقلاب اسلامی امام راحل مساله ورود زنان را در اقشار اجتماعی با داشتن آگاهی و ضرورت یک امر ضروری دانستند و حتی در بیاناتشان به آیه ۲۸ سوره فاطر اشاره می‌کنند که مقصود پروردگار از «عباد» تنها مردان نیستند بلکه زنان را نیز شامل می‌شود. همچنین ایشان اصرار دارند تبیین کنند که سلامت روح و روان و سعادت دنیا و آخرت در گرو آن است که انسان علوم شرعیه و معارف الهیه را کسب کرده و متوجه باشد که دین از او چه می‌خواهد و بر مبنای همان آگاهی زندگی کند. بر این اساس راه رسیدن به آگاهی اجتماعی و محیطی که شامل چگونه زیستن و اشراف بر وظایف می‌شود زمانی تحقق پیدا می‌کند که انسان خود وجودی‌اش را پیدا کند تا به معرفت برسد، از این رو معرفت یابی، علم آموزی، کسب دانش و حکمت بر زنان و مردان ضرورت دارد.

وی ادامه داد: وقتی خداوند متعال در آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء می‌فرماید خداوند بر زیان مؤمنان راهی برای تسلط کفار قرار نداده است؛ در اینجا مفسرانی چون شهید مطهری و سایرین ذیل این آیه بر این اعتقاد هستند که عزت و استقلال یک مسلمان زمانی حفظ می‌شود که متکی بر جوامع دیگر نباشد، بنابراین برای اینکه متکی بر جوامع دیگر نباشد راه اولیه و گام نخست علم و پژوهش است، همان چیزی که حضرت آیت الله خامنه ای در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار دادند. توصیه اول معظم‌له در بیانیه بحث آموزش و پژوهش است ایشان فرمودند: اگر امروز آمریکا متکبرانه به دنیا زور می‌گوید به خاطر آن دانش‌هایی است که در چند سال اخیر کسب کرده و بر اساس آنها در دنیا قدرت نمایی می‌کند و اگر ما بخواهیم به اقتدار برسیم باید در زمینه علم و پژوهش حرکت کرده و رشد کنیم؛ در این کلام رهبر انقلاب بین زن و مرد تفاوتی قائل نشدند.

اسلام بهترین حامی حقوق زنان

عظیم زاده اردبیلی به مواردی که در قانون اساسی و اسناد ملی در خصوص زنان آمده است اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و نوشتن اصل قانون اساسی مشاهده می‌شود که در اصل ۲۰ قانون اساسی چنین آمده: همه افراد ملت، اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و همه حقوق انسانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آنان باید با رعایت موازین اسلامی رعایت شود؛ این نشان می‌دهد که زنان و مردان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طبق اصل ۲۰، ۲۱، ۳۰ و ۴۳ قانون اساسی از این امکانات برخوردار هستند. همچنین در اصل ۲۱ قانون اساسی تاکید شده دولت موظف است حقوق زنان را در همه جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و زمینه مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او را ایجاد کند؛ وقتی از حقوق مادی و معنوی گفته می‌شود باید دانست که حقوق مادی شامل خوراک، پوشاک، نفقه و مسائل رفاهی می‌شود اما حق آموزش و حیات از حقوق معنوی زن به شمار می‌رود که قانون اساسی برای تأمین جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی این مهم را تدبیر کرده است.

در اصل ۲۱ قانون اساسی تاکید شده دولت موظف است حقوق زنان را در همه جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و زمینه مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او را ایجاد کند

وی ادامه داد: البته در منشور حقوق و مسوولیت‌های زنان در جمهوری اسلامی در راستای تحقق اصل ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی و همچنین در سند چشم‌انداز دولت را موظف کرده زمینه تبیین و تحقق عملی حقوق و مسئولیت‌های زنان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی را بر اساس سند مرجع مهیا کند و زنان باید از حق رشد علمی، معنوی، اخلاقی چون بهره‌مندی از اطلاعات، آموزش‌های مورد نیاز، کسب و افزایش آگاهی و دانش‌های حقوقی منطبق با آئین اسلام، تبادل اطلاعات و ارتباطات فرهنگی در ابعاد ملی و بین‌المللی برخوردار باشند. در منشور حقوق و مسؤولیت زن مسلمان در جمهوری اسلامی ایران آمده است ایشان حق بهره‌مندی از مراکز فرهنگی ویژه بانوان، سواد آموزی عمومی و آموزش تا بالاترین سطوح را دارد و می‌تواند از امکانات آموزش و پرورش استفاده کند. مشارکت بانوان در سیاست گذاری، تصمیم‌گیری، مدیریت‌های آموزشی، مدیریت‌های علمی و حضور فعال در مجامع فرهنگی علمی، داخلی و بین‌المللی با رعایت شئونات اسلامی همه جز قوانینی است که در حمایت از بانوان و ضرورت علم آموزی آنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دیده و تبیین شده است.

دوران طاغوت و غیبت زنان در مشاغل کلیدی و حساس علمی

عظیم زاده انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در خصوص مسائل زنان دانست و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۳ درصد زنان دارای سواد دانشگاهی لیسانس و کمی بالاتر و بعضاً پزشک بودند اما بعد از پیروزی انقلاب ملاحظه می‌شود هر سال که سازمان سنجش کنکور سراسری را برگزار می‌کند وقتی نتایج قبولی‌ها اعلام می‌شود ۶۰ تا ۶۸ درصد میزان جذب دانشجویان دختر در همه رشته‌های فنی، مهندسی، پزشکی و زیر گروهای پزشکی و علوم انسان بوده است این رقم نشان می‌دهد که در جمهوری اسلامی جذب دانشجو در دانشگاه‌ها بر اساس جنسیت نیست بلکه شرط جذب بر حسب شایستگی و لیاقتی است که دارند و می‌توانند وارد عرصه حضور در جامعه شوند. قبل از انقلاب مشاغل کلیدی و حساس علمی و سیاسی در اختیار مردان بود و مشاغل خرد و در سطوح پایین‌تر در دستان بانوان قرار داشت. حتی متأسفانه در فرهنگ سازی هایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای دختران صورت می‌گرفت شاید آمال و آرزوهای یک دختر جوان در دهه ۴۰ این بود که منشی یک رئیس باشد و خود را بیاراید تا بتواند به حداقل حقوق دسترسی پیدا کند و این گفته بر اساس آمار و نتایجی است که به صورت مستند وجود دارد.

قبل از انقلاب مشاغل کلیدی و حساس علمی و سیاسی در اختیار مردان بود و مشاغل خرد و در سطوح پایین‌تر در دستان بانوان قرار داشت.

وی افزود: البته در دوران طاغوت نیز زنان مسلمان محجبه‌ای وجود داشتند که با ادامه تحصیل توانستند مدارج علمی را کسب کنند اما بر اساس آمارهای سازمان آموزش جهانی حداکثر و درصد قابل توجهی از زنان در دهه ۴۰ بعد از دوران ابتدایی ادامه تحصیل نمی‌دادند و در دهه ۵۰ بیشتر بانوان در مقطع دیپلم متوقف می‌شدند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد فزاینده حضور زنان در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فناوری و تشکیل رشته‌های مختلف هستیم که این رشد علمی بیانگر آن حس بالندگی و ارزشی است که انقلاب اسلامی برای دختران و زنان جوان تبیین کرد.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب به مساله علم آموزی و تحصیل زنان

عظیم زاده خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ دختران بعد از سوم راهنمایی و اول دبیرستان طبق اعمال فشارهای خانواده محکوم به ازدواج و انقطاع از تحصیل بودند، اما در یک حرکت فزاینده مشاهده می‌شود در دهه‌های بعد و با عنایت مقام معظم رهبری کهدر بیاناتشان و صحبت‌هایشان به والدین توصیه می‌کنند که دختران و پسران خودتان را باسواد کرده و اجازه ظهور و بروز به آنان بدهید؛ بعد از این توصیه بود که در همه استان‌ها حتی در استان‌های محروم به این مساله اهمیت دادند و امروز می‌بینیم شرکت کنندگان دختر و پسر در دانشگاه‌ها وجود دارد و این درصد قابل توجه ورود دختران به عرصه‌های علمی زائد الوصف است. حتی در آموزش دستیار پزشکی برای کسب تخصص و فوق تخصص مشاهده می‌شود آمار زنان در ۲۴ سال اخیر به صورت تصاعدی بالا رفته و این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران هیچ ممنوعیت و مخالفتی با حق مشارکت علمی، سیاسی و فرهنگی بانوان نداشته بلکه با پیروزی انقلاب اسلامی پل ترقی و پل صعود زنان برای دستیابی به قله‌های علمی و معرفتی بوده و این مساله در آمارهای جهانی و بیانات امامین انقلاب اسلامی دیده می‌شود.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب شاید کمتر از ۳ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف را بانوان تشکیل می‌دادند اما امروز حضور بانوان در عرصه تدریس و پژوهش دانشگاه‌ها قریب به ۴۰ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که زنان و دختران ایرانی بعد از پیروزی انقلاب تا چه اندازه به علم آموزی، پژوهش و فناوری همچنین شرکت در المپیادهای بین‌المللی، اخذ مدال‌های علمی جهانی و مقالات علمی در عرصه isi و isd ه مه بیانگر ارتقای وضعیت زنان را در یک رشد صعودی نشان می‌دهد، به معنای ساده‌تر اهتمام به توانمند سازی زنان در ابعاد مختلف یکی از استراتژی‌های راهبردی نظام جمهوری اسلامی بوده و این ۴۲ سال گذران انقلاب نشانگر حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف است و امروز شاهد هستیم در مبانی سیاست گذاری و در برنامه‌ریزی و در تعیین وضعیت آرمانی زنان همه این مباحث در نشست‌های نخبگانی مطرح می‌شود. امروز که مقام معظم رهبری در نشست‌هایی که با اندیشمندان، فضلا، دانشمندان، دانشجویان، نخبگان، شعرا، ادبا و پزشکان برگزار می‌کنند می‌بینیم که در همه این نشست‌های تخصصی هم بانوان و هم آقایان حضور دارند و این نشان دهنده آن است که رهبری برای علم آموزی زن و مرد فرقی قائل نیستند.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در پایان گفت: یکی از مولفه‌هایی که در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برنامه چهارم آمده مربوط به حضور فعال زنان در عرصه‌های آموزشی، اقتصادی و فرهنگی است و ما این مهم را مدیون پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، حضرت امام می‌فرمایند قرآن کریم، انسان ساز است و زنان نیز انسان سازند، زنان اگر بتوانند شأن و منزلت خود را دریابند مانند قرآن کریم می‌توانند جامعه اسلامی را تربیت و هدایت نمایند و مقام معظم رهبری می‌فرمایند لازمه مادری موفق، لازمه همسری موفق و لازمه یک حضور فعال متعالی در جامعه کسب علم، آگاهی، بصیرت و معرفت زنان است؛ همچنین ایشان ترغیب می‌کنند در قوانین، سیاستگذاری ها و برنامه‌ریزی ها حق آموزش زنان و مردان هر دو باید اعمال شود تا دختران و پسران جامعه بتوانند انقلاب اسلامی را به قله‌های علم، فناوری، پژوهش و تحقیق هدایت کنند، امروز در کشفیات زیادی از اختراعات و اکتشافات گرفته تا حضور پزشکان زن در تیم پزشکی کشف واکسن کرونا می‌توان به عینه مشاهده کرده که نشان از تبلور انقلاب اسلامی در علم، بصیرت و حضور اجتماعی زنان مسلمان ایرانی دارد.

زنان؛ از نگاه ابزاری در دوران طاغوت تا نقش علمی در انقلاب اسلامی

معصومه ظهیری، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه دین نگاهی تساوی نگر نسبت به زن و مرد دارد، اظهار داشت: بر همین اساس در سوره مبارکه نساء آمده ما شما را از یک جنس واحد خلق کردیم؛ خداوند در آیات الهی طلب علم را بر هر مسلمانی واجب گرداند. پیامبر اعظم (ص) نیز در سیره عملی خویش نسبت به آموزش و فراهم ساختن ارتقای علمی زنان و همسرانشان بسیار تلاش می‌کردند.

معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در دوران طاغوت پهلوی اول و دوم با توجه به تغییر جهانی جایگاه زنان و بحث آموزش و تصویب قوانین به منظور بهره‌مندی از آموزش مساوی زنان و مردان، کشور ایران با دو نگاه روبرو بود که باعث می‌شد در عقب ماندگی به سر ببرد. یکی از آن نگاه‌ها مربوط به محجوریت و ممنوعیت زنان می‌شد که نمی‌توانستند آموزش ببینند چون با یک فرهنگ غلط حاکم بر تربیت دختران مواجه بودند برای همین در آن دوران آمار دختران تحصیل نکرده و بازمانده از تحصیل بسیار است و بانوان در این دوره جایگاه ناچیزی در هیأت علمی و پست‌های مدیریتی داشتند.

نگاه به زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار متفاوت بود طوری که هم با آن نگاه تحجرگرا، عزلت‌گرا و گوشه‌گیری زن مخالفت شد و هم با نگاه ولنگاری فرهنگی و روشنفکری که به معنای ابتذال بود.

وی در خصوص آفات نگاه دوم به زنان گفت: نگاه دوم مربوط به نگاه فرنگی مآبی بوده است. همان نگاه و عهدی که طاغوت با نظام تجددگرایی بسته بود مبنی بر اینکه زن آزاد باید در جامعه عرضه جسمی از عدم پوشش گرفته تا حضور در تشکل‌های فرهنگی آن زمان که متأسفانه با نوعی ولنگاری فرهنگی همراه بود، داشته باشد. تا جایی که در جشن هنر شیراز، همه به تماشای زنان در رابطه نامتعارف می‌نشینند بدون اینکه اعتراضی داشته باشند، در حالی که در همان جشن، مهمانان خارجی می‌گویند اگر ما می‌خواستیم این کار را در کشور خودمان انجام دهیم حتماً محکوم می‌شدیم و شاه می‌خندد و عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد؛ بنابراین این نگاه محرومیت زا و تحجرگرا، عزلت و کناره‌گیری را برای زنان به ارمغان آورده بود و نگاه تجدد گرایی که نوعی ابتذال فرهنگی را به همراه داشت از جنس زن در عرصه تبلیغات به منظور فروش کالاها استفاده می‌کردند.

ظهیری ادامه داد: نگاه به زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار متفاوت بود طوری که هم با آن نگاه تحجرگرا، عزلت‌گرا و گوشه‌گیری زن مخالفت شد و هم با نگاه ولنگاری فرهنگی و روشنفکری که به معنای ابتذال بود، نگاه انقلاب به زن طوری بود که با آپارتاید و تبعیض جنسیتی مخالفت شد و زن بر اساس استعدادها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های خودش در جامعه مطرح شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زن در عرصه‌های مختلف وارد یک رقابت مثبت با جنس مقابل شد تا حدی که بسیاری از صندلی‌های مدیریتی و حتی نمایندگی را به خود اختصاص داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همین دوره بود که زنان توانستند با علم آموزی از تحصیل رایگان بهره مند شوند و در عرصه‌های مختلف علمی از جذب هیأت علمی زنان گرفته تا رشد چشمگیر تحصیلات تکمیلی زنان در سطح عالی، حضور در المپیادهای علمی و عرصه‌های پژوهشی رشد چشم‌گیری داشته است. رشد علمی زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ عنوان قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست. بنابراین رشد شاخص علمی زنان در انقلاب اسلامی یک رشد جهشی بوده هم از جهت ورود به عرصه دانش آموزی و علم آموزی، و هم ورود به تحصیلات علمی و ارتقایی و هم در عرصه پژوهش و جذب در هیأت علمی‌ها و همچنین در آکادمی‌ها شاخص حضور زنان رشد داشته است.

نگاه اسلام و انقلاب اسلامی به مساله تحصیل و علم آموزی زنان در جامعه اسلامی به روشنی آشکار است، امروزه هنگامی که از موفقیت‌های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی سخن گفته می‌شود، یکی از مواردی که پیش از همه به ذهن متبادر می‌شود، مسئله پیشرفت بانوان در عرصه علم است. حضور بیشتر زنان در مناصب و جایگاه‌های مدیریتی می‌تواند زمینه ساز تداوم این پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها باشد.

کد خبر 5131203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناس RO ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      0 0
      دقیقا