۸ بهمن ۱۳۹۹، ۶:۰۰

در رأی گیری برای طرح پیشنهادی سناتور «رند پال» مشخص شد؛

اکثریت جمهوریخواهان سنا استیضاح ترامپ را «ناقضِ قانون» می‌دانند

اکثریت جمهوریخواهان سنا استیضاح ترامپ را «ناقضِ قانون» می‌دانند

حمایت اکثریت چشمگیری از جمهوریخواهان سنا از یک تلاش نافرجام برای متوقف ساختن فرآیند استیضاح «دونالد ترامپ» به خوبی نشان داد که ترامپ به جرم تحریک و تهییج شورش در کنگره محکوم نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رند پال» سناتور جمهوریخواه آمریکا طرحی را به صحن سنا ارائه کرد که این نهاد قانونگذاری را ملزم می‌کرد در مورد اینکه آیا استیضاح ترامپ در ماه فوریه ناقض قانون اساسی ایالات متحده است، رأی‌گیری کند.

چهل و پنج سناتور از مجموع پنجاه سناتور جمهوریخواه در نمایشی از اتحاد- که به گفته برخی، نشانه‌ای روشن دال بر عدم محکوم شدن ترامپ به تحریک شورش در کنگره است- از این طرح حمایت کردند.

البته این طرح پیشنهادی سناتور پال که هدف نهایی آن متوقف ساختن فرآیند استیضاح ترامپ بود، در سنای تحت کنترل دمکرات‌ها با ۵۵ رأی- در برابر ۴۵ رأی- از تصویب بازماند. در این رأی‌گیری، تنها پنج سناتور جمهوریخواه به دمکرات‌ها پیوستند که بسیار کمتر از ۱۷ رأی مورد نیاز از سوی جمهوری‌خواهان برای محکوم کردن ترامپ است.

سناتور رند پال پس از این رأی‌گیری به خبرنگاران گفت: «این از معدود مواردی در واشنگتن است که یک باخت به راستی یک پیروزی است. چهل و پنج رأی به معنای این است که فرآیند استیضاح در نطفه خفه می‌شود».

گفتنی است که سناتور پال و سایر جمهوری‌خواهان ادعا می‌کنند که روند استیضاح ترامپ خلاف قانون اساسی است؛ زیرا دونالد ترامپ روز بیستم ژانویه از سمت خود کنار رفته است و اینکه به جای «جان رابرتز»، قاضی‌القضات ایالات متحده، سناتور «پاتریک لیهای» دموکرات بر فرآیند استیضاح نظارت خواهد کرد.

برخی از سناتورهای جمهوریخواه که از طرح پیشنهادی سناتور رند پال حمایت کردند، می‌گویند که رأی آنها در روز سه شنبه نشاندهنده موضع احتمالی آنها در مورد گناهکاری یا بی گناهی ترامپ پس از استیضاح نخواهد بود.

در مقابل، «چاک شومر» رهبر اکثریت سنا که با طرح پیشنهادی سناتور رند پال مخالفت کرد، ادعای جمهوری‌خواهان مبنی بر نقض قانون اساسی را رد کرد و گفت که این طرح امکان خلاصی رؤسای جمهور محکوم به سوء رفتار را از مجازات فراهم می‌کند.

کد خبر 5131905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha