۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۲

در دیدار روناس با مدیرکل اجرایی مجتمع فرهنگی و هنری الحمرا مطرح شد

نمایشگاه فرهنگی نوروز در مرکز فرهنگی ایالت پنجاب برگزار می‌شود

نمایشگاه فرهنگی نوروز در مرکز فرهنگی ایالت پنجاب برگزار می‌شود

وابسته فرهنگی ایران در لاهور در ملاقات با اسلم دوگر درباره ظرفیت‌های موجود برای برگزاری برنامه‌های مشترک از جمله جشن نوروز در بزرگترین مرکز فرهنگی و هنری ایالت پنجاب گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر روناس وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور، ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۹ (۸ مارس ۲۰۲۱) طبق برنامه قبلی با اسلم دوگر مدیرکل اجرایی مرکز فرهنگی و هنری الحمرا دیدار و درباره ظرفیت‌های موجود برای برگزاری برنامه‌های مشترک از جمله جشن نوروز گفت‌وگو کرد.

جعفر روناس در ابتدای این دیدار با بیان اهمیت زبان، فرهنگ و هنر در قرابت و آشنایی دو ملت اشاره کرد: زمینه برای توسعه و گسترش روابط فرهنگی به دلیل حسن همجواری و همسایگی دو کشور از قبل فراهم است.

وی با بیان شور و اشتیاق مردم ایران در برگزاری عید باستانی نوروز گفت: به منظور آشنا سازی بیشتر مردم و جوانان پاکستانی با این رویداد فرهنگی بین المللی بزرگ و خجسته که نوید آمدن بهار را با خود به همراه دارد، خواهان برگزار نمایشگاه جشن نوروز در مجتمع فرهنگی هنری الحمرا پنجاب به عنوان پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان هستیم.

اسلم دوگر مدیرکل اجرایی الحمرا نیز در این ملاقات به علاقه وافر مردم پاکستان به فرهنگ، تمدن و هنر ایران اشاره کرد و گفت: فرهنگ، زبان، غذا، پوشاک، فنون معماری و رسومات ایران طی قرن‌های گذشته از مسیر افغانستان و آسیای میانه وارد شبه قاره هند و بویژه پاکستان امروزی شد به همین دلیل میراث غنی فرهنگی دو ملت، مشترک و دارای سابقه تاریخی است.

وی با اعلام آمادگی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران در مرکز فرهنگی الحمرا گفت: با توجه به اشتراکات عمیق فرهنگی بین دو کشور همسایه و مسلمان، الحمرا می‌تواند منعکس کننده فرهنگ غنی ایران نیز باشد و خانه فرهنگ ایران می‌تواند برنامه‌های فرهنگی از جمله جشنواره عید نوروز را در این مرکز برگزار کند.

اسلم دوگر در ادامه به فرهنگ انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: مردم پاکستان بویژه جوانان اشتیاق زیادی به دانستن درباره ایران امروز و انقلاب اسلامی هستند. آنها می‌خواهند رمز ایستادگی مردم ایران را در برابر قدرت‌های زورگو بدانند. در همین راستا الحمرا آمادگی دارد تا میزبان هر نوع برنامه درباره انقلاب اسلامی ایران نیز باشد.

مدیرکل اجرایی الحمرا که مولف چند کتاب نیز هست در پایان از برنامه آینده خود برای سفر به ایران به منظور نگارش کتابی درباره انقلاب اسلامی ایران سخن گفت و افزود: آنچه درباره ایران شنیده‌ام از طریق رسانه بوده است، مصم هستم به ایران سفر کنم و ضمن ملاقات با نخبگان ایرانی از شهرهای فرهنگی و تاریخی ایران بویژه شیراز و اصفهان بازدید کنم.

در ادامه این دیدار که مقارن با روز جهانی زن بود مسئول خانه فرهنگ به همراه مهندس اسلم دوگر، مدیر اجرایی الحمرا و خانم مینا هارون؛ دستیار هنرهای زیبا از نمایشگاه عکس بانوان تاثیرگذار پاکستان بازدید کردند.

در این نمایشگاه با عنوان «وجود زن، کمال فن» تصاویر ۵۰ زن برتر و پرتلاش تاریخ پاکستان در عرصه هنر، ادبیات، شعر، فیلم و سینما و تئاتر، رادیو و تلویزیون، هنرهای تجسمی و موسیقی به نمایش گذاشته شد.

شهزاد عالم، بانو قدسیه، خدیجه مستور، پروین شاکر، مدیحه گوهر، نور جهان، زیبا محمد علی، شمیم آرا، رانی بیگم، فاطمه ثریا، حسینه معین، یاسمین طاهر برخی از مشهورترین ادیبان و هنرمندان زن پاکستانی هستند که برخی از آنها هنوز در قید حیاتند.

کد خبر 5166251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha