۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۸

مهر گزارش می‌دهد؛

حل مشکل آب خوزستان با کلید زدن یک بحران جدید؟!

حل مشکل آب خوزستان با کلید زدن یک بحران جدید؟!

شنیده‌ها حاکی از آن است که مسئولان برای حل مقطعی مشکل آب خوزستان اقدام به آزادسازی بیش از برنامه آب سدها بویژه آب سد کرخه کرده‌اند که می تواند بحران تازه‌ای در ماه‌های آینده رقم بزند.

به گزارش خبرنگار مهر، شنیده‌ها حاکی از آن است که مسئولان برای حل مقطعی مشکل آب خوزستان اقدام به آزادسازی بیش از برنامه آب سدها بویژه آب سد کرخه کرده‌اند. به گونه‌ای که اکنون بیش از دو و نیم برابر برنامه مصوب، آب در حال آزادسازی است و این مساله با توجه به موجودی آب پشت سدها، می‌تواند بحران تازه‌ای را طی ماههای پیش رو ایجاد کند.

با توجه به خشکسالی امسال و پیش بینی‌ها مبنی بر شروع بارندگی‌ها از آذرماه، برنامه‌ریزی برای آزادسازی آب سدها به گونه‌ای بود که آب پشت سدها تا آذرماه کفاف مصارف ضروری را بدهد اما سوءمدیریت و بی تدبیری در مدیریت شرایط بویژه عدم کنترل مصارف غیرمجاز موجب شد حق‌آبه تعیین شده برای بخش‌های مختلف به ذینفعان نرسد و نارضایتی‌های اخیر در استان خوزستان را کلید زد. اکنون مسئولان برای حل مقطعی مشکل، دو و نیم برابر میزان برنامه‌ریزی، در حال آزادسازی آب از سد کرخه هستند و این مساله می‌تواند ذخیره آب پشت این سد را بسیار زودتر از شروع بارندگی‌های امسال (آذرماه) به صفر رسانده و بحران تازه‌ای را رقم بزند.

ضعف نظام حکمرانی آب چگونه مشکل ساز شد؟

مدتی است چالش کم آبی استان خوزستان به یک بحران تبدیل شده و مشکلات متعددی را برای ساکنان استان ایجاد کرده است؛ بحرانی که معیشت نزدیک به ۱۵۰۰ روستا را درگیر کرده و حتی برخی روستاها برای تأمین آب شرب هم با مشکل مواجه شده‌اند. هرچند هنوز هم بحران در روستاهای پایین‌دست استان جریان دارد ولی با بهبودی اوضاع بایستی مسائل را به طور دقیق‌تری کارشناسی کرد تا اولاً راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت رفع بحران‌های آبی استخراج شود و ثانیاً اشتباهات گذشته، در آینده تکرار نشود.

به طور کلی وضعیت حکمرانی آب کشور در شرایط خوبی نیست. بازدهی آبیاری در ایران ۳۳ درصد تخمین زده شده که بیست درصد پایین‌تر از کشور هند و تقریباً نصف کشور لیبی است. میزان هدررفت در بخش کشاورزی حدوداً ۶۷ میلیارد مترمکعب است که این رقم ۴۵ برابر کل مصرف صنایع کشور است. همچنین میزان هدررفت آب از طریق تبخیر سطحی هم سه برابر میانگین جهانی است. این ارقام و آمارهای تأسف برانگیز نشان می‌دهد در این سال‌ها عزمی برای شکل‌گیری حکمرانی صحیح میان مسئولین وجود نداشته است.

اصلاح فوری ساختارهای فعلی و ایجاد یک نظام حکمرانی بهینه، برای کشور ایران که تحت شرایط خاص اقلیمی، دوره‌های سیل و خشکسالی آن بسیار کوتاه شده است و بارش‌های آن در یک سال اخیر ۴۰ درصد کمتر از متوسط پنجاه سال اخیر است لازم و ضروری است.

در این میان باید شاخص عادلانه بودن را نیز در نظر گرفت. بحثی که نقش آن در شکل‌گیری اتفاقات اخیر مغفول ماند. ساختار ناعادلانه توزیع یعنی در شرایطی که در روستاهای پایین‌دست خوزستان، از جمله روستاهای حمیدیه و اطراف، برای تأمین آب شرب خود به مشکل خورده‌اند و روزانه آب خریداری می‌کنند، در بالادست استان نزدیک به ۴۰ هزار هکتار برنج کاشته شده است.

به گفته قاسم تقی زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا مثل شلتوک در خوزستان ۳.۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد که حدوداً دو و نیم برابر مصرف صنعتی کشور است.

به طور کلی مصرف عمده آبی در کشور مربوط به بخش کشاورزی با ۹۲ درصد است. مصرف خانگی با ۱.۵ درصد و مصرف صنعتی با ۶.۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. هرچند اصلاح الگوی مصرف این دو بخش هم اهمیت دارد ولی تا زمانی که بخش کشاورزی اصلاح نشود گویی هیچ اقدام اساسی انجام نشده است.

هرچند این روزها عمده تمرکز مردم، برخی رسانه‌های محلی و حتی نمایندگان بر روی بخش صنعتی و با تکیه بر پروژه‌های انتقال آب بود، ولی باید توجه داشت این پروژه‌ها اولاً مربوط به همان ۱.۵ درصد بخش صنعتی بوده است که نسبت به بخش کشاورزی ناچیز است و ثانیاً پروژه‌های انتقال آب بسیار محدودتر از آن هستند که بتوانند تنش آبی ایجاد کنند. در واقع حجم انتقال آب از سرشاخه رودهای دز و کارون استان خوزستان توسط ۳ تونل کوهرنگ و تونل بهشت آباد در سال‌های ترسالی از ۷۸۰ میلیون متر مکعب در سال فراتر نمی‌رود که کمتر از ۳ درصد دو رودخانه دز و کارون در شرایط ترسالی است و ثالثاً عمده مشکلات خوزستان مربوط به غرب استان و تالاب هورالعظیم است که از طریق پایاب کرخه تأمین می‌شود و بر روی این سر هیچ تونل انتقال آبی تعریف نشده است.

در پی همین آدرس‌های غلط و در شرایط فشار رسانه‌ها، دستگاه‌های مربوط اقدام به اتخاذ تصمیم‌های ضرب‌الاجلی و غیرکارشناسی می‌کنند که تبعات به مراتب بدتری دارد. یکی از تصمیماتی که در روزهای اخیر گرفته شد و از آن به عنوان راه نجات هورالعظیم نام برده شد، دوبرابر کردن دبی خروجی سد کرخه است.

این در حالی است که سد کرخه به عنوان بزرگترین سد مخزنی کشور با ظرفیت ۵.۹ میلیارد متر مکعب تنها ۰.۷۶ میلیارد متر مکعب ذخیره قابل استفاده دارد و ۸۷ درصد از ظرفیت این سد خالی و غیر قابل استفاده است.

به گفته محمد عنایتی، کارشناس مسائل حوزه نیرو: با توجه به اینکه تا پایان شهریورماه سال جاری نسبت به متوسط پنجاه سال اخیر، ۴۰ درصد کمبود بارش خواهیم داشت، در صورت صحت پیش‌بینی‌های هواشناسی شاهد فرابحران در پاییز امسال خواهیم بود. وی ادامه داد: این کار اصرار بر اشتباهاتی است که وضعیت را به اینجا رسانده و امیدواریم این کار با اتخاذ تصمیم‌های کارشناسی گرفته شود.

نکته دیگر اینکه بنا بر گفته مردم و کارشناسان محلی آب رها شده از سد کرخه به طور عادلانه‌ای به هورالعظیم نمی‌رسد و ۸۷ درصد آن در مسیر ۳۰۰ کیلومتری سدکرخه تا هورالعظیم توسط مزارع شالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.طبیعتاً اولویت حل مسأله هورالعظیم با اصلاح الگوی کشت این ۳۰۰ کیلومتر است.

به نظر می‌رسد بحران آب خوزستان مسأله ساده‌ای نیست که با مطرح شدن چند روزه در رسانه‌ها، ارسال کمک‌های مردمی و اتخاذ تصمیمات ضرب‌الاجلی به طور ریشه‌ای حل بشود. بلکه نیازمند هماهنگی و عزم نهادهای مختلف از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و سایر نهادهای لشکری و کشوری با دید بلندمدت اصلاح عادلانه نظام حکمرانی آب باشد.

کد خبر 5263808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      74 13
      فکر نکنم مردم اعتمادی به آمار و ارقامی که مدیران وابسته به مافیای آب ارائه می‌دهند، داشته باشند و باید کارگروهی از کارشناسان زبده تشکیل شده و مسائل را بررسی و نتیجه را اعلام کنند. همچنین برای حل ریشه ای مشکل آب باید کارگروه های مختلفی از اساتید بارز دانشگاهی، مهندسان متبحر رشته آب و..تشکیل و راه حل
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      76 17
      صحبت بر زمان ترسالی نیست الان که خشک سالی است میزان تاراج آب از طریق تونل ها چند درصد دبی ورودی به سدهای رودهای خوزستان است چرا با اعداد بازی می کنید چرا برای تامین آب صنایع فولاد در یزد و کرمان و اصفهان رودهای دایمی خوزستان را به رودهای فصلی تغییر دادید
      • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
        1 14
        مشکل انتقال نی. مدیریت استانتونه... کشاورزی بالا دست رودتون. سدهای خوزستان صنایع، تولید برق و.... کسیو ک خوابه میشه بیدار کرد ولی کسی ک خودشو بخواب زده هرگز
      • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
        2 5
        حقیقتو گفتی
      • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
        1 0
        این که در مدیریت استانمان مشکل هست موافقم ولی از آنجایی که تونل زنی ظاهرا زیر زبون بعضی ها مزه کرده و از سال 33 تاکنون هر کسی آمده یک تونل زده تا آب کارون و دز را به تاراج ببرد این نعمت خدا دادی است که هزاران سال است خدا در اختیار استانمان قرار داده
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      23 7
      شهریور بدتر میشه
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      46 5
      بحران بالاتری از خشکسالی و پوکی مغز های مدیریت نداریم، این از مشکل و بحران آب این هم از قطعی اینترنت و توقف کسب وکار، خدایا ما را از شر مدیران پوچ برهان. با جان و کسب و کار مردم بازی نکنید.
    • مهدی IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      27 7
      تمام دنیا باعلم روز دارند مناطقی که مشگل آب دارند را مشگل را حل میکنند و یکی از اینها بارور کردن ابرهاست ،که چند سالی بود در ایران کارهایی شد حتی یکی از نخبگان ایرانی آماده بود که این علم را درایران با مبلغهای خیلی کمتر از اروپایی ها انجام دهد وتستهایی هم انجام شد متاسفانه معلوم نشد چی شد !
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      37 8
      باید ایران منبعد اب کارون را به بندر بصره ندهد باید اب که به کویت میداد به کویت ندهد تامشکل خوزستان حل شوداین بهترین کاراست
      • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
        6 0
        مرد حسابی صحبت از بی آبی وکمبود آب در بالا دست هست شما میگید.دبی وکویت اگه شما نیاز میدونین یه سد هم در پایین دست رودخانه بزنن.مرد حسابی حق آبه پایین دست داده نمیشه.تمام هورالعظیم خشک شده .آب رو از سرچشمه میبرن.چیزی به پایین نمیرسه
      • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
        2 1
        چی میگی تو ؟؟؟ این دولتی که ما داریم با هیچکدوم از همسایه ها داد و ستد نمیکنه جونشو عمرش اروپا و آمریکاست...
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      29 9
      به نظر میرسه کارشناسان مجربی در کشور نیست و اگه هست از طریق بالا دستی ها باید خاموش باشد این بی عدالتی و سکوت فاجعه انسانی و مملکتی است باید صاحب نظران و علاقه مندان به کشور ایران جلوی این فاجعه گرفته شود و عوامل اصلی این موضوع محاکمه شوند ما خواستار ایران آزاد و منطقی بر اساس معیار انسانی هستیم
    • ناشناس IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      10 1
      با وصله وپینه کردن کارها مشگلات یک کشور ثروتمند با مسئولین دزد وبی لیاقت حل نمیشود باید انسانهایی ازجنس شرف وشعور وایرانی الاصل درراس امور کارها قرار بگیرند تا شاید بتواند گند ۴۲ ساله نظام نابرابروظالم پرور را پاک کنند واین مهم به یک فکر جمعی واتحاد مردمی نیازمنداست
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      5 0
      اشکال ندارد ما راضی هستیم که آب را آزاد کنند، تازه می شود مثل حالتی که سدی وجود نداشت، بعد از این هم خدا کریم است. زیاد نگران نباشید. برای اینکه آب سد را دوباره برای مقاصد خودشان ببندند هر روز یک بهانه ای می آورند.
    • علی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      3 8
      پشت آب مافیای بزرگی هست ایران شده دست مافیا16
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      3 1
      چقدر دروغ ،انگار با بچه طرفن،تونلهای کوهرنگ ۱،۲،۳ هر کدام بتنهایی فقط ۲۵۵ میلیون متر مکعب آب بمرکز انتقال میدن و طرح بهشت آباد بتنهایی ۷۸۰میلیون متر مکعب آب بمرکز انتقال میده
    • Aa IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      11 0
      یک سئوال مردم تشنه و گرسنه ضد انقلاب هستند یا مسئولان بی برنامه یا برنامه گرفته از سرویس های جاسوسی که سرمایه ملت را به باد دادن و خود سرمایه دار هستند و فرزندان خارج نشین آنها کدام یک.
    • علی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      2 1
      طرح هایی برای شیرین سازی آب دریا و انتقال آب حاصله برای مصارف کشاورزی و صنعتی تعریف کنیم که توجیح اقتصادی هم دارند، زیرا سالانه میلیاردها دلار صرف واردات مواد غذایی میشود، شیرین سازی آب دریا و انتقال آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی توجیح اقتصادی دارد و منجر به ایجاد اشتغال و صرفه جویی ارزی میشود
    • علی IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      3 0
      تا زمانی که بتوانیم به میزان کافی آب دریا را شیرین کنیم و به مناطق داخلی انتقال دهیم بهتر است محصولات کشاورزی که برای تولید مصرف آب زیادی میبرد مثل برنج را به جای تولید داخل وارد کنیم و در مناطق خشک محصولاتی کاشته شوند که مصرف آب کم تری دارند تا اینکه به میزان کافی آب شیرین کن در جوار دریاها بسازیم
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      7 0
      چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه،چرا حالا که کشور با بحران آب مواجه شده به عراق و کویت آب صادر میکنه ،جلوی انتقال آب بعراق و کویت باید گرفته بشه
    • حسن IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      3 1
      اصلا به آمار و ارقام مدیران فعلی نمیشه اعتماد کرد. طرح های انتقال آب دز و کارون هرکدوم به تنهایی شبیه یه رودخونه هستن اتوبوس به راحتی وارد تونل انتقال آب میشه از بس قطور و بزرگن بعد این دوست عزیز و مسوول میشه فقط سه درصد از آب منتقل میشه. عجیبه. یعنی با این سه درصد خوزستان دچار مشکل شده؟!!!!
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      این سوئ مدیریت وکم کاری در واقع مربوط به دوران اقای روحانی نبوده بلکه این کم لطفی ، بی دقتی ، ظلم ، کم کاری ، تخلف مربوط به تمام دوره های قبل می شود ۰
    • حرف کارشناسانه IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      3 1
      پروژه‌های انتقال آب بسیار محدودتر از آن هستند که بتوانند تنش آبی ایجاد کنند. در واقع حجم انتقال آب از سرشاخه رودهای دز و کارون استان خوزستان توسط ۳ تونل کوهرنگ و تونل بهشت آباد در سال‌های ترسالی از ۷۸۰ میلیون متر مکعب در سال فراتر نمی‌رود که کمتر از ۳ درصد دو رودخانه دز و کارون در شرایط ترسالی است
    • محمدی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      این برنامه ریزی حاکمیت برای خودکفایی وقطع رابطه با خارج از ایران بوده که کشور به خودکفای کساورزی برسه ولی بدون برنامه ریزی وبدون کارشناسی این کارها را شروع کردند خوب وقتی اصول علمی برای برنامه ای نباشه نتیجه اش میشه این تازه چرا هور در عراق سرسبزه ولی هور طرف ایران خشکه معلومه دست هایی در کاره
    • شهروند IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      شالیکاری رو قطع کنید و جایگزین کنید با داروهای گیاهی بسیار پور سود است.
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      عراق که منبع آب عظیمی داره هیچی جاهادیگه رانمیدونم اما کارخانه های خیلی عظیمی هستند که بغیراز کارخانه های انرژی هسته ای آب زیادی مصرف میکنند بایداونهارادرست مدیریت کنند ولطمه ای به آب آشامیدنی مردم صبوروعزیزمون نخوره خداییش خیلی خسته شدیم یک دهه بیشتره که داریم ازکوچکترین روزنه نفس میکشیم خفه شدیم
    • رضا IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      سلام این امار حقیقی نیستن چون صحبت از زمان ترسالی نیست و همه میدونن خشک سالی هست و برداشت آب درصد بالاتری میباشد و توجه به موارد زیر خالی از لطف نمیباشد. ۱- ساخت شرکت های فولادی در دل کویر ان هم به صورت قارج گونه با هیچ معیار و عقل سلیمی تطابق ندارد و قابل توجیه نیست در حالی که یزد مشکل آب دارد
    • عباس IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      3 1
      دوستان خیلی دنبال درست شدن کار نباشید کشوری که دریا رو اجاره میده وکسی زیر بار نمیره وگردن نمیگیرن وتکذیب میکردن وخیلی از کارهای دیگه که مردم خبر ندارن ومسئولینی که دنبال دلال بازی هستن کشور هیچ وقت درست نمیشه .
    • Peyman Bigdeli IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      2 0
      تو این مملکت هنوز آمار دقیقی از انسانها نیست، که ایران چقد جمعیت دارد، چه رسد به آمار مصرف آب در پایین دست کرخه، مگه میشه مناطقی که هفده ماه پیش زیر آب رفتند، و سد بالا دستی یعنی کرخه ۷میلیارد آب داشته الان مردم آب برای خوردن نداشته باشند، لطفا آمار سازی نکنید، دیگه مثل قدیم نیست، مردم با شعورند.
    • مهران TR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      درود تا بوده چنین بوده حل مقطعی مشکلات تا ببینیم چی میشه!!؟!! یعنی یک یا چند کارشناس در کشور وجود ندارد حداقل حقایق رو به مردم بگه، چون سالهاست که مسولین از بالا تا پایین خواب هستند. حدود دو دهه پیش عنوان شد قرن جدید جنگ آب هست، برای مصرف آب خانگی وبخصوص کشاورزی برنامه ریزی کنید، کشاورزی سنتی، خود
    • م AE ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      تاوقتی سران مملکت به فکر حواشی هستن وفکری به معیشت و آینده ندارن وضعیت ازااین هم بدتر میشه خدا آخر عاقبتمون رو خیر کنه
    • پیام IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      آقای معاون وزیر که آمار سازی میکنند، لطفا توضیح بدهند که سدهای کارون و کرخه بیش از بیست میلیارد متر مکعب آب ذخیره داشتن ، این مقدار آب الان کجاست؟
    • علی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      کدام بخش خوب و درست مدیریت شده و دچار بحران نیست اقتصاد بهداشت کشاورزی منابع طبیعی نفت أمورش و پرورش ورزش سلامت درمان صنعت کجا؟
    • مهران TR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      در ادامه بحث زمانی که با کارهای پوپولیستی جشن خودکفایی گندم می‌گرفتیم باید فکر این روزها واب بودیم وقتی در سیستان که آب نداره هندوانه کشت میشه دیگه چه توقعی مردم هر 10 کیلو هندونه تقریبا 20 بشکه آب مصرف میکنه واما یک مساله مهم چطور کشورهای اطراف ایران، افغانستان و...باران می‌بارد اما ایران نه!
    • Ali IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      هر بچه ای میداند چه حجم عظیمی از آب از طریق سه تونل کوهرنگ منتقل میشود . دو رود اصلی ایران زاینده رود و کارون را خشک کردید . آب و هوا به همین دلیل خشک شده . به اکوسیستم دست نزنید . سد گتوند را ساختید و حاضر به خراب کردن این فاجعه نیستید . این ضرر را قطع کنید که هرچه سریعتر باشد منفعت است .
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 1
      اگه آب صادر نشه آب هست پاییز هم که باران میاد الکی جو ندین
    • حسین IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      میتونن تونلهایب رو که برای انتقال به زاینده رود زدن رو ببندن تا آب فقط برای مصارف خانگی باشه ته کارخانه های بدون برنامه فولاد
    • US ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      بایدبااین وضعیت یک وزارت خانه بنام آب شکل بگیردخواهشن برای بخوربخورنباشه
    • فرهاد IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      پاینده باد خوزستان و بلوچستان و اصفهان و تمام ایران زمین
    • GB ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      پارسال ک یذره بارون اومد گفتن وای ک سیل ایران را برداشته دیگه خشکسالی تموم شد.تابستونا هم طوفان میاد سدها را باز کردن منابع ابا حراج کردن حالا هم با بی عقلی دارن بدتر میکنن
    • GB ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      پارسال ک یذره بارون اومد گفتن وای ک سیل ایران را برداشته دیگه خشکسالی تموم شد.تابستونا هم طوفان میاد سدها را باز کردن منابع ابا حراج کردن حالا هم با بی عقلی دارن بدتر میکنن
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      2 0
      آب رو از کارون کم میکنند و به زاینده رود اضافه میکنند باید منتظر مشکلات خیلی بیشتر از این در خوزستان و چهارمحال باشیم
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      تراخدابشعورماخوزستانیاتوهین نکنیدمیخاین فیلم تونل بزرگی کع آب به کویت میفروشیدراببینیدتمام زمستان خوزستان غرق درسیل بودآبهای ذخیره اش کجارفت؟به کویت وعراق ویزدواصفهان
    • فریحی نیا IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      تبعیض نژادی اگر تبعیض نبود آب اگر تبعیض نبود کار بود از استان های دیگر در خوزستان کار می کنند
    • فریده صالحی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      وقتی بجای استفاده از نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاهی و افراد خبره در این زمینه از نظرات یه مدیری استفاده میشه که نه سواد داره.نه دلسوزه .نه اصلا میدونه اقلیم چیه آب چیه محیط زیست چیه اینجوره.وقتی مسئولین فقط به فکر جیب خودشون هستن که هبچوقت هم پر نمیشه اوضاع میشه این .صنایع فولاد تو منطقه خشک کشور
    • ناشناس IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      مامردم اگرمدیرلایق وباکفایت مدبرباکمال داشتیم که حال وروزمون این نبودفقط اینهافقط فکرذکرشب وروزشون اینکه چطورچپاول کنن
    • GB ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      عملکرد بدون کارشناسی و هوچی گری و ...... فقط برای به دروغ جلوه دادن که من مدیر لایق هستم و...... شرایط را به اینجا رسانده الان ساخت این خرابی ها هزاران بار بدتر و هزینه را تر می‌باشد حتما مسببین باید محاکمه شوند وگرنه وضع از این بدتر خواهد شد .
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      متاسفانه فقط نظرات غیر واقعی و کذب منتشر میکنن اولا اب خوزستان چه کارون چه دز و یا کرخه غیر قابل شرب دوم اینکه کشاورز کارش همینه کشاورزی کشت برنج و گندم و سیفیکاری است بیان به همه حقوق ثابت بدن که بتونن زندگی کنن اب ببرن اصفهان اونجا براشون برنج و گندم بکارن
    • علاف ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      تحلیل شما بر اساس واقعیات نیست. باز هم دارید مصلحت بازی میکنید. ایران مصلحت به این روز کشاند.این کلمه شده رمز عبور هر دروغ و دغل بازی و راه بازگشت هم نداره.
    • ناشناس IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      اینها جز بی تدبیری مسولین کشور نیست اب زایننده رود به یزد کرمان میبرنند کشاورزان شرق اصفهان با این بی تدبیری نابود شدنند یه جایی را نابود میکنند یه جایی اباد بشه
    • صادق IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      ایشالله ب سلامتی باشه خخخخخ
    • احمد IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      2 0
      سوال من اینه که اگه ظرفیت ذخیره صد ۵.۹ میلیارد متر مکعب است و الان فقط ۰/۷۶ اب داره ... پس اون همه بارندگی و فراوانی اب کجا رفت اون‌موقع اقایان کارشناس نتونستن بفهمن زمان خوبیه برای پر کردن ظرفیت سدها و استفاده ان در مواقع بی ابی . یا شایدم اب جای دیگه استفاده شده
    • مادر IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      ببنید کشور همسایه چطوری سرسبز راهکار بگیرید اگر واقعا دلیل کم آبی رو نمیدانید
    • حسين ثامری IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      3 0
      چرا تا یه چیزی بشه سؤ مدیریت یا به گردن دشمن خجالت که نمیکشید ولی مردم چه فرض کردین مثل خودت دو رو یا بی سواد بس کنید همه چی رو شده دیگه
    • ایرانی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      همش عوام فریبی آب خوزستان به اصفهان دانتقال داده میشه برای قایق سواری و شنا و شادی اصفهانی ها شما مردم گول میزنی که خشکسالی و.... چی فکر میکنی مردم از پشت کوه امدن
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      این ها عوامل نفوذی هستندیا ازطریق بستن اب یاهدر رفت واصراف اب میخوان نارضایتی ایجاد کنن
    • خداداد IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      من ۱ماه پیش در یکی از شهرهای خوزستان بودم. آب کم بود از دوش حمام نمی اومد. مجبور شدم مثل عصر حجر آب توی قابلمه و تشت بریزم و با کاسه روی خودم آب بریزم. حالا که بدتر هم شده
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      همیشه مدیریتهای مقطعی هرچه پیش اید خوش اید ما که خندان میرویم
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      تنها راه حل بحران آبی کشور با توجه به غارت تمامی منابع زیر زمینی ورو زمینی کشور توسط برخی گروههای مافیایی بارور کردن ابرها در فصول پاییز وزمستان است تا جبران مافات دزدیها بشود
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 1
      خوب باید چکار کرد که شماها راضی شین
      • حمید IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
        0 0
        تمام سدها ی بالا دست خوزستان و تونل های انتقال اب باید ویران شوند و پسمانده هاشون برورودی خوزستان گذاشته شود ،، + منابع هر استانی متعلق به خود استان هستش ، درخوزستان آب ش ب نداریم و حق نداریم ذرت یا کنجد بکاریم و... اونوقت استان دیگه با آب ما شلتوک میکارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • ع IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      سوء مدیریت را‌اگر‌تعریف‌کنید‌ممنون میشویم‌خود جنابعالی‌میگویی نزولاتاسمانی کم‌بود‌بهتر‌بود بجای‌کشت‌شلتوکچاره‌ای‌می اندیشیدند‌تا‌د ماه‌بعد‌بحران‌سخت‌تری‌بوجود‌نیاید
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      چرا در خوزستان گرم و خشک شالی کاشته می شود که نیاز به آب بسیار زیاد دارد
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      آب خوزستان رومصادره نکنیدبه اصفهان وکشورهای دیگه...نگران نباشیدخوزستان بامشکل مواجه نمیشه..بی تدبیری شماربطی به مردم بدبخت نداره ..
    • حسین IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 2
      دعا کنید باران بیاد خمس و زکات بدهید دو گناه هان کبیره مثل ترک نماز نکنیم .و گران‌فروشی نکنیم ووووو به جای برنج گندم بکارید
    • علی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      اشتباه بزرگ احداث زیاد سد وانتقال آب راه حل خرید دستگاههای آب شیرین کن واستفاده از آب خلیج
    • حسان IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      این مشکل اب خوزستان فعلا مقطعی حل میشود تا مافیای اب در نظام وجود دارد این معظل حل شدنی نیست و سلهای بعد هم همینه
    • مهران TR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      درود آقا لطفا چاپ کنید درسته عدم برنامه ریزی بخصوص در 20 سال اخیر وضعیت آب ایران رو به این روز انداخته از خودکفایی گندم کشت هندوانه درسیستان وبرنج در شمال وخوزستان و... اما والا دست هایی هم در کار است که ابرها به ایران می‌رسد خالی می‌شوند، وگرنه چرا افغانستان واطراف ایران متوسط بارندگی خوب هست. والا
      • حسین IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
        0 0
        درود بر همه و لعنت بر دولت آقای روحانی که حتی خانم ابتکار پذیرفت آب شیرین نکنیم. زیر بار قراردادهای ننگین اینچنینی و برجام برجام هیچ فایده ای به حال ملت نداشت جز اینکه آقای روحانی کرد بهانه و سرپوش بی عرضگیهاش و خلاصه خودکفایی گندم در زمان آقای خاتمی نداشتن مدیر کار آمد که فکر منافع شخصی هستن ف
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      اصلا یکی نیست بگه، اون روز که سد درست کردید کور بودین ببینید که بستن آب به روی مردم عواقب داره، بی مدیریتی از روزی شروع شده که بدون برنامه ، کل آب به روی مردم بسته شد.. مردم حق خودشونو میخوان، آبی که هزاران سال جاری بوده، حالا یکعده برای منافع شخصی آب را به روی مردم محق بستند، وحالا منت میذارن دریچه
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      تابستان راول کنند برای پاییز؟
    • اکبر IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      چرا با تفسیرهای سیاسی مشکلات به تعبیر وخواست خودتون به تعریف می‌پردازید از فروش ده هزار لیتر در ثانیه آب به حاشیه خلیج مثل دبی حرف بزنید وبا دروغ پردازی به مردم توهین نکنید چرا مردم را مثل خودتون حساب میکنید
    • ناشناس IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      محاکمه سریع عاملان رنجش مردم خوزستان
    • محمود AE ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      چرا از عاملان ساخت وساز سد گتوند حرفی نمیزنید درحالی که ادمایی مثل سلطان سکه رو دوروزه اعدام میکنید عوامل ساخت وتصمیم گیرنده این سد بدترین جنایت کاران و مفسد فی العرض هستند چه پولهایی سر این خوردن و مردم خوزستان و به خاک سیاه نشوندن
    • بی نام IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      ایران مرد تکنلوژی می‌خواهد نه سخنران منبری، منابع آبی درست مدیریت نشده و نمی‌شود. خیلی ساده می‌توان با شیرین کردن و انتقال آب خلیج فارس کشور را غرق آب کرد ولی اراده ای وجود ندارد.
    • ناشناس IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      ما ساکنین خوزستان هر می بینیم در بستر رود خاک می ریزن تا عمق فاجعه رو ماست مالی کنن و گرنه قدما مغز خر نخورده بودن که پایه های پل ها رد توخشکی بزنن
    • میلاد IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      2 0
      بعد از چهل سال تازه یادتون اومده آب مدیریت کنید تاحالا کجا بودین نوش دارو و پس از مرگ سهراب میرسی
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      علت اصلی پدید آمدن کم آبی و بی آبی خوزستان ۱( سد سازی ها ۲( انتقال آب از سر شاخه های کارون ، کرخه، دز ، مارون و ... راه حل : بستن دریچه های انتقال آب و تغییر مسیر آب به خوزستان است
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      5 0
      امان از خوزستان که هرچه برای عالم بر خوزستانیهاست سیل .خشکسالی.عدم نصیبی از نفت.عدم نصیب از گاز .عدم استفاده از نیشکر.گرما.بی آبی.عدم وجود متخصص.بیکاری درعین وجود کارخانه های زیاد.هجوم مدیران پروازی
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      1 0
      راه دیگری برای حل کوتاه مدت تشنگی مردم در این خشکسالی و تغییرات جوی و اقلیمی فراگیر اگر هست تا وقتی که خداوند منان با نزولات آسمانی این سرزمین شهیدپرور را سیراب کند بفرمایید؟!
    • دست خدا IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      2 0
      مردم دارند می میرند آن وقت شما به فکر کشت آینده هستید اگرمردم منطقه و دامهای آنهاازبین رفتندآینده راکی می سازه شما به فکر مردم نیستید بامدیریت ضعیف دولت تنبل روحانی خدابه ملت ایران رحم کند البته ازاصلاح طلبان بهترازاین کاری برنمی آید
    • ممصادق IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      این چه مملکتی است که همش دست آقازاده ها و سلطانها و مافیا است. خدا به داد برسد
    • جهانبخش IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      بهتره باخدا جدال نکنید و جلوی فروش آب رابه کویت و عراق بگیریدوطبیعت ومحیط زیست و نقشه خدا را هم به هم نریزد فقط برای رسیدن به منافع شخصی عده ای آدم طماع مسیری ناپذیر
    • علیی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      به اطلاع هم میهنان خوزستانی میرسانم که هیچ تونلی ولوله آبی از کارون وسرشاخه های آن که دوستان مرقوم فرمودند به کرمان نرسیده.ونخواهد رسید .چند سال قبل هم دراصفهان شایع کردند که آب زاینده رود را با لوله به باغات پسته کرمان ورفسنجان میبرند.که کاملا دروغ هست .بنده کرمانی هستم وساکن این استان .فریب دروغ پ
    • علیی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      بنده ساکن شهرستان رفسنجان استان کرمان میباشم خطاب به دوستان خوزستانی که اینجا ما آب آشامیدنی نداریم با مشکل جدی روبرو هستیم.روزی یک ساعت آب هست آن هم شور وغیر قابل شرب.این تبلیغاتی که دشمنان در فضای مجازی که آب کارون را از سرشاخه ها به کرمان وشهرستانهای آن برده اند را باور نکنید خدا شاهده دروغ هست.ح
    • مهدی RO ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      مجید دلبندم منظورش دِبی آب بود نه دُبی و امارات...
    • علیی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      چنانچه برای مردم کرمان بخصوص رفسنجان درخصوص کم آبی فکر اساسی نشود دیری نخواهد شد که این استان هم مثل خوزستان به خیابانها بریزند وپیگیر حق خود باشند
    • حمیدرضا IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      سلام معاون محترم وزیرنیرواگرواقعااب کارون ودز۳درصدمیباشدکه به سدهدایت میشودناچیزهست واین همه هزینه ساخت وسازاشتباه بوده وخشکاندن هورالعظیم وبی ابی منطقه ای کاش قید۳درصدزده میشدوهمان۹۷درصدراپیگیرشده وروستایی بی اب نمیماند شهری بی اب نمیماندواین همه پول واموال بیت المال حیف نمیشدبه خاطر۳درصد
    • غ IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      رودخانه کرخه قبل ازسدسازی پراب بوده پس بعدازسدکرخه چرااب نداشته باشدمگر،اب ان درجایی غیرازخوزستان خرج میشود
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      خود کفایی و جمعیت را زیاد کردن و بزرگ کردن شهرهای کویری همین مشکلات را بوجود می اورد و سالهای اینده بدتر هم می شوو
    • فرزاد IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      چرا وسط کویر باید کشاورزی بشه ...خوزستان یه جلگه با پنج رود هست و بیشتر از هر جایی باید کشاورزی بشه ولی دارن توی کویر کشاورزی میکنن صنایع آب بر راه انداختن که خودشون سود ببرن پول یک روز نفت رو بدن کشاورزان آب یاری پیشرفته راه بندازن محصولات پر مصرف آب رو واردات انجام بدن مسولین ما همه فکر جیب خودن
    • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      این سدسازی انتقال آب عمدی ااست برای ناابودی مردم خوزستان درزمان قدیم سد نبوده هم بارندگی زیاد بوده هم کویر ایران قناتها در آب بودن ولی احمقهای که برای منافع شخصی از ثروت‌های ملی استفاده کردن و کارخانه هایی که نیاز به آب داره را در دل کویر ساختند وابی که در دشت خوزستان جاری بود خشک کردن این ها جنایتک
    • بهزاد زارع IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      متاسفانه افراد بی سواد و فاقد تخصص، اما دارای مدارک دانشگاهی دهن پر کن روز به روز در ادارات ما در حال افزایش،هستند در وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و دیگر وزارت خانه ها همین افراد دارای مدرک ولی بیسواد امورات را اداره میکنند.
    • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      ما ایرانیا کی فرهنگ داشتیم کی بهمون رحم شد ..همه لاف ودروغگوییم‌
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      تنهاراه برون رفت مشکل خوزستان نابودی تونل های انتقال اب به اصفهان.یزد.کرمان.قم.اراکه که بااب خوزستان ولرستان وچهارمحال براخودشان درکویراستخرپرورش خاویاروصنایع فودلادودرکرمان براپسته و....اب رامنتقل کردندکدام ادم عاقلی امنیت کشوررا برای صنایع به خطرمیندازه...اقایان وزارت نیروپاسخ گوی اعمالتان باشید..
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      الف .ب ابادانی
    • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      منابع خوزستان مختص خود خوزستانه ، اگر اضافه داشت اونوقت استان دیگه پیشنهاد خرید بده ،اگر خوزستان موافقت کرد . خوزستان آب شرب نداره میقهمید یانه ، خودشهر اهواز ، ابادان خرمشهر غیزانیه شاوور حمیدیه هزاران روستا