۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۷

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

آذربایجان غربی با تولید ۲۰هزارتن عسل در کشور رکورد زد

آذربایجان غربی با تولید ۲۰هزارتن عسل در کشور رکورد زد

ارومیه - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد آذربایجان غربی گفت: این استان امسال با تولید بیش از۲۰ هزار تن عسل رکوردار تولید در کشور است.

یوسفی رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده کارشناسان، پیش بینی می‌شود این استان با تولید ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و ۴۹۹ هزار کندوی مدرن و بومی، امسال نیز مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

رضایی خاطر نشان کرد: متأسفانه با وجود افزایش تعداد بهره بردار و تعداد کندوی پرورش زنبور عسل، به علت افت شدید نزولات آسمانی، ما امسال با کاهش تولید عسل در سطح استان مواجه بوده و پیش بینی می‌شود میانگین تولید از هرک ندوی مدرن به ۱۴ کیلو گرم و از کندو های بومی به ۴ کیلوگرم برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد آذربایجان غربی بیان کرد: در مجموع در سطح استان تعداد بیش از یک میلیون و ۳۸۰ هزار کندوی مدرن و بیش از ۱۱۹ هزار کندوی بومی وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود شهرستان خوی با داشتن بیش از ۴۰۰ هزار کندو و تولید بیش از ۸ هزار تن عسل، مقام اول استان را با تولید بیش از ۵۰ درصد عسل تولیدی به خود اختصاص دهد.

اشتغال دائم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان

رضایی گفت: بر اساس آخرین آمار سرشماری زنبورستان های آذربایجان غربی، ۶ هزار و ۲۹۰ نفر بهره بردار به صورت مستقیم و پنج هزار و ۳۷۰ نفر بهره بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند و چرخ این صنعت صادرات محور را در این استان به حرکت در می‌آورند.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با فرهنگ سازی و آموزش‌های تخصصی لازم در خصوص تولید سایر فرآورده‌های زنبورعسل بر اساس آمارگیری‌های انجام شده، مقدار بیش از ۴۰۰ کیلوگرم ژله رویال و بیش از ۳۰ هزار کیلوگرم گرده گل، بیش از ۲۰ هزار کیلوگرم بره موم و ۴۰۰ هزار کیلو گرم موم از زنبورستان های استان تولید گردد، که به نوبه خود یکی از راه‌های پر درآمد برای زنبورداران محسوب شده و در اشتغال زایی سهم بسزایی را دارد.

رضایی تاکید کرد: آذربایجان غربی با دارا بودن ۱۶ تعاونی زنبور داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده‌های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد و با وجود ۴ کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستا ن های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان‌های مختلف در فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد آذربایجان غربی یاد آور شد: از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های این استان در بخش زنبورداری می‌توان به تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره کرد.

کد خبر 5319082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha