۹ آبان ۱۴۰۰، ۸:۲۵

مهر گزارش می‌دهد؛

معضل حل نشدنی آلودگی هوا در تبریز/ دیگر خبری از آسمان آبی نیست

معضل حل نشدنی آلودگی هوا در تبریز/ دیگر خبری از آسمان آبی نیست

تبریز- آلودگی هوا در تبریز به معضلی تکراری و البته غیرقابل کنترل تبدیل شده که هر ساله با شروع آبان و وارونگی هوا تشدید می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- لیلا حاتمی؛ هوایی که تنفس می‌کنیم به طرز خطرناکی در حال آلوده‌تر شدن است و آثار این آلودگی هوا بر سلامت انسان جدی بوده و حدود یک سوم آمار مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی، سرطان ریه و بیماری‌های قلبی ناشی از تأثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان است.

علاوه بر این تأثیر فوری بر سلامت افرادی که بیشتر در فضای باز فعالیت دارند اعم از سوزش و آبریزش بینی، سوزش چشم سرفه، مشکلات تنفسی حاد کتمان ناپذیراست.

کلانشهر تبریز نیز همانند بسیاری از شهرها از این آلودگی مستثنا نبوده و به دلایل مختلف با عارضه‌های ناشی از آلودگی هوا درگیر است.

براساس ارزیابی و بررسی‌های به عمل آمده آلایندگی ناشی از سوخت مصرفی خودروها و سوخت مازوت در نیروگاه‌های استان و آلایندگی‌های زیست محیطی ناشی از آن جزو مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای تبریز است.

نیروگاه حرارتی تبریز در کیلومتر ۱۶ جاده تبریز- آذرشهر واقع شده است و با توجه به قرار گیری شهرک صنعتی در دشت غرب تبریز و با توجه به جهت غربی-شرقی بادهای تبریز علاوه بر ایجاد آلودگی در محدوده نیروگاه موجب می‌شود که آلودگی توسط باد به سمت شهر هدایت شود.

معضل حل نشدنی آلودگی هوا در تبریز/ دیگر خبری از آسمان آبی نیست

امکان استفاده از گازوئیل به دلیل مسائل فنی در نیروگاه تبریز وجود ندارد

با توجه به اینکه امکان استفاده از گازوئیل به دلیل مسائل فنی در نیروگاه تبریز وجود ندارد و سوخت جایگزین آن مازوت است که استفاده از آن در نیروگاه‌ها برخلاف قانون و مصوبه کمیسیون انرژی بوده و مازوت استفاده شده در نیروگاه حرارتی تبریز به جای گاز، باعث تشدید آلودگی هوا شده و مردم را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

آلاینده بودن نیروگاه حرارتی تبریز به ویژه در فصول سرد سال به دلیل سوخت مازوت از چند سال قبل مطرح بوده و تاکنون حل نشده است آلاینده بودن نیروگاه حرارتی تبریز به ویژه در فصول سرد سال به دلیل سوخت مازوت از چند سال قبل مطرح است و همواره اعتراض مسئولان، نمایندگان مردم در مجلس و تشکل‌های زیست محیطی را سبب می‌شود به طوری که متفکرآزاد نماینده مردم تبریز در مجلس در آخرین تذکر خود به این موضوع خطاب به وزیر نفت در مجلس گفت: در تابستان امسال دستورالعمل عجیبی توسط یکی از مدیران شرکت ملی گاز ایران صادر شد که در آن مصرف گاز نیروگاه‌های حرارتی کشور تعیین شد و تنها مصرف گاز دو نیروگاه حرارتی تبریز و سهند در استان آذربایجان شرقی صفر ارزیابی شده است

این نماینده با اشاره به مقدار مازوت مصرف شده در نیروگاه‌های ذکر شده تصریح کرد: این اتفاق در حالی افتاده است که سال گذشته ما به همراه نمایندگان تبریز با وزیر وقت نفت جلسه‌ای برگزار کرده و موضوع را مطرح کردیم، اما متأسفانه ایشان گفتند که ما اینجا درصد کشوری را حساب می‌کنیم و نمی‌توانیم استان را در نظر بگیریم.

وی در پایان به وزیر نفت مهلت دو هفته‌ای برای لغو این دستورالعمل را داد.

معضل حل نشدنی آلودگی هوا در تبریز/ دیگر خبری از آسمان آبی نیست

دستور رئیس جمهور برای حل مشکل نیروگاه تبریز

روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در پی پیگیری‌هایی که از وزارت نفت و رئیس جمهور داشتیم، ریاست جمهوری دستور دادند که این مسئله به صورت کاملاً جدی بررسی شود و راهکار جایگزین پیدا شود.

وی همچنین تاکید کرد: چون دستور رئیس جمهور است حتماً به زودی حل خواهد شد.

معضل حل نشدنی آلودگی هوا در تبریز/ دیگر خبری از آسمان آبی نیست

پیگیری موضوع آلودگی هوا از طریق دادستانی تبریز

در این خصوص با محمدحسین فرهنگی، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی به گفت و گو پرداختیم.

استفاده از مازوت در نیروگاه تبریز مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده است وی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید به اینکه از سال گذشته پیگیر این موضوع هستیم، گفت: از آنجایی که سوخت مازوت در استان ما دردسر ساز شده است و مشکلات متعددی را برای همشهری‌ها به وجود آورده است، خدمت دادستان نامه‌ای نوشته و چند مورد را در رابطه با نیروگاه‌ها یادآور شدم.

فرهنگی تصریح کرد: به دلیل اهمیت بالای مسئله در جریان پیگیری موضوع توسط دادستان هستم و جدیداً پیگیر مسئله هستیم تا هم از لحاظ مصرف زیاد آب و از بابت ایجاد آلایندگی به زودی حل شود.

گفتنی است، در اجرای ماده ۱۳ قانون هوای پاک، مدیریت نیروگاه حرارتی باید اقدامات و تمهیدات لازم را جهت کاهش آلایندگی آن مجموعه انجام دهد و در صورت عدم اقدام، سازمان حفاظت از محیط زیست باید اقدامات لازم قانونی را مدنظر قرار دهد.

از طرفی امیدواریم نمایندگان شهرستان‌های تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با دستور کار قرار دادن این موضوع با همکاری سایر دستگاه‌ها بتوانند در این زمینه به نتیجه مطلوب برسند.

کد خبر 5339230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      تبریز مانند دیگر کلانشهرها نیازمند کاشت نهال طبیعی بطور هرساله و افزایشی دارد.