مهر گزارش می دهد؛

واکنش های داخلی و جهانی به حمله تامل برانگیز به منزل الکاظمی

واکنش های داخلی و جهانی به حمله تامل برانگیز به منزل الکاظمی

حمله تامل برانگیز بامداد امروز به منزل نخست وزیر عراق با واکنش های داخلی و جهانی مواجه شده است، امری که مطالبات اخیر مردم عراق و خشونت علیه اعتراضات مردمی در منطقه سبز بغداد را به حاشیه برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های خبری بامداد امروز اعلام کردند که منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در منطقه سبز بغداد هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. این رویداد تامل برانگیز با واکنش شخصیتها و جریان های داخلی عراق و کشورهای خارجی مواجه شده است.

گردانهای حزب الله عراق

«ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق در حساب کاربری خود در شبکه‌های مجازی به طرح سو قصد به جان نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد.

العسکری طرح ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را یک حرکت نمایشی خواند و نوشت: بازی کردن نقش قربانی از شیوه‌های نخ نمایی است که به تاریخ پیوسته است.

به گفته العسکری، براساس اطلاعات موثق در عراق هیچ کسی حاضر نیست برای هدف قراردادن نخست وزیر سابق، یک پهپاد را هزینه کند، اگر هم کسی بخواهد آسیبی برساند، راه‌های بسیار با هزینه کم‌تر و مطمئن‌تری وجود دارد.

مسئول گردان‌های حزب الله عراق در ادامه گفت: مسخره تر اینکه او ملت را به خویشتنداری و آرامش دعوت می‌کند، معلوم نیست چه کسی نگران شده است؟

قیس الخزعلی

قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: پس از مشاهده تصاویر انفجار منزل نخست وزیر و آسیب نرسیدن به کسی در این حمله، بر ضرورت تحقیق درباره این حادثه توسط یک کمیته فنی متخصص و مورد اعتماد تأکید می‌کنیم تا عوامل و انگیزه آن روشن شود. اگر این حمله، نمایشی یا با اهداف مشابه انجام نشده و یک حمله واقعی بوده باشد، با صراحت این اقدام را محکوم می‌کنیم و باید با جدیت به دنبال عوامل آن و مجازات آنها بود. این حادثه تلاش برای مختل کردن اوضاع تنها یک روز پس از جنایت کشتار تظاهرات کنندگان و حمله به آنها و آتش زدن خیمه‌های اعتصابشان است.

نوری المالکی

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر پیشین عراق هم در واکنش به سوءقصد به الکاظمی گفت: حمله به خانه نخست وزیر، اقدامی محکوم و مردود است و اوضاع امنیت عمومی را که با چالش‌ها و نواقص فزاینده ای مواجه است، بیشتر از از گذشته متشنج می‌کند. ما خواستار حل حکیمانه مسائل به دور از خشونت هستیم و احساس مسئولیت و برقراری آرامش را خواستاریم.

مسرور بارزانی

مسرور بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق ضمن محکوم کردن سوء قصد به الکاظمی تصریح کرد: به شدت این اقدام بزدلانه را محکوم می‌کنیم و حمایت خود را از الکاظمی برای تثبیت قانون و تقویت ثبات در عراق اعلام می‌کنیم.

حیدر العبادی

حیدر العبادی رئیس ائتلاف النصر و نخست وزیر پیشین عراق به حادثه سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد.

العبادی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: سوء قصد مشکوک به مصطفی الکاظمی را محکوم می‌کنم و درباره به هم ریختن اوضاع هشدار می‌دهم. روز گذشته تظاهرات کنندگان کشته شدند و امروز نخست وزیر هدف حمله قرار می‌گیرد. آقایان ما در میدان جنگ نیستیم. اوضاع دشواری است و هوشیاری و خویشتن داری ضروری است. گفتگو، تفاهم و همبستگی به مسائل حیاتی برای کشور تبدیل شده است.

برهم صالح

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق طی بیانیه ای در فضای مجازی ضمن تروریستی توصیف کردن سوء قصد به جان «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور، این اقدام را تعرض و جنایتی محکوم شده خواند.

وی همچنین بر ضرورت اتخاذ وحدت موضع در رویارویی با افرادی که برای ازبین بردن امنیت عراق و مردم آن در کمین هستند، تاکید کرد. برهم صالح اعلام کرد: امکان ندارد که هرج و مرج و کودتا در نظام قانونی عراق را بپذیریم.

مقتدی صدر

 «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق به حمله پهپادی به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد. وی گفت: نیروهای امنیتی باید زمام امور را در دست گیرند تا وضعیت عراق بهبود یابد.

صدر همچنین بر لزوم توقف دخالت های خارجی در امور داخلی عراق تأکید کرده است. وی سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی را هدف قرار دادن عراق و ملت عراق عنوان کرده است.

محمد الحلبوسی

محمد الحلبوسی رئیس سابق پارلمان عراق ضمن محکوم کردن سوءقصد به مصطفی الکاظمی در صفحه توییتر خود نوشت: حمله صبح امروز به خانه نخست وزیر، تهدید واقعی برای امنیت و ثبات کشور و اقدامی محکوم، غیر مسئولانه و تلاش برای آشوب افکنی است. از همه طرف ها خالصانه می خواهیم برای گرفتن فرصت از دشمنان عراق و رساندن کشور به ساحل امن، مجدانه تلاش کنند.

عمار حکیم

سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق هم در واکنش به این حادثه گفت: حمله به منزل نخست وزیر اقدامی محکوم و ناپسند است و به بحرانی شدن اوضاع و در خطر قرار گرفتن حیثیت کشور منجر می‌شود.

هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز ضمن محکوم کردن سوء قصد به جان الکاظمی اعلام کرد: از همه طرف‌ها می‌خواهیم برای توقف بحران تلاش کنند و برای کاستن تنش‌های سیاسی و تقویت منافع ملی، مذاکره و گفتگو را آغاز کنند. نباید به تروریسم, خشونت و اقدامات غیرقانونی اجازه داد ثبات عراق را بر هم زند و روند دموکراتیک را منحرف سازد.

قطر و عربستان

وزارت خارجه قطر و عربستان هم به این حادثه واکنش نشان دادند و آن را اقدامی بزدلانه توصیف و بر ضرورت پیگرد و محاکمه عاملان آن و حمایت از ملت عراق تأکید کردند.

ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای سوء قصد به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و حمله به خانه او را به شدت محکوم کرد.

کویت

وزارت خارجه کویت با صدور بیانیه ای در واکنش به این حادثه ضمن اعلام حمایت از عراق، آن را اقدامی مجرمانه دانست که عراق و دستاوردهای مردمش را هدف گرفته است.

مصر

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در واکنش به این حادثه گفت: با نگرانی بسیار اخبار مربوط به سوء قصد مجرمانه صبح امروز به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را پیگیری کردم و آن را محکوم می‌کنم. از همه نیروهای سیاسی عراق می‌خواهم آرامش را حفظ کنند و خشونت و درگیری‌ها را برای محقق ساختن خواسته‌های مردم کنار بگذارند.

شورای همکاری خلیج فارس

«نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس سوء قصد به الکاظمی را محکوم و ضمن اعلام همبستگی با عراق و مردم آن تأکید کرد امنیت و ثبات عراق، امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

میشل عون

میشل عون رئیس جمهور لبنان هم این حادثه را محکوم و تأکید کرد که حمله به خانه نخست وزیر عراق فقط شخص الکاظمی را هدف نگرفته بلکه امنیت، ثبات و تلاش‌ها برای تقویت وحدت ملی و احیای اقتصاد ملی و زندگی آرام ملت عراق را هدف قرار داده است.

اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب هم سوء قصد به مصطفی الکاظمی را به شدت محکوم و تأکید کرد: حمله پهپادی به خانه الکاظمی، حیثیت و اعتبار عراق و امنیت و ثبات آن را هدف قرار داد. اوضاع نا آرام عراق در چند وقت اخیر که با این حمله شنیع شدت بیشتری به خود گرفته است، بار دیگر ضرورت برخورد قاطع دولت عراق با سلاح فراقانونی و گروه های غیرقانونی را ثابت کرد.

گروههای مقاومت عراق

کمیته هماهنگ سازی گروه های مقاومت عراق با صدور بیانیه ای به حادثه حمله به اقامتگاه مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: حمله به خانه نخست وزیر را محکوم کرده و این اقدام را هدف قرار دادن کشور عراق می دانیم که با خون خود آن را بنا ساخته ایم. 

تأکید می کنیم این اقدام با رغبت و اصرار ما برای ساختن کشور عراق پس از سقوط دیکتاتوری در سال 2003 تا کنون همخوانی ندارد. ما کاروان های شهدا را برای حفظ این کشور و دفاع از آن تقدیم کردیم و معتقدیم هدف عاملان این حمله، بر هم زدن معادلات است به ویژه که ما قاطعانه اجرای تحقیقات و شناسایی قاتلان تظاهرات کنندگان روز جمعه را خواستاریم. خلق چنین حادثه ای نمی تواند ما را از اصرار برای مجازات جنایتکاران به ویژه عاملان اصلی ریختن خون تظاهرات کنندگان بیگناه منصرف کند. 

ما خواهان تشکیل کمیته فنی تخصصی با مشارکت نمایندگان حشد شعبی برای تحقیق در خصوص این حادثه و اعلام نتیجه آن هستیم. در پیش گرفتن راه های مسالمت آمیز و قانونی برای پس گرفتن حقوق، تنها راهی است که ما آن را در راستای تمایل و اصرارمان برای حفظ ثبات و امنیت عراق می دانیم. 

ما همچنین درباره اقدامات سریالی مشابه با هدف سردرگم کردن مردم عراق و سرپوش گذاشتن بر نتایج تقلبی انتخابات در راستای انتقال کشور به مرحله ای خطرناک در مسیر آینده سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن هشدار می دهیم. ما هرگز به  تبهکاران هر که باشد، اجازه نمی دهیم کشوری را که با خون شهدا و تقدیم بهترین فرزندان این ملت ساخته شده است، غارت و ویران کنند.

انگلیس

وزارت امور خارجه انگلیس ضمن محکوم کردن حمله به اقامتگاه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، از دعوت او به آرامش اعلام حمایت کرد.

اردن

وزارت امور خارجه اردن هم به این حادثه واکنش نشان داد و اعلام کرد: به شدت سوء قصد به مصطفی الکاظمی را محکوم می کنیم و آن را جنایتی تروریستی و تجاوز آشکار علیه عراق و ثبات آن می دانیم و بر حمایت و پشتیانی مطلق اردن از عراق در مقابله با هدف قرار دادن امنیت و ثبات آن و سلامت شهروندان و مقاماتش تأکید می کنیم.

فرانسه

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، حمله به اقامتگاه او را محکوم کرد. وزارت خارجه فرانسه هم در واکنش به این حادثه اعلام کرد: سیاست خشونت و ارعاب در عراق را محکوم و از تلاش های دولت عراق برای مقابله با بی ثبات کردن این کشور حمایت می کنیم.

نجیب میقاتی

نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان هم در تماس تلفنی با نخست وزیر عراق ضمن ابراز خوشحالی از سلامتی الکاظمی، برای عراق ثبات و امنیت بادوام آرزو کرد.

ناتو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حمله به اقامتگاه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را محکوم و اعلام کرد به حمایت از نهادهای نظامی و امنیتی عراق ادامه می دهد.

سوریه

وزارت امور خارجه سوریه در پیامی حمله به اقامتگاه مصطفی الکاظمی را به شدت محکوم کرد.

سازمان ملل

دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق «یونامی» طی بیانیه‌ای، اقدام برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور را به‌ شدت محکوم کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است که نباید اجازه داد که تروریسم و خشونت و رفتارهای غیر قانونی موجب تضعیف ثبات در عراق و انحراف روند دموکراتیک در این کشور شود.

این نهاد از اینکه الکاظمی در حمله پهپادی به محل اقامتش در بغداد جان سالم به در برده، ابراز خرسندی کرده است.

کد خبر 5345518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha