۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۷

در نشست خبری عنوان شد؛

واکسیناسیون از ده ها هزار مرگ در پیک پنجم جلوگیری کرد

واکسیناسیون از ده ها هزار مرگ در پیک پنجم جلوگیری کرد

سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: تاثیر واکسن بر اساس سن افراد و موقعیت کشور از نظر موج کرونا، متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی شریفی زارچی، روز چهارشنبه در نشست خبری که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: اثربخشی واکسن کرونا را نمی‌توان موردی بررسی بلکه باید در جمعیت میلیونی ارزیابی کرد و اینکه بگوییم مثلاً یک هنرپیشه ۲ دوز واکسن را زده و فوت کرده پس واکسن بی اثر است، این یک ارزیابی اشتباه است. ما باید اثر را در میان همه واکسن زده‌ها بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: فوت و بستری بر اثر عوارض واکسن با فوت و بستری بر اثر ابتلا به کرونا باید از هم تفکیک شود.

شریفی گفت: وقتی فوت ناشی از ابتلا به کرونا در واکسن زده‌ها را بررسی می‌کنیم باید ببینیم اگر فرد واکسن را دریافت نمی‌کرد و مبتلا می‌شد آیا فوت نمی‌کرد. آیا اگر افراد واکسن نزده بودند و کرونا می‌گرفتند احتمال فوت آنها چقدر است.

وی افزود: واکسیناسیون، ریسک فوت را کاهش می‌دهد و درصد ایمنی که ایجاد می‌کند تابع سن و شرایط موج کرونا است که اگر ما در قله موج باشیم میزان اثربخشی واکسن با زمانی که در موج قرار نداریم، متفاوت است.

شریفی گفت: نرخ فوت را در هر یک میلیون نفر جمعیت بر اساس واکسن زده‌ها و واکسن تک دوز زده‌ها و واکسن نزده‌ها در ماه‌های مختلف سال برای گروه سنی بالای ۷۵ سال بررسی کردیم. مقیاس‌های آماری جمعیت نشان می‌دهد اگر افراد واکسن نزده بودند، ده‌ها هزار مرگ بالای ۷۵ سال در موج پنجم اتفاق می افتاد.

وی افزود: بررسی درصد فوتی‌های افراد واکسن زده نباید ملاک مقایسه برای اثر بخشی واکسن باشد بلکه ما باید اثر واکسن را برای کل جامعه در نظر بگیریم و نه فقط در فوت شده‌ها چرا که واکسن مانع از ابتلا و بستری جمعیت زیادی شده است و نباید فقط مرحله بین بستری تا مرگ را مقیاس سنجش اثر واکسن دانست.

شریفی در واکنش به موضوع صدور کارت تقلبی واکسن کرونا، گفت: بعضی از کشورها فقط برندهایی خاص از واکسن های کرونا را می‌پذیرند که همپوشانی آن در کشور ما واکسن آسترازنکا است. برخی مردم ناچار به سفر خارج از کشور هستند و این شرایط برای آنها وجود دارد. نگاه ما این است که سیاست تفکیک نوع واکسن خطرناک است، چون مجبور می‌شوند خارج از نوبت، مجدد واکسن بزنند. از طرفی ویرایش کارت واکسن به سادگی میسر نیست، چون صادقانه نیست و کارت واکسن یک سند رسمی کشور است و اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد اعتبار کارت واکسن را زیر سوال می‌برد. امکان ویرایش اطلاعات کارت واکسن را فقط محدود به مرکز مدیریت و فناوری اطلاعات کردیم که امکان حذف رکورد داشته باشد آن هم برای افرادی که نوبت اول و دوم واکسن آنها مغایر ثبت شده بود؛ در حالی که چنین نبود و نیاز به اصلاح کارت وجود داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر آن دانشگاه علوم پزشکی باید یک فرم شامل سه امضا از رئیس حراست، رئیس بازرسی و معاون بهداشت بدهد که مطمئن باشیم درخواست ویرایش درست است. بنابراین شرایط دخل و تصرف در کارت واکسن را کاهش دادیم‌. سپس آمدیم دیدیم برخی واقعاً برای سفر تحت فشار هستند و کمیته فنی اعلام کرد افرادی که قبلاً دو نوبت واکسن زدند و در شرایط اضطرار هستند کمیته سه نفره در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شود و ضمن اینکه مخاطرات تزریق ۴ نوبت واکسن را برای فرد توضیح دهند و از او رضایت آگاهانه بگیرند و یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا به او تزریق کنند که در کارت واکسن او ثبت شود و بتواند به سفر برود. بنابراین اگر کسی می خواهد این امکان برایش میسر باشد، باید درخواست خود را به دانشگاه ارائه دهد تا این اجازه تزریق واکسن اضافه را بگیرد.

شریفی تاکید کرد: قبل از آغاز صدور کارت دیجیتال واکسن، تخلف وجود داشت که اعتباری هم نداشت. در موضوع تخلفی که رئیس بازرسی به آن اشاره کردند موضوع تخلف به فناوری اطلاعات مربوط نیست و در حال پیگیری سرنخ‌ها هستند.

وی درباره صدور کارت واکسن برای افرادی که در طرح‌های مطالعاتی واکسن‌ها شرکت کردند، اظهار کرد: یک طرح مطالعاتی واکسن برکت بود که اطلاعات کل افرادی که واکسن تزریق کرده بودند ثبت شد و کارت واکسن صادر شد و این موضوع برای واکسن پاستور هم رخ داد. در مورد سایر واکسن های تولید داخل، امکان ثبت را به برگزار کنندگان کارآزمایی بالینی پیشنهاد دادیم ولی چون تعداد افراد زیاد بود آنها درخواست داشتند اطلاعات را به صورت فایل به ما بدهند و ما به دنبال صحت سنجی اطلاعات هستیم.

کد خبر 5354094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha