۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۵۹

توسط یک شرکت دانش بنیان؛

بذر هیبرید خیار به عراق و افغانستان صادر شد

بذر هیبرید خیار به عراق و افغانستان صادر شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان بذرهای هیبرید گوجه، خیار، فلفل، ملون، هندوانه را به صورت لاین به تولید رساندند که تاکنون بذر خیار به عراق و افغانستان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، مریم گل آبادی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کشاورزان در سراسر کشور، از انواع بذرهای کشاورزی کشت می کنند که این بذر هیبریدی، گران ترین بذر به حساب می آید.

وی افزود: بذر هیبریدی از ترکیب دو والد پدر و مادر به دست آمده و انتظار می رود که خصوصیات تجمیع شده و در نتیجه، شرایط و محصول گیاه هیبریدی از لحاظ عملکرد و کیفیت، خیلی بهتر باشد.

گل آبادی افزود: دسترسی به والدها، پروسه سخت، زمان بر و هزینه بری است و به همین دلیل برخی شرکت های ایرانی به این موضوع اقبال نشان داده و این والدها را از خارج از کشور وارد می کنند.

وی با بیات اینکه صفر تا صد این بذرهای هیبرید در شرکت ما بومی سازی شده گفت: ما توانستیم نمونه های این محصولات شامل گوجه، خیار، فلفل، ملون، هندوانه و . . . را به صورت لاین تولید کردند. این محصولات هیبریدی بعد از تولید، در مناطق مختلف کشور کشت شده و بازخوردها دریافت می شود.

به گفته وی، این محصولات از روش های اصلاح کلاسیک به دست آمده و در تولید آنها از زیست فناوری استفاده شده است که این روش با موضوع تراریخت، تفاوت های بسیاری دارد.

گل ابادی افزود: هزینه تمام شده بذر هیبرید خیار، نصف نمونه های مشابه خارجی است و به خوبی توان رقابت با آن نمونه ها را دارد. هم اکنون بذر خیار این شرکت، به عراق و افغانستان صادر می شود. دیگر محصولات نیز در مسیر توسعه و تجاری سازی قرار دارند.

کد خبر 5370001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha