۲۹ مرداد ۱۳۸۶، ۱۵:۰۹

« بقعه شیخ صفی الدین» در مسیر ثبت جهانی

« بقعه شیخ صفی الدین» در مسیر ثبت جهانی

پیرو پیگیری های انجام شده قرار است بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ، در فهرست آثار بین المللی به ثبت برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، مسعود علویان صدر، رئیس سازمان میراث فرهنی استان اردبیل با اعلام این خبر گفت: یونسکو، شرایط شش گانه ای را برای ثبت آثار تاریخی در نظر گرفته که هر کدام ، دارای یک یا دو مورد از این شرایط باشند، می توانند در فهرست آثار جهانی ثبت شوند.

وی از آماده شدن پرونده مقدماتی ثبت بقعه شیخ صفی الدین خبر داد و افزود: بر اساس جلسه های پی در پی که با گروه کارشناسی داشته ایم ، پرونده ثبت جهانی بقعه شیخ صفی را آماده کرده ایم و پس از تکمیل، تا سه ماه آینده، پرونده نهایی را برای یونسکو ارسال می کنیم .

علویان صدر با اشاره به شرایط لازم برای ثبت آثار تاریخی بیان کرد: هر کدام از آثار باید ، دستاوردی بی مانند از نبوغ هنری بشر یا نشان دهنده ارزشهای انسانی در حوزه فرهنگ، معماری و ... باشند؛ برای نمونه ، تزئینات بقعه شیخ صفی الدین، در دوره صفوی ، منحصر به فرد بوده است.

رئیس سازمان استان اردبیل ادامه داد: یکی دیگر از شرایط شش گانه یونسکو این است که آثار تاریخی ، گواهی منحصر به فرد و یا استثنایی از یک سنت فرهنگی باشند که امروز از بین رفته یا هنور پا برجاست یا این که نمونه برجسته ای از نظر بنا ، معماری و فن آوری بوده ویا از سکونت گاههای سنتی بشر باشند، همچنین باید با عقاید ، باورها و سنت های زندگی انسان در ارتباط باشند.

علویان صدر به آزاد سازی حریم بقعه شیخ صفی الدین اشاره کرد و افزود: حریم بقعه شیخ صفی الدین تعیین و آزاد شده، دو مورد تهدید منظری نیز وجود دارد که به زودی بر طرف می شود و پرونده این اثر پس از رفع نقص ، برای ثبت جهانی به یونسکو فرستاده می شود.

وی با اشاره  به ا ین که هر کشور ، سالانه می تواند تنها دو اثر را به ثبت برساند بیان کرد: هر کشور در سال تنها می تواند یک اثر طبیعی و یک اثر تاریخی را در فهرست آثار جهانی به ثبت برساند و این در حالی است که در کشور ما آثار ارزشمند بسیاری وجود دارد که باید درجه بندی شوند و به ترتیب اولویت به ثبت برسند.

کد خبر 537789

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha