۴ دی ۱۴۰۰، ۹:۳۳

چهره سینمایی شهر شیراز دگرگون می‌شود؛

تولد پردیس سینمایی با الحاق سینما پیام و پرسیا

تولد پردیس سینمایی با الحاق سینما پیام و پرسیا

شیراز- رئیس حوزه هنری استان فارس از آغاز طرح احیاء و ساماندهی وضعیت سینماهای شیراز خبر داد و گفت: با طرح هایی که تعریف شده است، چهره سینمایی شهر شیراز در آینده دگرگون می‌شود.

وحید نمازی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیشینه فرهنگی و هنری و ادبی فارس اذعان داشت: متأسفانه فارس با این پیشینه غنی از لحاظ زیرساخت‌های فرهنگی مانند سینما و مراکز هنری و نگارخانه وسالن تئاتر شرایط خوبی ندارد. زیرساخت‌های موجود فرسوده شده و با سرانه جمعیتی شیراز هم همخوانی ندارد. در سطح استان هم تا شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم.

وی با بیان اینکه حوزه هنری در شیراز هفت سینما دارد، توضیح داد: در حال حاضر فقط سه سالن سینما از سالن‌های حوزه هنری در شیراز فعال است و ۴ سالن مورد کم توجهی قرار گرفته و غیرفعال است. برخی سالن‌ها مانند سینما فلسطین در حال ریزش است و ایمنی لازم را برای بهره برداری ندارد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای استان سینما ندارند و سینمای کازرون هم چند سال است که غیر فعال شده است، افزود: البته همین سینماهای فعال هم از لحاظ تجهیزات و امکانات به روز نیستند و کمبودهای زیادی دارند. ازطرفی در یک خیابان اصلی پنج سینما داریم و بقیه سینماها هم در دو نقطه موازی دیگر، توازن امکانات سینمایی هم در شهر و استان کمرنگ است. انصافاً شأن و منزلت شیراز واستان فارس فراتر از آن چیزی ست که در حال حاضر وجود دارد. امیدواریم با فعالیت‌هایی که آغاز شده بتوانیم پاسخگوی منزلت فرهنگی مردم باشیم.

تولد پردیس سینمایی با الحاق سینما پیام و پرسیا

نمازی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای نزدیک شدن به وضعیت مطلوب افزود: در چند ماه اول مسئولیتم در حوزه ذیل حوزه هنری کشور کارگروهی برای احیای سینماهای شیراز تشکیل دادیم و طرح احیا و ساماندهی سینماهای شیراز کلید خورد. هدف ما در این طرح نزدیک شدن به عدالت فرهنگی، توزیع متوازن امکانات فرهنگی و توسعه کمی و کیفی امکانات و زیرساخت‌ها برای عموم مردم شیراز است و تلاش می‌کنیم با راه اندازی مجموعه‌های مختلف سینمایی و احیا و ارتقای داشته‌های موجود سینمایی و ایجاد سایر زیر ساخت‌های فرهنگی این ایده‌ها را به مرحله عمل برسانیم.

تلاش برای به روزرسانی سینماهای قدیمی شیراز / ‏‬خبرخوب برای شهرستان‌ها

وی ادامه داد: ما در تلاش هستیم که هم سینماهای قدیمی به روز شوند، هم در حد بضاعت بتوانیم توسعه منطقه‌ای را دنبال کنیم والبته طوری برنامه ریزی کنیم که به تنوع خدمات فرهنگی و هنری هم در این مکان‌ها توجه شود و مخاطب با مراجعه به این مکان‌ها بتواند از خدمات فرهنگی متنوع مثل سالن سینما، نگارخانه، سالن تئاتر، استودیو صدا و تصویر و پلاتو و کتابفروشی استفاده کند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس بیان کرد: در شهرستان‌ها هم یک طرح کلی داریم. بعضی شهرستان‌ها از لحاظ جمعیت و بافت ظرفیت پردیس سینمایی را دارند. بعضاً در گذشته هم سینما داشتند ولی در حال حاضر تعطیل شده است. در شهرستان‌هایی مانند کازرون که سالن سینما داریم در صورت همراهی ارکان مدیریتی شهرستان برنامه راه اندازی پردیس سینمایی داریم. در یک سال آینده خبرهای خوبی از گسترش امکانات سینمایی در شهرستان‌ها خواهید شنید.

الحاق سینما پیام و پرسیا، تولد پردیس سینمایی را نوید می‌دهد

سکان دار جدید حوزه هنری استان فارس به علاقمندان فیلم و سینما با اشاره به طرح الحاق سینما پیام و پرسیا، مژده داد: به زودی چهره سینمایی شهر شیراز به طرز شایسته ای دگرگون خواهد شد.

وی افزود: ما در گام اول از دومجموعه سینما پرسیا و پیام که دو سینمای متصل به هم در خیابان زند هستند کار را آغاز کردیم. این دوسینما به یک پردیس با شش سالن و حدود ۶۰۰ متر نگارخانه تخصصی و مکان مناسبی برای کتابفروشی و عرضه محصولات فرهنگی، و یک سالن چندمنظوره تبدیل خواهد شد.

تولد پردیس سینمایی با الحاق سینما پیام و پرسیا

نمازی با اشاره به سرعت کار و زمانبندی اتمام این پروژه ابراز داشت: مراکز همطراز شیراز در شهرهایی مثل اصفهان و مشهد وضعیت بهتری دارند. ما در تلاش هستیم با یک جهشی به وضعیت مطلوب نزدیک بشویم. در همین مدت کوتاه تخریب و آوار برداری انجام شده و در حال حاضر در مرحله بازسازی هستیم. پیش بینی اولیه ما این است که اگر هم افزایی خوبی بین دستگاه‌های همکار برای صدور مجوزها صورت بگیرد اوایل بهار ۱۴۰۱ شیراز بتواند از ظرفیت این پردیس سینمایی جدید بهره ببرد.

سینما سعدی هم به پردیس سینمایی تبدیل خواهد شد

رئیس جدید حوزه هنری فارس تاکید داشت: سینما در شیراز جزو هویت اجتماعی مردم محسوب می‌شود. خیلی ازخیابان ها به اسم سینمایی که در آن مکان واقع است معروف هستند. مردم خاطرات زیادی از فضاهای سینمایی دارند این وظیفه ما را سنگین می‌کند. ما در گام بعدی برای سینما سعدی برنامه داریم که به یک پردیس سینمایی با حدود نه تا یازده سالن تبدیل شود.

وی در خصوص راهکارهای آشتی مردم با سینماها و استقبال مخاطبین از این امکانات خاطر نشان کرد: طبیعتاً اگر سالن ما فقط تک سالن سینما باشد و یکی دونوع فیلم برای مخاطب خاص اکران شود، شاید مخاطبین زیاد استقبال نکنند و مدام تکرار شود که سالن‌های سینما رونق زیادی ندارند. اما وقتی یک پردیس طراحی شود که نگار خانه و سالن تئاتر و سالن طنز، سالن سینمای کودک، سالن هنر و تجربه همزمان با هم برای سلیقه‌های مختلف محتوا ارائه دهند و به مخاطب قدرت انتخاب بدهد رونق چشمگیری شاهد خواهیم بود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس اضافه کرد: در حال حاضر پردیس‌ها در سطح کشور در صدر فروش قرار گرفتند. طبیعتاً حضور انواع محصولات فرهنگی و هنری استقبال مخاطب را افزایش می‌دهد.

نمازی سینماهای حوزه هنری را جزو میراث فرهنگی شهر دانست و گفت: انواع گروه‌ها با سلیقه‌های متفاوت از این سینماها خاطره دارند. اینها سرمایه‌های اجتماعی حوزه هنری است و باید پاسخ مناسبی به این تعلق خاطر بدهیم.

آغاز به کار اولین سینما محله شیراز در هفته هنر انقلاب اسلامی

نمازی در خصوص توازن امکانات سینمایی در شیراز هم خبر داد: در بعضی محلات شیراز پیگیر راه اندازی سینما محله هستیم و به زودی با همکاری شهرداری شیراز اولین سینما محله در پردیس ره‌آوین در بلوار جانبازان راه اندازی خواهد شد. طبق پیش بینی ما در فروردین سال ۱۴۰۱ همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی اولین سینما محله شیراز شروع به کار خواهد کرد.

وی در خصوص تولید محتوا برای استفاده بهینه از این زیرساخت‌ها نیز پاسخ داد: حوزه هنری در بحث سینما یک شعار معروفی دارد: «سینما جای امن برای خانواده‌ها» که در سطح کشور هم برای تحقق این شعار خوشنام عمل کردند. بیشترین سهم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است و مردم با خیال راحت از این فضاها بهره می‌برند. سینماهای حوزه هنری مدیریت یکپارچه دارد و این صندلی‌ها که به فضای سینمایی شیراز اضافه می‌شود، زیرمجموعه بهمن سبز قرار می‌گیرند.

تولد پردیس سینمایی با الحاق سینما پیام و پرسیا

نمازی تصریح کرد: قطعاً تولیدات استانی که قابلیت اکران دارند، می‌توانند از فضاها و زیرساخت‌های حوزه هنری استفاده کنند. حتی به فکر سینمای فیلمسازان شیراز هم هستیم.

وی بحث سینما داری و بحث تولید محتوا را دو موضوع جدا برشمرد و ادامه داد: این زیرساخت‌ها در خدمت محتوا قرار می‌گیرند اما الزاماً برای همه زیرساخت‌ها لازم نیست خود حوزه محتوا داشته باشد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس بیان کرد: در حوزه هنری سازمان سینمایی سوره ماموریتش تولید محصولات سینمایی برای اکران در سینما هاست. اخیراً دوباره چرخ تولید آثار سینمایی در حوزه هنری رونق گرفته است. حوزه هنری استان هم در زمینه تولید آثار مأموریت دارد. برای برخی آثار منابع استانی پاسخگوست. ما علاوه بر تهیه کنندگی در بحث حمایت تجهیزاتی و زیرساختی هم می‌توانیم ورود کنیم. برای برخی طرح‌ها هم قاعدتاً نیاز به تصمیم‌گیری در ستاد است که به سازمان سینمایی سوره ارجاع داده می‌شود. ارتباطات خوبی با سازمان برقراراست.

به گزارش مهر حدود سه ماه است که تیم اجرایی حوزه هنری طرح احیای سینماهای شیراز را آغاز کرده است و به گفته رئیس جدید حوزه هنری تا بهار سال جدید مردم به صورت ملموس از ثمره این تلاش‌ها بهره خواهند برد.

کد خبر 5383352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha