۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۵۵

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها خبر داد؛

تهیه نقشه رویشگاه های گیاهان دارویی در خراسان جنوبی

تهیه نقشه رویشگاه های گیاهان دارویی در خراسان جنوبی

بیرجند-مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: نقشه رویشگاه های گیاهان دارویی در خراسان جنوبی و نوع محصولات و میزان برداشت محصول مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ترحم بهزاد ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: کل عرصه‌های منابع طبیعی کشور بیش از ۱۳۴.۴ میلیون هکتار بوده که حفظ و حراست از آنها همواره مورد توجه است.

وی ادامه داد: از این میزان ۸۴.۸ میلیون هکتار وسعت مراتع کشور است که بیش از ۵۲ درصد وسعت کشور را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: در راستای بهره برداری از عرصه‌های مرتعی، شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا بیش از ۸۰ میلیون هکتار در سطح کشور ممیزی شده است، افزود: همچنین ۳۵۰ هزار فقره پروانه چرا برای ۹۸۱ هزار خانوار صادر شده است.

بهزاد بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده میانگین بهره برداران ۱۶۰ هزار خانوار بوده که بیش از شش برابر مازاد بر ظرفیت از مراتع بهره برداری می‌کنند.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: پایه و اساس مدیریت مراتع کشور پروانه مرتع داری بوده که در این راستا بهره برداران برای تهیه طرح بهره برداری مکلف هستند.

وی اظهار کرد: میانگین طرح بهره برداری در سال گذشته پنج میلیون و ۴۷۰ هزار میلیون هکتار بوده است.

بهزاد اظهار کرد: احیای مراتع کشور سالانه به طور میانگین ۱۱۲ هزار هکتار بوده که در سال گذشته ۱۹۵ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

وی بیان کرد: در راستای بهبود و ارتقای معیشت اقتصادی مردم و بهره برداران علاوه بر تولید علوفه به مواردی اعم از آبزی پروری، پروار بندی، زراعت گیاهان دارویی، کشت علوفه کاری و گونه‌های چند منظوره توجه ویژه شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: در سال گذشته ۱۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در کشور توسعه گیاهان دارویی داشته ایم به گونه‌ای که ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به خراسان جنوبی بوده است.

وی با بیان اینکه آنغوزه شیرین طبس بهترین آنغوزه مطرح در کشور است، افزود: این امر باعث شده برنامه ریزی خوبی در امر کشت گیاهان دارویی در خراسان جنوبی داشته باشیم.

بهزاد بیان کرد: وسعت خراسان جنوبی هشت میلیون و ۳۶۱ هزار هکتار بوده که تاکنون هشت میلیون و ۸۹۵ هزار هکتار ممیزی شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: میزان مازاد ممیزی شده در خراسان جنوبی مربوط به عرصه‌های بیابانی بوده است.

وی بیان کرد: در سطح دو میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار از اراضی ممیزی شده، تهیه طرح مرتعداری صورت گرفته است.

بهزاد بیان کرد: نقشه رویشگاه گیاهان دارویی در خراسان جنوبی و نوع محصولات و میزان برداشت محصول مشخص شده است.

کد خبر 5391978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha