۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۱۵

وزیر بهداشت:

ساختارهای غیر مولد در حوزه پژوهش باید تغییر کند

ساختارهای غیر مولد در حوزه پژوهش باید تغییر کند

وزیر بهداشت گفت: تغییر در نگرش مدیران، تغییر ساختارهای غیر مولد و توجه به فعالیت پژوهشی محصول محور و تصویب قوانین حمایتی از تولید دانش بنیان از اهداف ویژه وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر بهرام عین اللهی امروز در مراسم بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی گفت: معاون اول رئیس جمهور را جزء خانواده وزارت بهداشت می دانیم و در این مدت کارهای زیربنایی بسیار مهمی در حوزه سلامت و رسیدگی به مناطق محروم انجام داده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی آغاز فصل خودباوری، استقلال، حذف تکیه بر بیگانگان بود و قطعا اگر پیروزی انقلاب اسلامی نبود قطعا به این پیشرفت ها نائل نمی شدیم. علی رغم وابستگی صددرصدی به غرب در زمان پیش از انقلاب در کارهای اولیه خودمان مانده بودیم.

وی با اشاره به مرجعیت علمی به عنوان مولفه اساسی توسعه و پیشرفت کشور گفت: مرجعیت علمی ایران را به پرچمدار نهضت علمی در منطقه بدل کرده است.

عین اللهی خاطرنشان کرد: در عرصه اقدام در حوزه سلامت فعالیت در حوزه هایی مانند نانوبیوتکنولوژی، سلول های بنیادی، زیست فناوری، پیوند اعضاء، هوش مصنوعی و مهندسی زیستی مصداق کار جهادی است. در دوران سخت تحریم در مسیر خودباوری حرکت کردن از مصادیق جهاد علمی محسوب می شود.

وی با اشاره به ادغام آموزش و پژوهش در سلامت و تشکیل وزارت بهداشت در سال ۶۵ گفت: در حافظه تاریخی این مردم است که زمانی پزشکان هندی و بنگلادشی و مرگ نوزادان و مادران باردار را شاهد بودیم اما امروز به برکت انقلاب اسلامی جهش های بسیاری در شاخص های سلامت، ارائه درمان های پیچیده، خودکفایی در تولید ۹۰ درصد دارو ها در داخل کشور، تحقیقات پیشرفته و ایجاد شبکه منحصربفرد بهداشت در کشور را شاهد هستیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: تداوم این حرکت خیره کننده در دستیابی به مرجعیت علمی و تولید دانش بنیان نیاز به همت بیشتری دارد. تغییر در نگرش مدیران، تصمیم سازی، تغییر ساختارهای غیر مولد و توجه به فعالیت پژوهشی محصول محور نه مقاله محور، بهره مندی از نخبگان علمی و فناوری و تصویب قوانین حمایتی از تولید دانش بنیان از اهداف ویژه وزارت بهداشت است.

وی یادآور شد: رشد علوم پزشکی کشور در حوزه تحقیقات و فناوری با حمایت از جستجوگران علمی و تحقیقاتی و همچنین توسعه زیرساخت ها و بودجه محقق می شود. مقاله یک وسیله برای رسیدن به این اهداف است و نه هدف آن.

عین اللهی اضافه کرد: جشنواره رازی نشان می دهد که حوزه سلامت از مرزهای کشور فراتر رفته است و به قدرت ایران اذعان دارد. اقتدار علمی کشور با دانش، علم، تولید فرآورده های پیشرفته در حوزه نانو و بیو، نه تنها موجب شده که مردم از پیشرفته ترین درمان ها بهره مند شوند بلکه مردم منطقه نیز علاقمند هستند برای درمان به ایران بیایند.

وی با اشاره به وقوع پاندمی کرونا در جهان گفت: کرونا یک امتحان بسیار بزرگ در جهان بود که قدرت کشورها را نشان داد. در انجام واکسیناسیون مردم آنقدر به وزارت بهداشت کمک کردند که اکنون که در پیک اومیکرون قرار داریم توانسته ایم خطر را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: ما جزء معدود کشورهایی هستیم که توانسته ایم واکسن های کرونا را با انواع پلتفرم ها تولید کنیم. علی رغم تحریم های ناجوانمردانه ای که وجود داشت توانستیم به این موفقیت برسیم. باید از کسانی که داوطلب واکسن های ایرانی شدند نیز تشکر کنیم که در این زمینه پیشگام شدند.

وی ابراز امیدواری کرد نسل جوان با الگوپذیری از دانشمندان برتر ایرانی بتوانند به رشد علمی کشور کمک کنند.

کد خبر 5425055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha