۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۱۱

مدیرکل دامپزشکی اردبیل اعلام کرد؛

معدوم‌سازی ۲۱۳ هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی در اردبیل

معدوم‌سازی ۲۱۳ هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی در اردبیل

اردبیل- مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از معدوم‌سازی ۲۱۳ هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی در ۹ ماهه امسال در استان اردبیل خبر داد.

بهلول تکلوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با خارج کردن این میزان فرآورده‌های خام دامی فاسد و غیربهداشتی سعی کردیم تا سلامت مردم را به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار دهیم.

وی بازرسی مکرر اکیپ‌های دامپزشکی را از مراکز عرضه فرآورده‌های گوشتی و لبنی یادآور شد و تصریح کرد: مردم نباید از قصابی‌های کنار جاده‌ها گوشت و مواد خام دامی تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل به آثار خطرناک بیماری کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: کشتار غیرمجاز آثار و تبعات خطرناکی را به همراه دارد و ممکن است برای همیشه سلامت افراد را به مخاطره بیندازد.

تکلوی برخورد جدی با کشتار غیرمجاز را در شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد یادآور شد و افزود: تلاش بر این است تا جلو کشتارهای فله‌ای غیرمجاز گرفته شده و این فرآیند از طریق کشتارگاه‌های صنعتی انجام شود.

وی مجهز شدن آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی را به دستگاه سی.پی.آر برای شناسایی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یادآور شد و خاطر نشان کرد: در کمتر از ۱۲ ساعت این بیماری قابل تشخیص و پیشگیری است.

تکلوی از راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع عسل کشور در اردبیل خبر داد و اضافه کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل منبع و قطب تولید عسل خالص و ناب است، این آزمایشگاه را راه‌اندازی کردیم تا با تلاش نیروهای متخصص در سطح کشور ارائه خدمات در این حوزه انجام شود.

وی بیان کرد: در آزمایشگاه دامپزشکی باقیمانده دارو و سموم نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اگر مواد غذایی از باقیمانده دارو و سموم بالاتر برخوردار باشند، از چرخه مصرف خارج شوند.

تکلوی به وظیفه اصلی دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی و سلامت تضمین سلامت مردم اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه ۸۷۰ نوع بیماری مشترک دام و انسان است، باید در مصرف مواد و فرآورده‌های خام دامی دقت شود تا با تأیید دامپزشکی و تضمین سلامت مصرف این مواد غذایی انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در استان اردبیل برای ریشه‌کنی بیماری تب برفکی اکیپ‌های واکسیناسیون فعال شدند و در ۱۲ شهرستان استان طرح واکسیناسیون دام سبک و سنگین در حال انجام است.

تکلوی تصریح کرد: بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای واکسیناسیون دام‌ها در استان اختصاص یافته و قرار است ۷۰۰ میلیون تومان نیز از این محل برای ادامه این فعالیت اختصاص پیدا کند.

وی گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری تب برفکی و تب مالت در استان مشاهده نشده و اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی زمینه ارتقا سلامت دام و مصرف‌کنندگان مواد دامی را به وجود آورده است.

تکلوی از تشدید نظارت‌ها بر کشتار دام در مراکز مجاز خبر داد و افزود: در کنار انتقال دام به کشتارگاه‌ها و بازبینی و تشخیص صحت و سلامت دام سعی بر این است تا بعد از کشتار تا ۱۲ ساعت لاشه به پیش سردکن منتقل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل خاطر نشان کرد: با همکاری مجموعه دادگستری و دادستان‌های شهرهای مختلف استان جلوی کشتارهای غیرمجاز و خارج از کشتارگاه صنعتی گرفته شده و سعی بر این بوده تا مواد خام دامی غیرمجاز از چرخه مصرف خارج شود.

کد خبر 5428547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha