۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۳

گزارش مهر از روستاهای محروم ریگان؛

طی سه کیلومتر برای برقراری تماس تلفنی/اینجا محرومیت بیداد می کند

طی سه کیلومتر برای برقراری تماس تلفنی/اینجا محرومیت بیداد می کند

کرمان – «بند نذرکش» و روستاهای اطراف آن در شهرستان ریگان یکی از کم برخوردار ترین مناطق کشور است که مردم از داشتن امکانات اولیه محروم هستند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روستای بند نذرکش با ۴۷ خانوار، تنها روستای ریگان نیست که با ضریب محرومیت بالا از داشتن ابتدایی‌ترین امکانات زندگی محروم است.

برای رسیدن به این روستا باید از بخش گنبکی شهرستان ریگان عبور کرد و چند کیلومتر در دل کوه‌ها پیش رفت تا به خانه‌هایی برسیم که دیوارهایشان از سنگ ساخته شده و سقفشان از چوب است.

در این روستا حتی یک ساختمان تازه ساز و مستحکم نیز وجود ندارد و شغل اصلی مردم این روستا دامداری است و البته این روزها در اوج خشکسالی و بی آبی نه علوفه‌ای برای چرا مانده است و نه آبی برای آشامیدن احشام.

در این روستا حتی یک ساختمان تازه ساز و مستحکم نیز وجود ندارد و شغل اصلی مردم این روستا دامداری است

نکته دیگر اینکه این روستا شبکه آب شرب مناسب نیز ندارد و مردم از آبرسانی سیار استفاده می‌کنند و به دلیل کمبود آب شربشان را از برکه‌های اطراف تأمین می‌کنند.

اما بی آبی تنها مشکل اهالی روستای بند نذرکش نیست، در زمانی که مردم در مناطق مختلف و شهری و روستایی کشور بسیاری از امور خود را در بستر اینترنت انجام می‌دهند اما در این روستا خبری از ارتباط مخابراتی و تلفن همراه هم نیست.

راه دسترسی سنگلاخی که فقط با موتورهای ایژ و ماشین‌های قدیمی شاسی بلند برخی از اهالی روستاهای اطراف طی می‌شود نیز از دیگر مشکلات اهالی بندر نذرکش است.

روستا در نقطه کور قرار دارد

مساله دیگر اینکه هیچکدام از شبکه‌های صدا و سیما نیز به دلیل قرار گرفتن روستا در منطقه کور در دسترس مردم نیست.

طی سه کیلومتر برای برقراری تماس تلفنی/اینجا محرومیت بیداد می کند

محمد یکی از اهالی روستا است که می‌گوید: اهالی در اینجا نمی‌توانند از موبایل استفاده کنند چون عملاً امکان آنتن دهی وجود ندارد.

وی افزود: اگر بخواهیم با یکی از اعضای خانواده که در شهر زندگی می‌کنند تماس بگیریم یا کار فوری داشته باشیم باید در کوهستان سه کیلومتر پیاده روی کنیم تا به جایی برسیم که آنتن در دسترس قرار گیرد.

راه روستا سنگلاخی است

وی از مسئولان خواست به درد اهالی این روستای محروم برسند و ادامه داد: خانه‌های ما از سنگ و چوب ساخته شده است و توان خریداری مصالح و استحکام سازی را نداریم.

وی ادامه داد: حتی اگر بتوانیم مصالح خریداری کنیم راهی برای دسترسی به روستا وجود ندارد و فقط یک راه سنگلاخی است که هر از چند گاهی به دلیل سیل یا طوفان شن بسته می‌شود.

کسی از بنیاد مسکن روستایی به اینجا نیامده است

این روستایی گفت: برای ساخت خانه از سنگ‌های کوه‌های اطراف استفاده می‌کنیم و دیوار می‌سازیم و بعد با استفاده از چوب درخت خرما سقف را می‌سازیم رویش را با پلاستیک می‌پوشانیم.

برای ساخت خانه از سنگ‌های کوه‌های اطراف استفاده می‌کنیم و دیوار می‌سازیم و بعد با استفاده از چوب درخت خرما سقف را می‌سازیم رویش را با پلاستیک می‌پوشانیم

فاطمه از دیگر اهالی این روستا است که می‌گوید: ما تا امروز ندیدم متولیان ساخت و ساز از جمله بنیاد مسکن یا هر دستگاه دولتی دیگر به این روستا بیایند چون امکانات نداریم بچه‌ها ما مهاجرت می‌کنند و اگر بخواهیم با آنها تماس بگیریم با مشکلات زیادی رو برو هستیم در این روستا فقط برق داریم اما خبری از آب لوله کشی و مخابرات نیست.

وی گفت: اگر بخواهیم تلفن بزنیم باید به قله کوه نزدیک روستا برویم که در راه امکان هر گونه مشکل از جمله حمله حیوانات وحشی وجود دارد.

وی ادامه داد: از مسئولان می‌خواهیم زمینه بهره مندی از شبکه‌های صدا و سیما و مخابرات را مهیا کنند.

مسئولان یک بار به روستای بندنذرکش بیایند

دهیار این روستا نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: ما از مسئولان می‌خواهیم سری به این روستا بزنند و از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیرند.

علی پیوند می‌گوید: این روستا ۴۷ خانوار جمعیت دارد و خانواده‌ها اکثراً پر جمعیت هستند، هر چند به روستا عنوان عشایری داده می‌شود اما مردم سال‌ها در این منطقه سکونت دائم دارند.

وی ادامه داد: استقرار خدمات رفاهی و ابتدایی زندگی برای مردم ضروری است، این روستا ۶۰ کیلومتری بخش گنبکی ریگان قرار دارد و چون در نقطه کور قرار دارد تلفن آنتن نمی‌دهد و برای ارتباط با مرکز شهرستان باید چند کیلومتر راه برویم تا بتوانیم تماس بگیریم.

وی گفت: دسترسی به شبکه‌های صدا و سیما را هم نداریم و مردم ارتباطی با خدمات از این دست ندارند.

تأمین آب از برکه‌های اطراف

وی در خصوص آب آشامیدنی روستا هم گفت: در زمینه آب آشامیدنی مشکل جدی داریم و باید از برکه‌های اطراف آب را تأمین کنیم که منجر به بیماری مردم شده است.

وی از مهاجرت برخی از مردم خبر داد و گفت: امکان کاهش جمعیت به خصوص جوانان وجود دارد، در گذشته این منطقه به دلیل دامداری تولید کننده لبنیات بوده است و در صورت ادامه روند فعلی روستا از جمعیت خالی می‌شود.

وی از مسئولان خواست سری به روستاهای صعب العبور و دور افتاده ریگان بزنند و با اهالی این مناطق از نزدیک صحبت کنند تا در زمینه توزیع عادلانه امکانات کار اساسی در روستاهای ریگان انجام شود.

مسئولان خواست سری به روستاهای صعب العبور و دور افتاده ریگان بزنند و با اهالی این مناطق از نزدیک صحبت کنند تا در زمینه توزیع عادلانه امکانات کار اساسی در روستاهای ریگان انجام شود

فرماندار ریگان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: کارهای زیادی برای محرومیت زدایی در شهرستان ریگان انجام شده است که با استفاده از توان گروه‌های جهادی، خیران و اعتبارات دولتی بوده است.

امین باقری با اشاره به عمق بالای محرومتی در برخی از روستاهای ریگان افزود: متأسفانه تعداد زیادی از روستاهای ریگان در مناطق صعب العبور و عشایری قرار گرفته‌اند و دارای محرومیت زیادی هستند که رفع این محرومیت به تأمین اعتبارات دولتی نیاز دارد.

وی افزود: محرومیت زدایی از این مناطق به این مساله نیاز دارد که از سوی مسئولان ملی و استانی به صورت ویژه این مناطق دیده شوند تا بتوانیم مشکل راه دسترسی و تأمین امکانات ابتدایی را در دستور کار قرار دهیم.

سفر به مناطق صعب العبور و روستاهای محروم ریگان که گاه ضریب محرومیت ۸ و ۹ را دارند یکی از راه کارهای رفع محرومیت مردم روستاهایی است که در عمق کویر موجب ایجاد امنیت می‌شوند.

کد خبر 5435022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شهروند IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      براي مسئولين كه مهم نيست ،‌همه الان درفكرانرژي هسته اي هستن ،‌دولت يادش رفته بره اين منطقه روبازديد كنه.