۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۲

معاون دادستان قزوین:

همه دستگاه‌ها در موضوع پیشگیری از وقوع جرم مسئولند

 همه دستگاه‌ها در موضوع پیشگیری از وقوع جرم مسئولند

قزوین-معاون دادستان قزوین گفت: اقدام همه دستگاه‌ها در زمینه پیشگیری از قوع جرم یک وظیفه قانونی است و همه در برابر این مسئله در هر مسئولیت و سازمانی مسئولند.

به گزارش خبرنگار مهر علی فولیان در جلسه ستاد پیشگیری از وقوع جرم که صبح یکشنبه در سالن جلسات شهید سلیمانی دادگستری استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم موضوعی است که از آن با عنوان مهم‌ترین، کارآمدترین و مؤثرترین راهکار کنترل و کاهش جرایم و آسیب اجتماعی یاد می‌شود و از مهم‌ترین سیاست‌های کشورها در مواجهه با بزهکاری است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: اساساً پیش از ورود این سیاست ما در مقابله با جرم و مجرم دو سیاست ثابت سزاگرایانه و بازپرورانه داشتیم و غالباً ابتدا منتظر بودیم تا فردی دست به جرم بزنند و بعد در قالب اعمال مجازات و به دنبال آن بازدارندگی مجازات و بازپروری و اصلاح و بازگرداندن به جامعه را شاهد بودیم و هم اکنون نیز سزاگرایی مهم‌ترین برخورد ما با جرایم است.

وی ادامه داد: قبلاً پس از وقوع جرم در خصوص آن تصمیم می‌گرفتیم و امروز میدانیم که این مسئله ناکافی است، اقدامات اقتدارگرایانه نه تنها جرایم را کم نکرد بلکه اشکال جدید جرایم جری تر از گذشته اتفاق افتاد.

فولیان اذعان کرد: دیدگاه سوم پیشگیری از وقوع جرم است که اقدامات کنترلی و پیشینی اتفاق بیفتد و نقطه تمرکز پلیس و قانون این است که امکان ارتکاب به جرم پیش بینی شود و با توجه به این موضوع برنامه ریزی اتفاق بیفتد.

این مسئول مطرح کرد: شواهد نشان می‌دهد اگر برنامه‌های پیشگیرانه خوب طراحی و اجرا شوند از جرم پیشگیری می‌شود و امنیت جامعه را بالا می‌برد و از سوی دیگر از لحاظ اقتصادی هم قابل توجیه تر است؛ هزینه‌های برنامه‌های پیشگیری به مراتب کمتر از زیان جرایم به لحاظ مادی و معنوی است.

معاون دادستان قزوین بیان کرد: برای اجرای بهینه برنامه‌های پیشگیری نیاز به همکاری همه دست اندر کاران در تمامی سطوح داریم چرا که پیشگیری از وقوع جرم یک مسئولیت مشترک است و در این موضوع به همکاری رسمی و غیر رسمی همه عزیزان نیاز داریم.

وی تبیین کرد: ما به ساختاری نیاز داریم که هماهنگی را بین دستگاه‌ها ایجاد کند و شورای پیشگیری از وقوع جرم این کار را طبق تکلیف قانونی انجام می‌دهد و اگر مدیران وظایف خود را صحیح انجام دهند شاهد کاهش بالای ناهنجاری‌ها خواهیم بود.

این مسئول با اشاره به دستور ششمین جلسه پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین مبنی بر برنامه‌های سلبی و ایجابی در مواجهه با چهارشنبه آخر سال تبیین کرد: لازم است شورای تأمین شهرستان‌ها پیش از چهارشنبه سوری تشکیل شود و برنامه ریزی های دقیقی برای جلوگیری از وقوع هر نوع خطری در همه نقاط استان اتخاذ شود.

فولیان با تاکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به شهروندان عنوان کرد: صدا و سیما و نیز رسانه‌های محلی می‌توانند در اطلاع رسانی و بازدارندگی مردم از رفتارهای پر خطر نقش مهمی دارند و از سوی دیگر آموزش و پرورش می‌تواند در آموزش به نونهالان و نوجوانان در خصوص جلوگیری از رفتارهای هیجانی پرخطر دارد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین یادآور شد: امروز لوازم محترقه به سادگی در صنوف مختلف به فروش می‌رسد و لازم است گشت‌ها و بازرسی‌ها در این زمینه به صورت جدی ورود کنند.

در ادامه این جلسه به موضوع جمع آوری معتادین متجاهر و تأمین کمپ ماده ۱۶ در استان قزوین اشاره شد و قرار پیگیری جدی قانونی از قوی دستگاه قضا برای تحقق وظایف شهرداری‌ها در تأمین نیازهای مالی این موضوع جز مصوبات جلسه قرار گرفت.

فولیان توضیح داد: همواره تصور می‌شود ساخت و ساز در اراضی کشاورزی در ایام نوروز کار سهلی است لذا گشت‌های شهرداری، جهاد کشاورزی، امور اراضی، بنیاد مسکن، فرمانداران، بخشداران، محیط زیست و… باید به طور جدی در این ایام سرکشی از اراضی را در دستور کار خود قرار دهند.

کد خبر 5440187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha