۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۳۵

برای نخستین بار صورت گرفت؛

کشت گیاه در خاک ماه!

کشت گیاه در خاک ماه!

محققان موفق شده اند در خاک ماه دانه بکارند. این دستاورد نخستین گام در راستای کشت محصول کشاورزی روی ماه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هیل، محققان دانشگاه فلوریدا اعلام کردند ۱۲ گرم (به اندازه چند قاشق چایخوری) خاک ماه را در این آزمایش استفاده کردند. به گفته آنها خاک مذکور که از ناسا قرض گرفته شده در مأموریت‌های آپول و۱۱، ۱۲ و ۱۷ از سطح ماه جمع آوری شده بود.

این گروه برای کشت دانه از ظرف‌های پلاستیکی کوچکی به اندازه یک انگشتانه استفاده کردند که به طور معمول برای کشت سلول به کار می‌رود. آنها در هر ظرف یک گرم خاک ریختند.

در مرحله بعد خاک با محلولی مغذی مرطوب شد و چند دانه گیاه رشادی گوش موشی ( Arabidopsis thaliana) به آنها اضافه شد. از آنجا که کد ژنتیکی این گیاه به طور کامل مشخص شده، به طور معمول در آزمایش‌های علمی از آن استفاده می‌شود.

هنگامیکه تقریباً تمام دانه‌ها جوانه زدند، محققان بسیار شگفت زده شدند.

راب فرل یکی از مؤلفان پژوهش در بیانیه ای در این باره می‌نویسد: می‌توان درآینده و برای مأموریت‌های فضایی طولانی‌تر از ماه به عنوان یک هاب یا پد پرتاب استفاده کرد. ما می‌خواهیم در خاک این سیاره گیاه پرورش دهیم.

کد خبر 5489286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهدی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      1 1
      گیاه برای رشد نیازبه اکسیژن داردنبوداکسیژن درماه راچه مبکنند؟!
      • علیرضا IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
        0 0
        دوست عزیز میدونم خیلیا پیامم رو بخونن هزار انگ بهم میزنن. اما مهم نیست.چون درک میکنم وقتی سالیان سال دروغهای بزرگی رو توی ذهن من و شما و مردم کردند، خلافش سخته که باور بشه. هیچ فضانوردی به ماه سفر نکرده و بخاد هم نمیتونه که سفر کنه. اینا همش بازیهای رسانه ای برای اعلام قدرته. همش جلوه های تصویریه.