۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۳

توسط نشر خزه؛

داستان بلند «مدام» منتشر شد

داستان بلند «مدام» منتشر شد

داستان بلند «مدام» نوشته پویه صمیمی توسط انتشارات خزه راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، داستان بلند «مدام» نوشته پویه صمیمی توسط انتشارات خزه راهی بازار نشر شده است.

در این کتاب با فضایی مواجه‌ایم که به هیچ‌وجه رئال نیست؛ بلکه در طول داستان با جریان سیال ذهن میان خیال و واقعیت تاب می‌خوریم. پویه صمیمی، نویسنده این اثر که به‌تازگی از سوی نشر خزه منتشر شده، خود می‌گوید که در نگاه اول به نظر می‌رسد مُدام دارد در پکن اتفاق می‌افتد؛ اما به تدریج خواننده متوجه می‌شود که این مکان، جایی نیست جز فضایی ساخته و پرداخته ذهن شخصیت داستان.

این کتاب در شهریورماه ۱۴۰۰ به چاپ رسید پس از آن نیز در آبان ۱۴۰۰ به چاپ دوم رسیده است و راهی بازار نشر شد؛ پویه صمیمی نویسنده این اثر متولد سال ۱۳۵۸، است. او فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته جرم‌شناسی از دانشگاه مفید قم و فارغ‌التحصیل مقطع دکترا در رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه حقوق و علوم سیاسی پکن است. صمیمی در کنار تحصیلات در رشته حقوق، دو سال در کالج هنرهای نمایشی به تحصیل پرداخته است.

«مُدام»، داستان بلند ایرانی است. ماجرای گم‌کردن جهت‌ها و مکان‌ها، نشت‌کردن دائمی گذشته در حال و تکرار مکرر خاطرات و حضور مدام آدم‌هایی که سالیان دور، در مکان و زمانی دیگر در زندگی شخصیت داستان نقش داشته‌اند. یک بازتولید هذیان گونه تمام آنچه باید پشت سر گذاشته شود اما نمی‌شود. و این «نشدن» پررنگ‌تر است وقتی بدانیم که حالا شخصیت داستان در کشوری زندگی می‌کند که در زبان مردمانش ترجمه «پریروز» می‌شود روز پیش رو و ترجمه «پس‌فردا» می‌شود

این کتاب داستان سرگیجه و بیش از همه یک حسرت است؛ حسرت اینکه کاش آدم می‌توانست کاسه سرش را بگیرد زیر شیر آب و محتویاتش را کامل بشوید، بعد مثل یک گوی شیشه‌ای شفاف بدهدش دست یک نقاش عاشق تا روی دیواره هاش باغ پر از شکوفه بهاری بکشد؛ حسرت تجربه فردایی که هذیان هزارباره گذشته نباشد.

مدام چهار بخش و نیم دارد (باید اضافه کنم که ابتدای داستان می‌خوانیم که «او» جایی در نوجوانی‌اش محاسبه کرده که اگر از پنجره بپرد حدود چهارونیم ثانیه بعد به زمین می‌رسد) و جز در نیم‌بخش آخر -که نوع روایت متفاوت می‌شود- تمام داستان توسط راوی سوم‌شخص (دانای کل) نقل می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«تو در آخرین پیغام‌هایت از بی دلیل رفتنم گله کرده بودی از اینکه چرا به خودم زحمت نوشتن چهار کلمه را نداده ام و من فکر می‌کنم شاید حالا وقت خوبی برای نوشتن باشد و باورکن که این بار اول نیست که برائت می‌نویسم پیش از این هم بارها نشسته ام، همه چیز را برائت نوشته ام و بعد به خودم آمده ام و دیده ام جای دیگری هستم و کلماتم در ناکجای دیگری جا مانده اند. با این حال باز تلاش می‌کنم. منتی سر تو نیست من تنها دلخوشی روزگارم همین است. همین کلماتی که هر بار به مقصد تو معلق بین زمین و آسمان ناکجا قطار می‌شوند، هرچند که همواره نمی رسند.»

کتاب «مدام» با ۸۰ صفحه، شمارگان ۴۶۰ نسخه و قیمت ۳۰ هزارتومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

کد خبر 5507448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha