۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی:

سیاست کشور توسعه علم و فناوری است

سیاست کشور توسعه علم و فناوری است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سیاست کشور توسعه علم و فناوری است ولی برای سهولت بین المللی سازی باید معیارهایی برای اعزام اساتید تعیین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کمال خرازی امروز در اجلاس معاونین و مدیران بین المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های تابعه در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: علم و فناوری یکی از مؤلفه‌های قدرت است و کشورها با تکیه بر این مؤلفه سعی دارند قدرت خودشان را به دیگران نشان می‌دهند.

وی افزود: نمونه‌های زیادی داریم که توانسته اند با قدرت علم و فناوری برتری نسبی کسب کنند، در منطقه ما نیز رژیم صهیونیستی، ترکیه و هند توانسته اند از علم و فناوری برای توسعه قدرت استفاده کنند.

خرازی یادآور شد: کشور ما در نمونه‌های زیادی در علم بی نیاز شده است. یکی از این حوزه‌ها پزشکی است که کشورمان از بیگانگان بی نیاز شده است. یک تصمیم راهبردی در کشور گرفته شد که داروهای ژنریک در کشور تولید شوند.

وی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی نیز توانسته ایم تولیدات خوبی داشته باشیم و در دوران تحریم که مشکلات زیادتری داریم توانسته ایم از خارج بی نیاز باشیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره پیشرفت کشور در دانش هسته‌ای گفت: اگر در حوزه دانش هسته‌ای پیشرفت نکرده بودیم مطمئن باشید قدرت‌های جهانی با ما مذاکره کنند.

وی افزود: در زمانی که مذاکره می‌کردیم گفته بودند ۱۵ عدد سانتریفیوژ داشته باشیم اما وقتی با نظر مقام معظم رهبری تعلیق شکسته شد و به ۱۹ هزار سانتریفیوژ رسیدیم دیدند چاره‌ای ندارند که با ما مذاکره کنند.

خرازی افزود: ما در علم و فناوری پیشرفت‌های زیادی داشته ایم اما هنوز این تلاش به اندازه کافی نیست. استعداد خدادادی داریم اما از نظر بودجه وضعیت خوبی نداریم. در کره جنوبی ۴.۵ درصد از تولید ناخالص ملی به علم و فناوری اختصاص می‌یابد و ما در این بخش ضعیف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ساختارهای لازم در این زمینه داریم، اسناد بالادستی هم وجود دارد ولی برای انتقال دانش باید فعال‌تر شویم. ما سال‌ها پیش پیشنهاد دادیم که سند راهبردی همکاری بین المللی جمهوری اسلامی ایران تهیه شود و بالاخره در سال ۹۶ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: تحریم در درجه اول یک مشکل است و نگرانی‌های مسائل امنیتی هم موجب سختگیری‌هایی در اعزام اساتید می‌شود که برای رفع آن پیشنهاد می‌کنم یک سازمان مشترک میان وزارتخانه و دستگاه‌های امنیتی ایجاد شود و معیارهایی برای اعزام اساتید به خارج تعیین شود تا موانع امر کاهش یابد.

وی گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها و اهدای تجهیزات تولید ایران توسط مقامات سیاسی و تشکیل هیأت‌های مشورتی علمی از دیگر کارهای مفید این حوزه است.

خرازی اظهار داشت: ما در جذب دانشجویان خارجی ضعف داریم باید افراد پس از اینکه از اینجا می‌روند دوستدار و مبلغ ایران باشند اما این ضعف وجود دارد که روابط انسانی ایجاد نمی‌شود، رسیدگی درستی نمی‌شود و برخی مواقع برعکس عمل می‌کند.

وی افزود: یکی از سامانه‌های رباتیک جراحی ایران از سوی اندونزی خریداری شد و با وجود نمونه آمریکایی، آنها نمونه ایرانی را ترجیح دادند. از همین رو باید بخش خصوصی را در این زمینه فعال کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: صنعت گردشگری پزشکی ایران با وجود پیشرفت‌های پزشکی کشور ضعیف است و باید همت کرد و آن را گسترش داد.

وی گفت: ضمن اینکه باید گروهی از خبرنگاران علمی در کشور در حوزه‌های مختلف تربیت کنیم که به انعکاس پیشرفت‌های علمی ایران در رسانه‌های مختلف بپردازند.

کد خبر 5548659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha