۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴

مهر گزارش می‌دهد؛

اشتغالزایی در کرمانشاه با ماهیان زینتی/ آبزیان نان آور شدند

اشتغالزایی در کرمانشاه با ماهیان زینتی/ آبزیان نان آور شدند

کرمانشاه- استان کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی در حوزه اشتغال‌زایی دارد که مغفول مانده است اما پرورش ماهیان زینتی یکی از ظرفیت‌هایی است که به حل مشکل بیکاری استان کمک می‌کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- مهسا حشمتی: آبزی‌پروری یکی از حوزه‌های سودمند در زمینه اشتغال‌زایی است که به دلیل تنوع بالای محصولات آن می‌توان به این حوزه ورود کرد و با وجود ایجاد اشتغال از سود آن بهره‌مند شد، یکی از فعالیت‌های آبزی‌پروری تولید و تکثیر ماهیان زینتی است و ماهیان زینتی به ۲ دسته ماهیان آکواریومی و ماهیان قرمز تقسیم می‌شوند که ماهیان قرمز در دوران عید نوروز پرطرفدار بوده اما ماهیان آکواریومی در تمام فصل‌ها طرفدار دارند.

پرورش ماهیان زینتی نسبت به پرورش سایر جانداران دردسرهای محیطی کمتری دارد و البته نباید فراموش کرد که پرورش و تکثیر هر جانداری نیازمند تخصص و تجربه است تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی فرصتی مناسب، مطمئن و زودبازده برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان شیلات و علاقه‌مندان این صنعت است.

پرورش ماهیان زینتی علاوه بر اشتغال‌زایی در حفظ تنوع زیستی و افزایش جاذبه‌های گردشگری مؤثر بوده و از این طریق نقش بسزایی در جهش اقتصادی بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارد و سالانه ۲۰۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در ایران تولید می‌شود و به اعتقاد کارشناسان، خلیج فارس زیستگاه بیش از ۲۵۰ گونه از ماهیان زینتی است که تاکنون تعداد کمی از آنها شناسایی شده است.

فعالیت ۵۲ مرکز پرورش ماهیان زینتی در کرمانشاه

فرزاد افضلی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در استان کرمانشاه پرورش ماهیان زینتی مورد توجه قرار گرفته و مرکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با ظرفیت یک میلیون قطعه در شهرک فرامان کرمانشاه سال گذشته افتتاح شد و در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه نیز مورد بازدید کارشناسان و نماینده رئیس جمهور قرار گرفت و به دلیل درآمدزایی، زودبازدهی و اشتغال‌زایی آن مورد استقبال و توجه قرار گرفت.

اشتغالزایی در کرمانشاه با ماهیان زینتی/ آبزیان نان آور شدند

وی از ظرفیت تولید زالوی طبی، جلبک اسپیرولینا و ماهیان زینتی در حوزه دانش بنیان نام برد و افزود: می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا تولیدات جانبی در حوزه آبزیان را نیز افزایش داد و از این طریق در راستای اشتغال‌زایی بهره برد همچنین در حال حاضر ۵۲ مرکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در انواع زنده‌زا و تخم‌گذار تا ظرفیت پنج میلیون قطعه در کرمانشاه فعالیت دارند و برخی از مراکز داخل شهر بوده و به دلیل آنکه دستگاه‌های استعلام گیرنده اعلام کردند که باید خارج از شهر فعالیت کنند، مجوز لازم به آن‌ها داده نشد و تسهیلات دریافت نمی‌کنند.

تولیدکنندگان ماهیان زینتی حمایت می‌شوند

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه تصریح کرد: در نظر است برای آن دسته از مراکز که کیفیت کار بالایی دارند شهرک مجزا ایجاد شده تا برای توسعه و درآمدزایی و اشتغالزایی گام مثبتی برداشته شود و بتوان در استان کرمانشاه در حوزه پرورش ماهیان زینتی پیشرو بود و توسعه صنعت پرورش ماهیان زینتی با توجه به تغییر سبک زندگی شهروندان و استقبال روزافزون مردم دنیا به داشتن آکواریوم می‌تواند فرصتی ناب و ارزشمند برای اشتغالزایی و رونق کسب و کارهای کوچک و همچنین ارزآوری برای استان و کشور باشد.

افضلی گفت: در مراکز تکثیر و تولید ماهیان زینتی در استان کرمانشاه انواع ماهیان زینتی تخم‌گذار مثل آنجل، اسکار، فایتر و سیچلاید پرورش داده می‌شوند و ماهیان زینتی زنده‌زا مثل گوپی، مولی و دم شمشیری نیز در کارگاه‌های پرورش ماهی استان پرورش می‌یابند.

اشتغالزایی در کرمانشاه با ماهیان زینتی/ آبزیان نان آور شدند

تحقق شعار سال وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی است

آیت‌الله مصطفی علما در ابتدای سال جاری در دیداری با مدیرکل شیلات استان کرمانشاه اظهار کرد: استان کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی در حوزه تولید آبزیان دارد و اداره شیلات باید با توجه به ظرفیت‌های عظیم خدادادی استان موقعیت‌های تازه‌ای برای جوانان ایجاد کرده و در زدودن معضل بیکاری نقش اساسی داشته باشد، اداره شیلات باید بتواند شعار سال مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را محقق کند که تحقق شعار سال مقام معظم رهبری وظیفه همه دستگاه‌ها بوده تا بتوانیم سال جدید را با موفقیت سپری کنیم.

اشتغال‌زایی در استان کرمانشاه که متأسفانه یکی از استان‌های با نرخ بیکاری بالا در کشور است نیازمند توجه و خلاقیت است و ظرفیت‌های زیادی در استان وجود دارد که فراموش شده است اما پرورش ماهیان زینتی به دلیل مفرح بودن برای جوانان جویای کار فرصت مناسبی است تا علاوه بر اشتغال خود بتوانند در حوزه کارآفرینی نیز گام مهمی بردارند حمایت مسئولین در این راستا می‌تواند اثرات مثبتی را در پی داشته باشد.

کسب و کارهای کوچک مورد حمایت قرار می‌گیرند

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان کرمانشاه یکی از استان‌هایی است که دارای ظرفیت مناسبی در حوزه‌های گوناگون بوده اما همواره از مشکل بیکاری رنج می‌برد.

بهزاد باباخانی افزود: در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه حل مشکل بیکاری به عنوان اولویت اصلی مطرح شد و نشستی نیز با فعالان بخش اقتصادی برگزار و دغدغه‌های آنان بررسی شد.

اشتغالزایی در کرمانشاه با ماهیان زینتی/ آبزیان نان آور شدند

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: تسهیلات خوبی در قالب بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای مشاغل خرد در کرمانشاه اختصاص داده شده و بهترین سهمیه نسبت به جمعیت در کشور برای کرمانشاه است.

باباخانی با اشاره به اینکه سال جاری به نام «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نام گرفته، بیان کرد: همچنین در قانون بودجه سال جاری ۱۰ درصد از درآمد حوزه تملک دارایی‌ها نوع یک به حوزه طرح‌های دانش بنیان اختصاص یافته است که رقمی در حدود ۸۷ میلیارد تومان است.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آماری ایران استان کرمانشاه با نرخ ۱۵.۴ در بهار سال ۱۴۰۱ بر استان هرمزگان که سال‌های پیش رتبه اول بیکاری کشور را داشته پیشی گرفت و امسال استان هرمزگان با کاهش نرخ بیکاری جایگاه نخست بیکارترین استان کشور را به استان کرمانشاه داد.

کد خبر 5554804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha