۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۲۹

پوتین: غرب بازی خطرناک و خونینی را آغاز کرده است

پوتین: غرب بازی خطرناک و خونینی را آغاز کرده است

رئیس‌جمهور روسیه امروز بار دیگر تأکید کرد آمریکا و کشورهای غربی برای حفظ سلطه خود در جهان، سیاست‌های خطرناکی در پیش گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امروز پنج‌شنبه در اجلاس «والادی» با انتقاد از سیاست‌های غرب نسبت به دیگر کشورها گفت کشورهای غربی برای کنترل و حفظ هژمونی خود در بقیه جهان از ابزارهای «کثیف» و «خونباری» استفاده می‌کنند.

موضوع سخنرانی پوتین در این اجلاس «جهان پس از هژمونی: عدالت و امنیت برای همه» است. وی با بیان اینکه غرب بازی خطرناک و خونینی را آغاز کرده افزود بحران جهانی همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دیر یا زود غرب مجبور است درباره آینده مشترک‌مان به گفت‌وگو تن دهد.

به گفته پوتین «این بازی خطرناک، حاکمیت ملت‌ها و مردم و هویت و یگانگی‌شان را انکار می‌کند و به منافع دیگر دولت‌ها هیچ اهمتیی نمی‌دهد.».

رئیس‌جمهور روسیه گفت: فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تعادل و توازن قدرت در جهان را به هم زد و این دلیل اصلی قدرت‌گیری غرب بود، اما دوره سلطه بدون منازعه و تقسیم‌ناپذیر غرب در امور جهانی در حال پایان است. تمدن غرب، تنهاترین تمدن در جهان نیست، بخش عظیمی از جمعیت جهان در شرق متمرکز شده است.

وی تأکید کرد وقت آن است که درباره تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل فکر کنیم، به‌گونه‌ای که منعکس‌کننده تفاوت‌ها و چندگانگی‌ها در جهان باشد.

پوتین همچنین با تأکید بر اینکه هیچ کس هرگز نمی‌تواند به روسیه دیکته کند که چه نوع جامعه‌ای باید باشد گفت «غرب به علت ازدست‌دادن سلطه‌اش در عرصه جهانی به اقلیت‌ها روی آورده است. اگر متفکران و مقامات غربی فکر می‌کنند می‌توانند گرایش‌هایی مانند رژه هم‌جنس‌گرایان یا ده‌ها گرایش جنیسی دیگر را وارد جامعه‌شان کنند، آنها می‌توانند هر چیزی که می‌خواهند، انجام دهند، اما این حق را ندارند که از دیگران بخواهند از راه و مسیر آنها پیروی کنند.»

پوتین در بخشی از سخنانش گفت: آنها سلیمانی، ژنرال ایرانی را ترور کردند. یک مقام رسمی یک کشور را در خاک کشور ثالث کشتند و آن را انکار نکردند، بلکه با افتخار گفتند بله ما کشتیم. این یعنی چی؟ کجا داریم زندگی می‌کنیم؟

رئیس‌جمهور روسیه  با بیان اینکه «دست‌کم دو غرب وجود دارد، یکی با سنت و فرهنگی غنی و دیگری با ژستی استعمارگر و تهاجمی.» در انتقاد از سیاست‌های سلطه‌جویانه و استعماری غرب گفت: حتی در اوج جنگ سرد، هیچ گاه اتفاق نیافتاد که کسی وجود فرهنگ و هنر مخالفانش را انکار یا حذف کند. هیچ اتحادی در غرب وجود ندارد. در سالها و ماه‌های اخیر غرب گام‌هایی را برای افزایش تنش در جهان برداشته است. اوضاع اوکراین و تایوان دو مثال از این تنش‌ها هستند.

پوتین درباره احتمال حمله اتمی در جنگ اوکراین گفت: ما نیازی به حمله اتمی در اوکراین نداریم، هیچ معنی ندارد، نه از لحاظ سیاسی و نه نظامی.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه افزود: روسیه هزینه زیادی برای ازبین‌بردن گروه‌های تروریستی در قفقاز شمالی پرداخت کرده است؛ تروریست‌هایی که غرب آن را سازماندهی کرد. ما تلاش نداریم به عقب نگاه کنیم. ما به دنبال روابط حتی با کسانی بودیم که در واقع علیه ما اقدام کردند، به دنبال توسعه روابط با هر کسی بودیم، هم کشورهای غربی و هم ناتو. پیام این بود «با هم زندگی کنیم، گفت‌وگو کنیم»، اما پاسخی که دریافت کردیم «نه» بود، و افزایش فشارها و ایجاد تنش در مرزهای ما.

کد خبر 5618536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حال IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
      1 1
      سلام حرکت مثبت بشدت مثبت دیپلماسی بیان در شرق اثر گذ ار وپویا