۵ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۰۳

در سالروز جنگ اوکراین؛

اتحادیه اروپا: فشارها بر روسیه را ادامه می‌دهیم

اتحادیه اروپا: فشارها بر روسیه را ادامه می‌دهیم

اتحادیه اروپا در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد که به حمایت نظامی و مالی اوکراین ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که این اتحادیه با ارائه کمک‌های نظامی، مالی و سیاسی و با اعمال فشار تحریم‌ها بر روسیه به کمک به اوکراین ادامه خواهد داد.

در این بیانیه که بروکسل در آستانه سالگرد عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین منتشر کرد، آمده است: «اتحادیه اروپا به حمایت از اوکراین در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، بشردوستانه، مالی و نظامی، از جمله از طریق تدارکات هماهنگ شده سریع از صنایع اروپایی ادامه خواهد داد.»

در بیانیه مشترک همچنین افزوده شده است: «ما فشار جمعی بر روسیه را برای پایان دادن به جنگ تجاوزکارانه خود بیشتر خواهیم کرد. برای این منظور، بسته تحریمی دهم را اتخاذ خواهیم کرد و اقداماتی را علیه کسانی که تلاش می‌کنند اقدامات اتحادیه اروپا را دور بزنند، برمی داریم.»

این سند همچنین حمایت از طرح صلح موسوم به پیش نویس ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را اعلام می‌کند.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه مشترک گفتند: «ما به همراه شرکای بین‌المللی‌مان مطمئن خواهیم شد که اوکراین پیروز می‌شود، قوانین بین‌المللی رعایت می‌شود، صلح و تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهای بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده آن بازگردانده می‌شود، اوکراین بازسازی می‌شود، و عدالت اجرا می‌شود. تا آن روز، ما آرام نخواهیم نشست.»

بیانیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی منتشر شده که وزیر دارایی اوکراین بودجه لازم برای بازسازی این کشور را اعلام کرد. «سرگئی مارچنکو» وزیر دارایی اوکراین روز چهارشنبه گفت که کیف به ۱۰ میلیارد دلار دیگر برای تأمین نیازهای بودجه خود در سال ۲۰۲۳ نیاز دارد.

بنا به اعلام این مقام دولت اوکراین، بخشی از این بودجه برای شروع بازسازی اقتصاد این کشور مورد نیاز است.

ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از ۸ سال تحت نسل کشی و آزار و اذیت رژیم کی یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آمریکا و متحدان غربی این کشور، میلیاردها دلار کمک امنیتی و نظامی برای کی یف فراهم کرده‌اند که ارزش آن حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده و می‌توان آن را با کل بودجه دفاعی سالانه فرانسه مقایسه کرد. اقدامی که موجب شده خود این کشورها برای رفع نیازهای نظامی خود با مشکلاتی مواجه شوند.

کد خبر 5717578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • AE ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      0 0
      فشار را ادامه دهید هیچ کسی حق ندارد حیات خدا دادی انسان را منقطع کند
    • م. ج FR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      0 0
      غربیها به چپاول و غارتگری منابع طبیعی و ثروت ملی دیگر کشورها و مفت خوری و تن پروری عادت کرده اند. اونها برای عوام‌فریبی دیگر ملتها حرفهای قشنگ مثل؛ حقوق بشر، محیط زیست و حقوق زنان و.....میزنند و همزمان دست به جنایت در عراق و سوریه و افغانستان، آمریکای لاتین و آفریقا و....میزنند.