۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

جمع آوری ماهیانه ۴ هزارو ۴۱۸کیلوگرم پسماند پزشکی در خراسان جنوبی

جمع آوری ماهیانه ۴ هزارو ۴۱۸کیلوگرم پسماند پزشکی در خراسان جنوبی

بیرجند-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ماهیانه به طور متوسط ۴ هزارو ۴۱۸کیلوگرم پسماند پزشکی در خراسان جنوبی جمع آوری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید شایسته صبح یکشنبه در همایش هفته سلامت که در سالن همایش‌های استاد فقید دکتر فروزانفر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر چهار شرکت در خراسان جنوبی دارای مجوز مدیریت پسماند پزشکی ویژه (عفونی، تیز و برنده) است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۸۵ مرکز طرف قرارداد شرکت‌های مدیریت پسماند پزشکی ویژه هستند، بیان کرد: میانگین ماهیانه پسماندهای پزشکی ویژه جمع آوری شده توسط این شرکت‌های ۴ هزار و ۴۱۸ کیلوگرم است.

شایسته افزود: جمع آوری این حجم از پسماند پزشکی بی شک نقش مهمی در سلامت جامعه و اقشار مختلف مردم ایفا می‌کند.

نتایج یک غربالگری قلبی

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از جمله دانشگاه‌های برتر در زمینه واکسیناسیون کودکان زیر ۶ سال است، گفت: در سال گذشته ۱۴۵ هزار و ۶۸۷ نفر در خراسان جنوبی غربالگری خطر سنجی قلبی – عروقی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در این غربالگری ۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر مبتلا به دیابت، ۱۴ هزار و ۹۶ نفر مبتلا به فشار خون بالا، ۱۶ هزار و ۹۳۴ نفر مبتلا به پیش فشار خون و ۱۶ هزار و ۷۷۷ نفر مبتلا به پیش دیابت تشخیص داده شدند.

۶ هزار و ۱۰۰ غربالگری تالاسمی

شایسته با بیان اینکه ۶ هزار و ۱۰۰ مورد غربالگری تالاسمی برای زوجین در آستانه ازدواج صورت گرفته است، اظهار کرد: جذب کمک‌های خیرین سلامت برای تأمین هزینه‌های آزمایش‌های کنترل درمان بیماری pku و جذب کمک‌های خیرین سلامت برای تأمین سبد غذایی این بیماران از دیگر اقدامات سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در زمینه باروری و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: برگزاری هشت قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت با ۱۴۱ مصوبه، برگزاری ۶۸ کمیته جوانی جمعیت در سطح شهرستان‌ها، انتشار دو ویژه نامه با موضوعات جمعیتی و … از جمله برنامه‌های دانشگاه در حوزه جوانی جمعیت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: درصد پوشش آموزش‌های هنگام ازدواج دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال گذشته ۹۶.۲ درصد بوده است و در این زمینه نیز اقدامات متعددی انجام شده است.

شایسته گفت: در حوزه کودکان پیگیری و جذب یک میلیارد تومان اعتبار از طریق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد جهت تجهیز آمبولانس‌های اعزام نوزادان و کودکان، پیگیری و بحث حصارکشی و منابع آبی بدو حفاظ با هدف کاهش غرق شدگی کودکان و … را داشته‌ایم.

۸۷ هزار و ۸۹ مورد بازرسی در زمینه تهیه و توزیع مواد غذایی

وی اظهار کرد: در زمینه نظارت بر تهیه و توزیع مواد غذایی در سال گذشته ۸۷ هزار و ۸۹ مورد بازرسی انجام شده که ثمره این بازرسی‌ها پنج هزار و ۲۹۶ مورد صدور اخطار و معرفی به مراجع قضائی و ۳۰ مورد پلمپ مراکز و اماکن را داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان‌کرد: همچنین مشاوره و حمایت تغذیه‌ای از چهار هزار کودک زیر پنج سال مبتلا به سو تغذیه را پیگیری کردیم و مشاوره و حمایت تغذیه‌ای از هزار مادر باردار و شیرده با همکاری بنیاد علوی و هزار مادر باردار با همکاری کمیته امداد نیز صورت گرفت.

نگرانی در حوزه سو تغذیه

شایسته یادآور شد: شاخص‌های کم وزنی و لاغری و کوتاه قدی در خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است که متأسفانه بیشترین شاخص سو تغذیه مربوط به دو شهرستان سربیشه و نهبندان است.

کد خبر 5767321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha