۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۳

وزیر خارجه سابق لبنان در گفتگو با مهر؛

اهمیت راهبردی سفر رئیسی به سوریه/ غرب فقط به منافعش می‌اندیشد

اهمیت راهبردی سفر رئیسی به سوریه/ غرب فقط به منافعش می‌اندیشد

وزیر خارجه سابق لبنان گفت: امنیت منطقه ساخته مردم آن است و نه ساخته قدرت های غربی، بنابراین همکاری سازنده همراه با اعتماد کشورهای منطقه می‌تواند زمینه ساز صلح و ثبات درمنطقه شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: رئیس جمهور ایران در حالی به دمشق سفر کرد که از یک سو پیروزی جبهه مقاومت بر همه آشکار شده و از سوی دیگر نشانه‌های تنش زدایی در منطقه و ظهور نظام چند قطبی بیش از پیش نمایان شده است.

در همین راستا «ورده سعد» خبرنگار خبرگزاری مهر با «عدنان منصور» وزیر امور خارجه سابق لبنان گفتگوی مطبوعاتی انجام داد که متن این مصاحبه به شرح زیر است:

سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به سوریه را در این مقطع زمانی چگونه ارزیابی می‌کنید و این سفر چه نشانه‌ها و پیام‌هایی به همراه دارد، به خصوص که هیئت همراه آقای رئیسی را مقامات بلندپایه و متخصصان تشکیل می‌دهد؟

سفر رئیس جمهور ایران به دمشق، بدون شک سفر مهمی است، به ویژه اینکه این اولین سفر از سال ۲۰۱۰ یعنی سیزده سال پیش است و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول این سال‌ها، منطقه در تمامی زمینه‌ها از اقتصادی، امنیتی و سیاسی گرفته تا نظامی شاهد تغییرات گسترده‌ای بوده است. از این رو با توجه به روابط نزدیک ایران و سوریه، این سفر بسیار حائر اهمیت است و می‌دانیم که روابط خوب دمشق و تهران از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ آغاز شد، زمانی که سوریه در آن زمان در دوران رئیس جمهور فقید «حافظ اسد» در کنار ایران ایستاد، و رئیس جمهور فقید سوریه در آن زمان از اهمیت انقلاب اسلامی و آنچه که در آینده می‌تواند برای اهداف عادلانه در منطقه و از جمله مسئله فلسطین انجام دهد، آگاه بود.

بنابراین از همان زمان که جنگ تحمیلی علیه ایران شروع شد، متوجه شدیم که کشورهای عربی هستند که در کنار رژیم عراق ایستاده‌اند و پول و همه ابزارهای حمایتی را در اختیار آن قرار می‌دهند، اما سوریه موضع دیگری داشت و حامی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران بود، زیرا به خوبی متوجه اهداف شوم قدرت‌های خارجی و منطقه‌ای برای مقابله با جمهوری اسلامی شده بود.

این اقدام تاریخی سوریه را ایرانی‌ها به خوبی به یاد دارند و از این رو زمانی که سوریه از سال ۲۰۱۱ به بعد با شرایط سختی روبرو شد، همگان دیدند که چگونه جمهوری اسلامی با تمام قدرت دیپلماتیک، نظامی، لجستیکی و اقتصادی در کنار سوریه ایستاده و جز پیشرفت آن چیزی ارائه نکرده است.

بنابراین سفر رئیس جمهور ایران به دمشق در شرایطی صورت گرفت که منطقه شاهد تغییرات گسترده‌ای بوده است که از جمله می‌توان به عادی‌سازی روابط آن با کشورهای عربی و احتمال پیوستن دوباره آن به جمع اتحادیه عرب اشاره کرد. این تقارب نتیجه مقاومت مردم سوریه در برابر توطئه‌های خبیث قدرت‌های خارجی است و قدرت‌های عربی و منطقه‌ای به این نتیجه رسیدند که هیچ راهی برای صرف نظر کردن از دمشق وجود ندارد و نظام این کشور را نمی‌توان سرنگون کرد و باید با آن تعامل کرد.

امروز در این سفر هیئتی بلندپایه از بخش‌های مختلف، رئیس جمهور ایران را همراهی می‌کنند، به ویژه اینکه سوریه اکنون نیاز به بازسازی دارد و ایران سابقه طولانی در زمینه سرمایه گذاری و اکتشاف نفت و گاز و همچنین ایجاد پروژه‌های عظیم عمرانی دارد. بنابراین دمشق می‌تواند روی ایران حساب باز کند و این به نفع دو کشور برادر است. ایران در بازسازی سوریه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد و تهران در کنار سایر کشورهای منطقه به یک جبهه واحد و متحد در برابر استکبار جهانی و غرب تبدیل شده است.

ایران در سفرهای دوستانه به کشورهای همسایه و سایر کشورهای عربی و غربی پیشتاز است، به نظر شما ایران از طریق سفرهای دوستانه چه چیزی را کسب خواهد کرد؟

سفر رئیس جمهور ایران به سوریه در شرایطی صورت گرفت که این کشور روابط خود را با کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس از سر گرفته است. این امر می‌تواند نشان دهنده آینده بهتر برای منطقه باشد، زیرا هر گونه نزدیکی میان ایران و کشورهای عربی به نفع صلح و ثبات منطقه خواهد بود.

امنیت منطقه ساخته مردم آن است و نه ساخته قدرت‌های غربی، بنابراین همکاری سازنده همراه با اعتماد و حسن نیت کشورهای منطقه می‌تواند زمینه ساز صلح و ثبات در منطقه باشد و هرگونه تضاد و اختلاف میان کشورهای عربی و ایران به ضرر همه منطقه تمام خواهد شد. از این رو حضور غرب در منطقه نه تنها ثبات ساز نیست بلکه با اعمال نفوذ و فشار بر قدرت‌های منطقه، زمینه ساز اختلاف و درگیری میان کشورها می‌شود و منطقه خاورمیانه برای آرامش بیشتر باید از وجود قدرت‌های غربی و به ویژه آمریکا رهایی یابد.

غرب نه به نفع مردم منطقه، بلکه به نفع خود کار می‌کند و حاضر است همه ما را فدای منافع خود نماید. بنابراین خواهان نزدیکی ایران و کشورهای عربی و یا تقارب سوریه و کشورهای عربی نیست. غرب با سیاست «تفرقه بینداز وحکومت کن» سعی دارد میان کشورهای منطقه اختلاف ایجاد کند تا از این طریق بتواند این کشورها را ضعیف و به خود وابسته کرده و شرایط خود بر آنها دیکته کند.

از این رو سفر رئیسی به سوریه، یک سفر تاریخی است و بدون شک در این سفر، توافقات اقتصادی، سیاسی و نظامی حاصل خواهد شد.

کد خبر 5770972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha