۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۶

هیات خبرنگار/

کتابخانه‌ای که هیات عزا شد

کتابخانه‌ای که هیات عزا شد

در ماه محرم هر سال از روز هفتم تا یازدهم، کتابخانه را تعطیل و مجلس عزاداری برپا می‌نمایند. آغاز مجالس عزاداری کتابخانه ملک، امسال مصادف شد با ۵۱ سالگرد درگذشت حاج حسین ملک.

خبرگزاری مهر - هیأت خبرنگار: گستردگی موقوفات او تا حدی است که آستان قدس رضوی اداره‌ای به نام موقوفات مَلِک دارد.

او ۱۰ خرداد ۱۲۵۰ در تهران به دنیا آمد و ۳ مرداد ۱۳۵۱ وقتی ۱۰۱ ساله بود از دنیا رفت و در حرم آقایش حضرت سلطان علی بن موسی الرضا (ع) به خاک سپرده شد. بله، من دارم در ۵۱ مین سالگرد درگذشت یکی ثروتمندترین مردان تاریخ معاصر ایران و یکی از بزرگترین واقفان سرزمینم از او می‌گویم. «حاج حسین مَلِک»

مجلس روضه‌ای چند ده ساله در موقوفه ملک

اصالتی تبریزی داشت و خاندانی مجتهد و بازرگان زاده. طبیعتاً هم دارای ثروتی چشمگیر بود. یکی از موقوفات او خانه و موزه‌ای است در بازار بین الحرمین تهران و میدان مشق، سردر باغ ملی. طبق وصیت ایشان کتابخانه‌ اش باید در روزهای پنجم تا یازدهم محرم الحرام تعطیل شود و در آن مجلس عزای حسین (ع) برپا شود.

در ماه محرم هر سال از روز هفتم تا یازدهم، کتابخانه را تعطیل و مجلس عزاداری برپا نمایند. آغاز مجالس عزاداری کتابخانه ملک، امسال مصادف شد با ۵۱ سالگرد درگذشت حاج حسین ملک.

مجلس روضه‌ای چند ده ساله در موقوفه ملک



صبح زود از خانه چادر، روسری کردم و راه افتادم که در باغ ملی و میدان مشق روضه حضرت علی اصغر علیه السلام بشنوم. حدود ساعت هفت و سی دقیقه سردر باغ ملی بودم که رنگ پاییزش را بسیار دوست دارم. این بار با سلام و صلوات وارد باغ شدم که پای مجلس روضه‌ای چند ده ساله در میان بود. وارد خیابان ملل متحد شدم و یادم آمد که سال هاست خیابان بین الحرمین کربلا هم خیابان ملل متحد است و آن هم ملل متحد عشاق. هم خیابان ملل متحد است و هم خیابان ادیان. این کربلا هم عجیب نظم‌های معمول و معهود جهانی را به هم ریخته است.

مجلس روضه‌ای چند ده ساله در موقوفه ملک

سمت چپ خیابان کتابخانه و موزه ملک است. نخستین موزه وقفی و خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور با موضوع کتاب‌های خطی که بزرگترین موقوفه فرهنگی ایران است.وارد موزه شدم و مثل همیشه حال و هوای حرم امام رئوف مرا گرفت. از پله‌ها پایین رفتم، مثل پله‌های دار الحجه.

روی میزی عکس حاج حسین و جز خوانی قرآن کریم گذاشته شده بود. در سالن هم آثار نقاشی، خطاطی، نگارگری، … و عاشورایی به چشم می‌خورد. دعوت شدم به پذیرایی صبحانه که خدا روح حاج آقا را شاد کند صبحانه مفصلی بود و بعدش مراسم روضه.

مجلس روضه‌ای چند ده ساله در موقوفه ملک

انگار مراسم در حرم رضوی برگزار می‌شد. با درود و سلام بر امام رضا علیه السلام آغاز شد و زیارت عاشورا و روضه و مختصر سینه زنی و حوائج و آرزوهایی که آدم بزرگ‌های روزگارمان به دستان کوچک و گره گشای حضرت علی اصغر علیه السلام سپردند و تمام.

از مجلس آمدم بیرون و دوست داشتم که قدمی هم در فضای موزه بزنم ولی ساعت آغاز بازدید موزه با وقتم هماهنگ نبود.

احداث ساختمان فعلی کتابخانه و موزه در زمان حیات حاج حسین ملک ممکن نشد ولی کارهای وقفی آن صورت گرفته بود. تا اینکه آستان قدس رضوی طراحی و ساخت ساختمان جدید را در سال ۱۳۶۴ آغاز و در سال ۱۳۷۵ به پایان رسانید.

مجلس روضه‌ای چند ده ساله در موقوفه ملک

باز هم آمدم در خیابان ملل متحد و مقصدم میدان فردوسی بود. از ضلع شرقی میدان خارج شدم و از کنار موزه عبرت ایران گذشتم. با خودم فکر کردم اگر از خیابان ملل متحد عشق حسین علیه السلام عبور نکنم و ملک دلم را وقف راهش، قطعاً به موزه عبرت تاریخ می‌پیوندم. دلم از غربت حسین علیه السلام گرفت و امیدوار به عشق و مهرش تاکسی گرفتم و راهی روز خوبی شدم.

زهره ثانی
محرم ۱۴۰۲

این محتوی توسط شرکت کنندگان در طرح هیأت خبرنگار تهیه شده است.

کد خبر 5846858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha