۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۱

در پیام‌هایی جداگانه مطرح شد؛

تسلیت انجمن‌ها و چهره ها برای داریوش مهرجویی

تسلیت انجمن‌ها و چهره ها برای داریوش مهرجویی

انجمن‌ها و نهادها و همچنین شخصیت‌ها در پیام‌هایی مرگ داریوش مهرجویی و همسرش را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان‌ها و نهادهای مختلف در پی درگذشت داریوش مهرجویی کارگردان سینمای ایران و همسرش وحیده محمدی‌فر، پیام‌های تسلیتی صادر کردند.

پیام تسلیت مجید مجیدی

مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران پیام تسلیتی را در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش منتشر کرد که در آن آمده:

«خبر مرگ دلخراش فیلسوف سینمای ایران داریوش مهرجویی و همسر گرامیشان ضایعه بزرگی بر سینمای ایران است. بنده به سهم خود این فقدان عظیم را به بازماندگان محترم ایشان و سینمای ایران تسلیت عرض می‌کنم. و از خداوند بزرگ برای خانواده ایشان طلب صبر و شکیبایی و برای مرحومین طلب رحمت و مغفرت دارم.»

پیام مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما

در متن پیام مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما نیز آمده است:

«دلم دارد از غصه می‌ترکد، به مونا فکر می‌کنم که دیشب با چه منظره دهشتناکی روبه‌رو شده و چطور تاب آورده، به ستاره که هفته پیش همسفر پیکر بی جان پدرش بوده، به دختر دانشجوی مازیار، به مهرانه عاشق و مریم نازنین که خبر مرگ پدر و بارداریش را همزمان شنیده به سارا که هنوز برای داوود گریه می‌کند و به همسران همه سینماگران ایران که بار سنگین ناامنی شغلی اقتصادی و روحی همسرانشان را در سکوت به دوش می‌کشند و دم برنمی‌آورند.»

پیام انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان کشور

انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان کشور در پیامی آورده است:

«روزهای اخیر مردم جهان به ویژه مردم ایران اسلامی شاهد اخبار و تصاویر ناگوار مربوط به کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم غزه‌، توسط صهیونیست‌هایی است که تلافی شکست مفتضحانه خود را در رویارویی مستقیم با جبهه مقاومت، با موشک و بمباران سرزمین غزه بر سر مردم بی‌دفاع آن خالی می‌کنند. سکوت دولت‌های حامی این رژیم جعلی باعث اجماع و اعتراض مردم آزاده در سراسر جهان علیه جنایات وصف‌ناشدنی صهیونیست‌ها شده است.

هنرمندان متعهد این آب و خاک نیز حمایت خود را از مردم مقاوم و مظلوم غزه اعلام کرده و پایان این کشتار را خواستار شده‌اند.

دراین میان، خبر تلخ و ناگوار کشته شدن استاد داریوش مهرجویی، خالق آثار ماندگاری همچون گاو، هامون و بسیاری از آثار سینمایی دیگر و همسرشان، جامعه هنری کشور و مردم بافرهنگ و آشنا به سینما را داغدار کرد.

حادثه قتل استاد مهرجویی هرچند ضایعه‌ای سنگین و ناگوار است، اما تا روشن شدن ابعاد این واقعه تلخ توسط مراجع ذی‌صلاح نباید مورد سو استفاده و گمانه‌زنی‌های ناصواب برخی و موجب وهن چهره سینمایی منحصربه فرد استاد مهرجویی گردد.

در شرایط خاص کنونی که اجماع جهانی بر جنایات صهیونیست‌ها در غزه حاصل شده است، برخی به دنبال ملتهب کردن اوضاع داخلی کشور بوده و قصد دارند با اختلاف‌افکنی بین ملت‌های همسایه و مسلمان آتش فتنه را روشن کنند.

بدیهی است حفظ آرامش در این شرایط و فرصت دادن به مسؤولان برای روشن شدن ابعاد این حادثه می‌تواند منجر به حل مسئله و احقاق حقوق از دست‌رفتگان حادثه فوق گردد.

انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان ضمن تسلیت این حادثه تلخ به بازماندگان و اهالی سینما، از مقامات و مراجع ذی‌صلاح درخواست می‌کند با پیگیری مجدانه، هرچه سریع‌تر به روشن شدن ابعاد موضوع فوق رسیدگی و در اطلاع‌رسانی فوری در تنویر افکار عمومی تلاش کنند.»

پیام خانه موسیقی ایران

همچنین خانه موسیقی ایران در پیامی عنوان کرده است:

«خانه موسیقی ایران اتفاق هولناک و قتل داریوش مهرجویی، کارگردان بزرگ سینمای ایران و همسرش وحیده محمدی فر را به جامعه فرهنگ و هنر، خانواده و فرزندان داریوش مهرجویی و مردم ایران تسلیت می‌گوید و امیدوار است عاملان این جنایت هولناک شناسایی شده و این پرونده با جدیت و شفافیت پیگیری شود.

داریوش مهرجویی از جمله هنرمندان فعال در سینما و علاقمند به موسیقی بود و این علاقمندی در تمام آثار و ساخته‌های ایشان مشهود بوده و هست. تلخی این اتفاق تا ابد در خاطرمان باقی خواهد ماند.»

پیام کانون کارگردانان سینمای ایران

پیام کانون کارگردانان سینمای ایران نیز به این شرح است:

«کانون کارگردانان سینمای ایران به همه اهالی سینما که سوگوار مرگ استاد داریوش مهرجویی کارگردان اندیشمند و همسرش خانم وحیده محمدی فر هستند تسلیت می‌گوید و در کنار خانه سینما به مناسبت این جنایت هولناک سه روز عزای عمومی در عرصه فرهنگ کشور اعلام می‌کند.

عزای عمومی برای از دست دادن فیلمسازی مهم از سینمای متفکر ایران، عزای عمومی برای تاریخ سینمای روشنفکری ایران که مهرجویی بخش مهمی از آن بود، سینمایی که این روزها خود در حال جان کندن است.

امیدواریم هر چه زودتر ابعاد این جنایت فجیع روشن گردد تا در فضای بسته فرهنگی موجود معانی دیگری از آن استنباط نشود.»

پیام تسلیت کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی فقدان تلخ داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت کاظم نظری آمده است:

«باسمه‌تعالی

خبر تلخ آسمانی شدن هنرمند فقید سینما، زنده‌نام داریوش مهرجویی و همسرش، مثل سیلابی از سرشک، خاطر تمامی همگنان و آشنایان و مردم ایران را غرق در اندوه و تأسف کرد. حضور استوار و ارزشمند و هنرمندانه او در عرصه هنرهای روح‌نواز تئاتر و سینمای ایران در قلب مردم این دیار ماندگار شد؛ زنده‌یاد مهرجویی مردی تأثیرگذار در سپهر هنر ایران بود که با ساخت فیلم سترگ «گاو» باعث شد امام راحل (ره) در باب اثرش بگوید «ما نمی‌گوییم سینما اساساً بد است. نظیر فیلم «گاو» می‌تواند فیلم فرهنگی و آموزنده‌ای باشد و فکر و روح بیننده را تعالی دهد.»

هر چه بود؛ زیستی سراسر روشنایی و شکوه و مانا بود لحظه‌لحظه عمر گرامی این عزیز سفرکرده. با تمام ایمان و اخلاص، آرامش و آمرزش الهی را برای روح بلند او و همسرش، امید می‌برم و تسلای خاطر خاندان شریف و خانواده گرامی ایشان و همکاران و شاگردان پرشمارش را از درگاه منیع خداوندی، مسالت می‌کنم.»

داریوش مهرجویی علاوه‌بر سینما در تئاتر نیز فعالیت داشته است و نمایش‌های «غرب واقعی» (سال ۱۳۹۴) و «درس» (سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۸) را روی صحنه برده است.

کد خبر 5913022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha