۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۹:۱۴

معاون دادگستری اردبیل:

آثار حقوقی اسناد رسمی در جامعه تبیین شود

آثار حقوقی اسناد رسمی در جامعه تبیین شود

اردبیل- معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: ضروری است تا در راستای شفاف‌سازی از ماهیت معاملات، آثار حقوقی اسناد رسمی در جامعه تبیین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جهانگیر جوانمرد شامگاه یکشنبه در جلسه اتخاذ وحدت رویه در پاره‌ای از امور مرتبط با نحوه صدور اسناد رسمی در اردبیل، با بیان اهمیت و نقش اسناد رسمی به ویژه در پیشگیری از بروز اختلافات در روابط حقوقی افراد اظهار کرد: باید اطلاع‌رسانی دقیق و آگاهی‌دهی کافی از میزان اعتبار اسناد رسمی و اسناد عادی در بین آحاد مردم صورت گیرد تا افراد جامعه خود را ملزم به حضور در دفاتر اسناد رسمی در بدو انجام معاملات بدانند.

وی تصریح کرد: مردم باید از اتکای صرف به اسناد عادی پرهیز کنند چرا که مسلماً در صورت بروز اختلاف، اعتبار اسناد رسمی در محاکم بسیار بالاتر از اسناد رسمی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با اشاره به لزوم تبیین آثار حقوقی اسناد رسمی گفت: باید شفاف‌سازی از ماهیت معامله و آگاهی کامل متعاملان از تمامی بندهای آن صورت گیرد تا تبعات و آثار ناآگاهی از مفاد معامله بعداً سبب تشکیل پرونده در محاکم نشود.

جوانمرد با ارائه راهکار عملی در پیشگیری از بروز دعاوی افزود: یکی از ابتکارات در این زمینه ارشاد طرفین معامله مبنی بر کنترل سامانه ثبت من است که در آن سوابق کلیه سندهای وکالتی فرد ثبت می‌شود، بنابراین با مشاهده آن می‌توان از تنظیم سند وکالتی تکراری برای اموال منقول و غیرمنقول خودداری کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این جلسه سردفتران و دفتر یاران نیز با بیان مسائل و مشکلات خود، اجرای قانون تسهیل تنظیم اسناد را گره‌گشای بسیاری از مشکلات خود دانستند.

ثبت من با عنوان درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سایتی است که ارائه‌دهنده خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به صورت یکپارچه است که ثبت‌نام در سامانه از طریق ورود به سایت my.ssaa.ir امکان‌پذیر بوده و ثبت شرکت‌ها، تصدیق اصالت سند و استعلام ممنوع‌الخروجی از مهمترین امکانات آن هستند.

کد خبر 5937344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha