۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷

پنجره مهر؛

آبتنی پرندگان در تالاب گاوخونی

آبتنی پرندگان در تالاب گاوخونی

اصفهان- پرندگان آبزی و کنار آبزی همزمان با رسیدن آب به تالاب گاوخونی در بزم طبیعت آبتنی می‌کنند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- ندا سپاهی: پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند حواصیل‌ها همزمان با رسیدن آب به تالاب گاوخونی در بزم طبیعت آبتنی می‌کنند.

آب رهاسازی شده از ذخیره زهاب‌های کشاورزی در بندهای آبشار، نکوآباد و رودشتین و جریان حداقلی رودخانه زاینده رود روز یکشنبه ۱۲ آذر ماه با دبی ۹ مترمکعب بر ثانیه به بند شاخ کنار ورودی تالاب بین المللی گاوخونی رسید و حیات در رگ‌های طبیعت رنجور جاری شد.

بنا بر وعده مسئولان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، در این نوبت رهاسازی آب به سمت تالاب احتمال می‌رود به مدت محدود بین پنج تا ۱۰ میلیون مترمکعب آب و زهاب کشاورزی به جان خشکیده تالاب برسد و این در حالی است که حقابه تالاب بین المللی گاوخونی در سال‌های خشکسالی ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال تعیین شده تا این تالاب بتواند کارکردهای اکولوژیکی خود را حفظ کند.

تأمین پنج تا ۱۰ میلیون مترمکعب آب پس از سال‌های مدید خشکیدگی می‌تواند رطوبت را به بخش‌های شمالی این پهنه ۴۷ هزار هکتاری بازگرداند و فعالیت چشمه‌های ریزگرد را به تأخیر اندازد.

تالاب گاوخونی در سال‌های نه چندان دور مامن بیش از ۳۰ هزار فلامینگو و صدها هزار پرنده آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر بود اما اکنون به طور پراکنده کمتر از هفتصد بال انواع پرنده در سال در ورودی این تالاب قابل مشاهده است.

کد خبر 5961334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha