۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹

صلواتیان مطرح کرد؛

اخبار و اطلاعات در روزگار کنونی دیگر از روزنامه‌ها دریافت نمیشوند

اخبار و اطلاعات در روزگار کنونی دیگر از روزنامه‌ها دریافت نمیشوند

در دنیایی که تحولات جدی رسانه‌ای در آن اتفاق افتاده، کارکرد اصلی‌ مطبوعات دیگر اطلاع رسانی نیست. البته این کارکرد را همچنان دارند، اما خبرها دیگر از روزنامه‌ها دریافت نمی‌شود.

سیاوش صلواتیان استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره ضرورت تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات گفت: عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی تنها شامل مطبوعات می‌شد و با این عنوان به نوعی رسانه‌های مکتوب دیگر از آن جدا می‌شد. همچنین زمانی که در عنوان به اطلاع‌رسانی اشاره داریم یعنی از وظایف اصلی رسانه‌ها که آموزش، سرگرم سازی و انتقال فرهنگ و اطلاع رسانی است، دور می‌شویم و به نوعی آن را نادیده می‌گیریم.

وی افزود: در عنوان سابق «معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی» تنها یک گونه و یک وظیفه کارکردی رسانه‌ها را که مطبوعات و اطلاع رسانی است مدنظر قرار داده بودند؛ به نظر می‌رسد این عنوان در آن‌مقطع امری مهم بود چون در آن‌مقطع مهم‌ترین کارکرد رسانه‌ها اطلاع رسانی به شمار می‌رفت و آن عنوان مناسب‌ترین و شایسته‌ترین عنوانی بود که برای این معاونت متناسب با مأموریت ذاتی‌اش انتخاب شد؛ معاونتی که متولی مطبوعات است و مطبوعاتی که مهم‌ترین وظیفه آن اطلاع رسانی بود.

استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه گفت: در دنیایی که تحولات جدی رسانه‌ای در آن اتفاق افتاده، دیگر کسی برای کسب خبر و گرفتن اطلاعات سراغ روزنامه‌ها نمی‌رود. به این‌دلیل که مخاطب اطلاعات را از رسانه‌های برخط، مجازی و حتی دیداری شنیداری دریافت کرده و کارکرد اصلی‌ مطبوعات دیگر اطلاع رسانی نیست. البته این کارکرد را همچنان دارند، اما خبرها و اطلاعات دیگر از روزنامه‌ها دریافت نمی‌شود. نکته بعدی این است که امروز مطبوعات دیگر نمی‌توانند تنها گروه جداشده از رسانه‌ها باشند. ما شاهد جریانی در دنیا هستیم به اسم همگرایی؛ رسانه‌ها در حال تلفیق و ترکیب و همگرایی با هم هستند و به این شکل مرزهای‌شان برداشته می‌شود. مرز جداکننده رسانه‌ها که صوتی، تصویری، چاپی، مطبوعاتی هستند با جریان همگرایی برداشته می‌شود و اینکه ما یک گونه‌ را جدا کنیم، از لحاظ فنی و حرفه‌ای شدنی نیست. چون اینها با هم تلفیق می‌شوند و گونه‌های جدیدی از رسانه را خلق می‌کنند. با توجه به این دو نکته است که اسم معاونت مطبوعاتی باید تغییر نام می‌داد.

صلواتیان گفت: این‌که نام جدید معاونت به امور رسانه‌ای و تبلیغات مناسب است یا نه، نیازمند گفت‌وگوهای کارشناسی جدی است. وقتی رسانه را به‌عنوان یک مفهوم کلی و چتری در مورد انواع و گونه‌های مختلف رسانه ببینیم که دیگر نمی‌شود مرزی برای آنها گذاشت و از هم جداشان کرد، اتفاق خوبی می‌افتد. اما این‌که ممکن است تداخلات مأموریتی ایجاد شود، نیازمند یکسری خط کشی‌ها و مرز تعیین کردن است.

وی افزود: درباره انتخاب نام یک‌سازمان یا نهاد، باید به تداخلات مأموریتی آن‌سازمان توجه داشت. نمی‌گویم اتفاقی که افتاده، بهترین اتفاق است، اما آن را رو به جلو می‌دانم چون الزام تحولی در عرصه تحولات بین‌المللی و فضای اکوسیستمی جدید رسانه‌ای در جهان است. این طور نیست که بگوییم مأموریت و سیاست است که اسم را می‌سازد. حتماً یک رابطه رفت و برگشتی بین این‌دو وجود دارد. درست است که باید بر اساس مأموریت‌ها نام را انتخاب کنیم، اما خود نام هم می‌تواند مأموریت را شکل دهد و باید از اول یک کار مهندسی روی نام و مأموریت‌های معاونت شکل بگیرد که می‌تواند منشعب از مأموریت‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

کد خبر 5971152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha