۳ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲

در ۹ماهه سال جاری انجام شد

۶۴ شی تاریخی در موزه عمارت مفخم بجنورد مستندسازی شد

۶۴ شی تاریخی در موزه عمارت مفخم بجنورد مستندسازی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: ۶۴ شی تاریخی در موزه عمارت مفخم در بجنورد مستندسازی و هم چنین ۲۰ شی تاریخی مرمت شده است.

علی مستوفیان شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در ۹ ماه سال جاری ۱۲ اثر تاریخی سطح خراسان شمالی با اعتباری بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۴۰۸ میلیارد ریال مرمت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: از آثار مرمت شده می‌توان به کاروان‌سرای سبزه‌میدان در بجنورد، قلعه خان در رازو جرگلان، امام زاده نبی در شهرستان گرمه، حمام شهرستان جاجرم، حمام شهرستان بام و صفی‌آباد، آب‌انبار صفی‌آباد، پایاب الله آباد و خانه یحیی بیگ در شهرستان بجنورد، حمام گلیان و چری در شهرستان فاروج اشاره کرد.

وی به ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی کشور اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تا کنون ۲۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۴ محوطه و بنا، ۶ اثر ناملموس، ۶ اثر منقول تاریخی و فرهنگی و ۴ اثر طبیعی را شامل می‌شود.

مستوفیان ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۴ اثر تاریخی در خراسان شمالی شده است که با این تعداد مجموع آثار شناسایی شده استان به ۱۱۵۱ اثر رسیده است.

وی بیان اینکه در حال حاضر ۶ موزه در سطح خراسان شمالی فعال هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدا سال تا کنون ۱۹ هزار بازدیدکننده داخلی و خارجی از موزه‌های استان و بیش از ۲۵ هزار نفر از پایگاه ملی میراث‌فرهنگی شهر تاریخی بلقیس در اسفراین بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تأکید کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۶ مورد کاوش و گمانه‌زنی در محوطه تاریخی کلاته یاور، دوین، ویرانشهر، ارگ نادری، آلمادوشن و تپه فرمان با اعتباری بالغ بر به مبلغ ۳۴ میلیارد ریال انجام شده است.

مستوفیان در پایان گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۶۴ شیء تاریخی در موزه عمارت مفخم در بجنورد مستندسازی و هم چنین ۲۰ شیء تاریخی مرمت شده است.

کد خبر 5974797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha